Funkar dessa skor för Kebnekaise?

Jag använde ett par trailskor när jag besteg Kebnekaise. Dock hade vi en fantastisk dag med 25 grader. Och skorna torkade snabbt efter vadandet. Snön på toppen var mjuk så det var inga problem att ta sig upp utan stegjärn.

Hej, jag tänker bestiga Kebnekaise. Har ett par Alfa bever pro som är väl ingådda. Sen ett par Alfa Walk King. De förstnämnda ger ett bra stöd för fotled etc. Då jag är 60+ kanske det är ett bra val någon av dessa. Vad tror ni? Jag är öppensinnad för alla förslag och ideer. Även kritik. 🙂

Välj de skor som du kan röra dig tryggt och bekvämt i.
Gillar du inte att vara blöt om fötterna, välj en sko som håller tätt.
Har du svaga fotleder och en historik av stukningar, välj en sko som hjälper till med det.
En lättviktigt sko är inte att förakta heller. Trötta ben snubblar lättare.

De senaste åren har jag vandrat i trailskor. Det ger mig bäst frihet och kontroll.
Enda uppenbara nackdelen är att fotknölarna är litet mer oskyddade, men det går att lösa med nedvikta sockor eller liknande skydd.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag gick upp i dessa skor, och det ska tilläggas att jag har tränat kampsport i 39 år, så mina fotleder är starka.

Bilagor

• IMG_20250825_103150.jpg
    IMG_20250825_103150.jpg
    249.7 KB · Visningar: 18
  • IMG_20250825_103225.jpg
    IMG_20250825_103225.jpg
    227.7 KB · Visningar: 14
Jag har en gång i tiden gått upp i ett par Lundhags Alaska.

När det gäller fotbeklädnad så finns det inte så mycket rätt eller fel. Beroende för vad jag känner för så varierar jag mellan rätt stabila kängor och hyfsat lätta trailskor.

I slutändan är det personliga preferenser som främst styr.

För den som inte är tillräckligt erfaren av miljön och själv av erfarenhet kan välja det som är bra för själv skulle jag definitivt rekommendera en sko som både är relativt stabil och går över fotknölarna.
Som 30-årig vältränad orienterare hade jag gjort Keb-bestigning i OL-skor. Idag när jag passerat 60 och lagt på ett antal kilon skulle jag själv inte tänka tanken att göra det utan nån form av känga som ger skydd både för fotsula, fotleder och fotknölar.
Det GÅR att ta sig fram i stenskarvel med mjuka skor men det kräver vana. Själv minns jag mig ha använt gympadojor halva jojo-leden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips