Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag
- Trådstartare danisko
- Start datum
Som tur är har jag aldrig råkat ut för det här och vi får hoppas att det inte är allt för vanligt ändå. Att vara på färd eller ute ute bushen kan ju i det här fallet tolkas på olika sätt. Hoppade skenan ur för någon av er medan ni bar säcken eller skedde det vid t ex åtspänning av den översta remmen som nämnts?
Om det är det senare räcker det förhoppningsvis med att bara peta tillbaka skenan och vara lite försiktigare resten av vandringen.
för mig skedde det på morgonen när jag skulle packa säcken. den var fuktig och ploppade ur utan ngn större åtgärd eftersom tyget inte var spänt längre. det var inga problem att sätta tillbaka det igen, men jag kunde inte strama åt särskilt mycket så länge tyget var vått
Det var som sagt samma för mig. Att det skulle kunna ske under färd känns osannolikt om skenan är tryckt i botten.
Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg så någon kanske har behandlat detta, MEN: En stor fördel med skumunderlag framför uppblåsbara är deras förmåga att överleva under alla förhållanden och även när de är slitna och håliga så fortsätter de att fylla sin funktion. De gånger som jag enbart har gått med uppblåsbart liggunderlag har jag varit så nojjig över att det ska gå hål på det, tex om man sitter vid lägerelden så kan jag vara rädd för att sätta mig på någon vass pinne eller att tappa kniven när jag lagar mat. Därför har jag numera med mig dubbla underlag, ett 4cm thermarest och ett supertunnt/superlätt skum som jag har vid matraster och under det uppblåsbara om jag sover på barmark.
Under en 10-dagars vandring för några år sedan så gick det en synål rakt igenom mitt uppblåsbara liggunderlag första dagen. Det blev en både hård och kall vandring….
Det var som sagt samma för mig. Att det skulle kunna ske under färd känns osannolikt om skenan är tryckt i botten.
Ja! Fiskars bilspade. Köpte den för en evighet sen. Kostade en spottstyver.