Funderingar efter min första fjällvandring...

25 kg hade jag på min enda vandringstur i år. En natt bara. hur kommer man under den vikten undrar jag. hade bara sånt jag behövde med mig.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att välja är alltid frågan. Börja med att Excelarka upp förfintlig utrustning med vikt på grammet. Kilo försvinner när man reducerar grammen. Det som inte brukats skulle inte med ut.
go tur

tyckte inte det var så mycket onödigt. fiskegrejerna vägde ju en del, mat plus tre liter vatten, tält, överdragskläder, kök, sovsäck, liggunderlag..

ja jag har ju inga lättviktsproduktet men inte heller överdrivet tungt tält (2,5kg)..ryggan väger väl 2 kanske...

Henkes en bra köksvåg max 5 kg finns med gramprecision, det är en klok början, förutom att du kan väga upp vid matlagning också. Det är grammen som ger kilona.
go tur

I fjol på premiärfjällturen hade jag 18 kg utan mat. I år var den vikten nere på 12 kg och då hade jag ändå en ryggsäck som var 1 kg tyngre. Enda stora investeringen är ett liggunderlag och en upplåsbar kudde. Resten är packdisciplin och förfinat "klädsystem". Det tar några turer att banta ner packningen och lära sig dumpa bra-att-ha-grejerna och extrakläderna.
Framförallt är det nog kläderna som känns svårast att banta bort, man vill ju inte frysa.

Kanske kan disciplinera bort ett kg till, men sen måste nog kommande kilon "investeras bort. Ny lättare sovsäck, ännu lättare liggunderlag, på sikt ett lättare tält och på sikt även en lättare ryggsäck.

Denhär fungerar som brevvåg och friluftsprylvåg förutom som köksvåg, med gramprecision.

http://www.philips.se/c/koeksapparater/kapacitet-foer-5-kg-silver-hr2395_00/prd/

Många billiga vågar med gramprecision i avläsningen visar trots detta inte rätt vikt. Dvs sämre precision i själva mätningen. Denna våg är ju lite dyrare än de allra billigaste, vet du om man kan lita på den?
Hemma har jag en digital personvåg med avläsningsnoggrannhet på 1 hekto. Fast den visar konstant omkring 1 kg för liten vikt. Och väger man sig två gånger efter varandra (med en stunds mellanrum så den hinner "glömma" den första mätningen) så kan den visa en annan vikt som skiljer sig med flera hekto. Sådana här, och liknande, fel gör ofta alltför billiga vågar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips