Funkar dessa skor för Kebnekaise?

Att man blir blött i lätta skor i fjällen det gör inget besvär.
Man kan klara sig i dem flera gånger tills det ställer till med fotstukning, fall .
Några fixar 10-15 gånger, några inte en.
Och många hundratalsturer.

Möjligt att vana och träning är en viktig fördel men min erfarenhet är att det idag är väldigt många som använder lätta låga skor på toppturer i svår terräng.
 
Och många hundratalsturer.

Möjligt att vana och träning är en viktig fördel men min erfarenhet är att det idag är väldigt många som använder lätta låga skor på toppturer i svår terräng.
Men inte när man försöker upp på KB för första gången.
Här slutar jag ni får uppmuntra killen för att ev förolyckas vidare.
 
Jo, blir nu lite osäker eftersom det känns som att jag får lite olika svar. I princip från vad jag förstår så är riktiga kängor bättre men samtidigt så funkar de skorna jag har om jag förbreder mig bra genom att ta med mig t.ex. vattentäta strumpor.

Har vi några tuffa steniga terränger nära stockholm?



Skulle du personligen bara köra med terrex skorna eller skulle du köpa in ett par helt nya kängor för just denna utflykt? Är också student så vill helst inte bara kasta pengar i onödan.
Hej, jag har gått genom hela Vistasdalen i den låga modellen, men jag väger en hel del, 97 kg, så när jag började komma upp i stenskravlet i mer högalpin miljö kände jag att det var dags att byta till en stabil känga. Blöt om fötterna blir man ju oftast ändå. Tror det i mycket handlar om en viktfråga. Är du tung med ordentlig packning så underlättar det med en stabil sko. Har du lätt packning och inte väger så mycket kanske det inte behövs. Du blir ju lättare i stegen, spar energi och får mer känsla för underlaget i en smidig sko. Som du märker råder det delade meningar om vilket skodon som är bäst och det är egentligen något man behöver pröva sig fram till för att hitta det man trivs med.
Att hitta en terräng som motsvarar 12 timmars bergsbestigning är ju svårt utanför fjällvärlden. Men pröva och gå med skon i kuperad terräng, mycket upp och ner, med den packning du tänker använda så känner du ju om du behöver bättre stöd.
För att sammanfatta så går det att komma upp på Keb med en sådan sko, men det är ju samtidigt väldigt tråkigt att upptäcka när du väl har lämnat civilisationen att det inte funkar för dig. Sådan riskkalkylering är ju lite av fjällvandringens essens.
 
Senast ändrad:
Jag gick vistas-tarfala-keb i crocs en gång (ja, det som populasen kallar för "foppatofflor"). Dock använde jag inte dem på själva kullen. Men gick från stationen till Nikkaluokta i dem. Gick bra. Dog inte alls. Men sulorna blev väldigt slitna. Hade också dem i off-road-läget vilket såklart ger en del extra stabilitet.

Jag fick jäkliga problem med mina lundhags som jag haft i flera år, sjukt tryck på hälsenorna, därav att jag gick i lägerskor.

Ser inte att det skulle vara så mkt problem i trääääjlskor. Borde funka med vilka skor som helst (undantaget bowlingskor och bandyrör) så länge man är förberedd.
 
Jag har en gång mött en ung kille i Kitteldalen som var på väg upp på Keb. Han var klädd i shorts och gympaskor, bar en plastkasse i ena handen som packning - förhoppningsvis hade han tröja och dagsproviant i den. Eftersom det inte skrevs nånting om han i dagstidningarna efteråt så förolyckades nog inte han heller:)
 
Konklusionerna av det som skrivits kan ju vara: "det beror på"
Vad som går och vad som "är bäst" kommer variera helt och hållet med förutsättningarna både från vädrets och personens förutsättningars sida.

Som ytterligare en anekdothar jag mött en tonåring på Städjans topp. Den tonåringen tyckte det gick bra att ränna upp där i träskor med en 1,5 l Fanta i näven. Samtidigt passerade några utrustade för att kunna bestiga nåt liknande Mount Everest.
 
Västra leden över Vierranvari har ganska bra lutning på snö eller stenskravel. Jag tycker att en känga med bra skydd över tå och fotknölar är att föredra. Östra leden har snällare underlag och där fungerar säker gymnastikskor en bra dag, även om de kanske inte inträffar så ofta.
 
Västra leden över Vierranvari har ganska bra lutning på snö eller stenskravel. Jag tycker att en känga med bra skydd över tå och fotknölar är att föredra. Östra leden har snällare underlag och där fungerar säker gymnastikskor en bra dag, även om de kanske inte inträffar så ofta.
Vad jag fattar är inte TS skor direkt några "gymnastikskor" utan mid-kängor byggda just med tanke på vandring, med någon storts stabiliserande "ram och hälstöd" och en yttersula med "oöverträffat grepp på ojämna underlag, i vått och torrt väder".

Allt enligt tillverkarens egen reklam, förståss ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
tango Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan Kläder 6
Bora funkar greenland wax? Kläder 12
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
XAdamX Hur funkar det??? Kläder 2
Bora klättermusens Grim... funkar det verkligen? Kläder 0
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 8
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.