Funderingar på ny ryggsäck.

Hej hade tänkt köpa mig en ryggsäck i år. Har funderat på Fjällräven Abisko 70L eller Osprey Aether 70L pga deras avskalade designen. Då jag kommer använda ryggsäcken till fjällvandring och skogsturer. Men har lite svårt att hitta nån som testad Fjällräven Abisko däremot verkar många tycka om Osprey Aether hitta även den här videon http://www.youtube.com/watch?v=D4JPiklpZ1A . Så nån som har nå synpunkter på dom här två ryggsäckarna eller tips på nån annat ryggsäck?
Mvh Micke
 
Som du kan tänka dig har det här avhandlats ett otal gånger varje säsong. Är man stöpt i en standardform passar säkert de vanliga tipsen bra men det är bättre att pröva så många ryggsäckar du orkar med fyllda med den vikt och volym du tänkt dig innan du förklarar dig nöjd.

Abisko och haglöfs motsvarighet som jag inte kommer ihåg namnet på kan man misstänka fyller funktionen att säljas på dem som inte kan övertygas om att de behöver märkenas toppvarianter. "Jaså du tycker den är lite för dyr ja men då har vi den här något enklare varianten". Även lundhags ryggsäckar påträffas i det prissegmentet. De verkar inte klagas på.

Till gruppen avskalade hör även haglöfs matrix, somliga av norrönas, en drös säckar mer eller mindre avsedda för klättring (crux ak omtalas inte sällan och matrix började som haglöfs climber). granite gear har någon som nästan når upp till 70 liter och även ULA circuit ska man kunna pressa ned nästan den volymen i (i vart fall 60). De senare är liksom aether mer inriktade på den med lätt packning i övrigt.
Jag har kikat på tyska Vaudes ryggsäck Terkum som har fått en del intressanta detaljer utöver en traditionellt kraftigt bärsystem och kostar runt 2000, vilket för övrigt verkar vara ungefär den prislapp avskalade ryggsäckar håller sig kring. Matrix är klart billigare av någon anledning.

Enligt min uppfattning klarar inte ospreys ryggsäckar alltid av att fyllas upp utan att vikten blir för hög för bärsystemet. Amerikanerna har ju hållit på med lättpackning längre än här så tillverkarna anpassar sig efter de uttryckta behoven (eller så skapar tillverkarna efterfrågan beroende på vem man frågar). Problemet är alltså inte specifikt för osprey. Har man lätta prylar och behöver säg ha med en varmare stor vintersovsäck också är det nog inget problem, men man kan frestas ha med för mycket vikt när man har plats. Någon här kommer säkert skriva att en aether 70 fungerar utmärkt med 35 kg i så avgör själv.

Behövde jag bära ryggsäcken fylld till brädden och var inriktad på en aether 70 skulle jag nog försöka spara ihop till deras xenith istället, något tyngre men med kraftigare bärsystem. Att atmos 65 inte säljs i Europa känns uppenbart med hänsyn till ovanstående.

Lycka till!
 
Har själv en Osprey Aether 70 som är väldigt bra genomtänkt samt snygg! Bär 22kg utan problem med den, har inte testat tyngre!
 
Får slå ett slag för Crux AK70 om du behöver en så stor säck. Jag har aldrig burit så tungt som 20kg dock. 17kg är nog det tyngsta jag har startat med.
 
Crux har jag titta på och gillar inte att det inte går att att öppna sidan. Har så på min nuvarande ryggsäck tycker det är praktiskt när man ska ha nånting längst ner. Behöver egentligen inte 70L då jag är av en lite av en lätt packare. Men kan vara bra i framtiden då jag hoppas att när man köper en lite dyrare ryggsäck att den ska hålla ett par år.
 
Behöver egentligen inte 70L då jag är av en lite av en lätt packare. Men kan vara bra i framtiden då jag hoppas att när man köper en lite dyrare ryggsäck att den ska hålla ett par år.

Aj aj! Inte tänka stygga tankar som "kan vara bra att ha någon gång i framtiden" för då kommer det att sluta med att du bär med dig massa onödig volym och vikt alternativt att du ändå köper ytterligare en säck som är lättare och mindre för att slippa släpa med dig det tunga åbäket... Inte skulle du väl som första bil köpa en minibuss bara för att du om tio år kanske har fem ungar? ;)
 
själv använder både frun o jag ryggsäckar från granite gear, lätta, funktionella o starka, funkar kanon om man inte har för tunga packningar

mina tips

// Johan
 
Aj aj! Inte tänka stygga tankar som "kan vara bra att ha någon gång i framtiden" för då kommer det att sluta med att du bär med dig massa onödig volym och vikt alternativt att du ändå köper ytterligare en säck som är lättare och mindre för att slippa släpa med dig det tunga åbäket... Inte skulle du väl som första bil köpa en minibuss bara för att du om tio år kanske har fem ungar? ;)

Formulera mig lite dåligt. Hade tänkt bli lite mer aktiv på vinter nu när man kan ta skidorna direkt från gårdsplan ut i vildmarken. Och då blir det lite mera saker i ryggsäcken. Men just nu ligger fjällvandringar och skogsturer närmades.
 
Ingen som testat Aarns säckar, gillar deras sätt att fördela vikten.

Tex denna, en Featherlite med 55 liter på ryggen och 12 på framsidan.
vyne7e6y.jpg




Skickat från mobilen
 
Hej Jörgen Björck! Undrar VAR man köpa Aarn säcken?

Ingen som testat Aarns säckar, gillar deras sätt att fördela vikten.

Tex denna, en Featherlite med 55 liter på ryggen och 12 på framsidan.
vyne7e6y.jpg




Skickat från mobilen

Hej Jörgen Björck! Undrar VAR man köpa Aarn Featherlite säcken?
Och en ytterligare fråga - hur bra är BÄRSYSTEMET om man bär relativt tungt (22-28kg)?

Tack för upplysningar!
Må fortsatt riktigt väl!
Vänliga hälsningar
Charl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.