Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag

Fjällräven Friluft 55 kan vara ett alternativ det också. Väldigt luftig i ryggen samt en vikt på ca: 1400g!

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg så någon kanske har behandlat detta, MEN: En stor fördel med skumunderlag framför uppblåsbara är deras förmåga att överleva under alla förhållanden och även när de är slitna och håliga så fortsätter de att fylla sin funktion. De gånger som jag enbart har gått med uppblåsbart liggunderlag har jag varit så nojjig över att det ska gå hål på det, tex om man sitter vid lägerelden så kan jag vara rädd för att sätta mig på någon vass pinne eller att tappa kniven när jag lagar mat. Därför har jag numera med mig dubbla underlag, ett 4cm thermarest och ett supertunnt/superlätt skum som jag har vid matraster och under det uppblåsbara om jag sover på barmark.

Under en 10-dagars vandring för några år sedan så gick det en synål rakt igenom mitt uppblåsbara liggunderlag första dagen. Det blev en både hård och kall vandring….

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Som tur är har jag aldrig råkat ut för det här och vi får hoppas att det inte är allt för vanligt ändå. Att vara på färd eller ute ute bushen kan ju i det här fallet tolkas på olika sätt. Hoppade skenan ur för någon av er medan ni bar säcken eller skedde det vid t ex åtspänning av den översta remmen som nämnts?
Om det är det senare räcker det förhoppningsvis med att bara peta tillbaka skenan och vara lite försiktigare resten av vandringen.

för mig skedde det på morgonen när jag skulle packa säcken. den var fuktig och ploppade ur utan ngn större åtgärd eftersom tyget inte var spänt längre. det var inga problem att sätta tillbaka det igen, men jag kunde inte strama åt särskilt mycket så länge tyget var vått

för mig skedde det på morgonen när jag skulle packa säcken. den var fuktig och ploppade ur utan ngn större åtgärd eftersom tyget inte var spänt längre. det var inga problem att sätta tillbaka det igen, men jag kunde inte strama åt särskilt mycket så länge tyget var vått

Det var som sagt samma för mig. Att det skulle kunna ske under färd känns osannolikt om skenan är tryckt i botten.

Det var som sagt samma för mig. Att det skulle kunna ske under färd känns osannolikt om skenan är tryckt i botten.

Då känner jag ingen större oro. Tack! :)

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg så någon kanske har behandlat detta, MEN: En stor fördel med skumunderlag framför uppblåsbara är deras förmåga att överleva under alla förhållanden och även när de är slitna och håliga så fortsätter de att fylla sin funktion. De gånger som jag enbart har gått med uppblåsbart liggunderlag har jag varit så nojjig över att det ska gå hål på det, tex om man sitter vid lägerelden så kan jag vara rädd för att sätta mig på någon vass pinne eller att tappa kniven när jag lagar mat. Därför har jag numera med mig dubbla underlag, ett 4cm thermarest och ett supertunnt/superlätt skum som jag har vid matraster och under det uppblåsbara om jag sover på barmark.

Under en 10-dagars vandring för några år sedan så gick det en synål rakt igenom mitt uppblåsbara liggunderlag första dagen. Det blev en både hård och kall vandring….

Skulle aldrig använda det uppblåsbara som sittunderlag direkt på marken vid rast eller läger. Ett komplement i form av tunnare klassiskt liggunderlag eller ett mindre sittunderlag skulle jag rekommendera att ha med.
För min del kör jag på det först nämnda, precis som Ludvig, då sovkomforten är otroligt viktig för mig som sidosovare. Första nätterna jag använde min Synmat så läckte den ut luft så jag har också erfarenhet av hur trist det är (användarfel i mitt fall). Även om lagningskittet är med kan jag inte räkna med att lyckas laga luftmadrassen i fält. Vill därför ha en hyffsad backup. När nuvarande madrass gjort sitt blir det troligtvis att testa en kortare variant för att få ungefär samma totalvikt som enbart madrassen väger idag.

ok, du menar när man väl är i rörelse, jag tolkade "färd" som hela vandringen, stillastående som gående.
Nej, att den lossnar när man är i rörelse tror jag inte. vad jag kan tycka är lite oroväckande är att den övre toppstramaren kan få skenan att ploppa ut om den spänns hårt. att drilla en skruv igenom är antagligen inte en dum idé.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips