Fulufjället i maj?

Hej!

Gröngöling när det kommer till att vandra i fjällen.
Jag och ett par vänner tänkte vandra några dagar i Fulufjället.
Ser det lite som "prova på". Är det kul så blir det nog längre turer högre upp i aug/sept.

Men frågan är.. Hur brukar fulufjället vara i slutet av maj, början av juni ?
Mycket snö och blött som tusan? Det är ju ändå sveriges sydligaste fjäll så det kanske är helt okej tid att vandra där i Maj?
 
Intressant

Jag tror inte att det är så mkt snö men myrarna är säkert mycket blöta och vårfloden kan få de minsta bäckar att bli svårforserade. Ett pluss är att mygg och knottsäsongen inte riktigt startat. Jag tror att Fulufjället kan vara en mycket intressant plats vid denna tidpunkt. Det är alltid spännande att på plats få se naturen vakna upp efter en lång vinter. Det kan hända mycket på bara några timmar om solen får ligga på från en klar himmel. Allt hänger liksom på vädret. Nätterna kan bli riktigt kalla. Räkna med frost!


God tur!
 
Jag tror inte att det är så mkt snö men myrarna är säkert mycket blöta och vårfloden kan få de minsta bäckar att bli svårforserade. Ett pluss är att mygg och knottsäsongen inte riktigt startat. Jag tror att Fulufjället kan vara en mycket intressant plats vid denna tidpunkt. Det är alltid spännande att på plats få se naturen vakna upp efter en lång vinter. Det kan hända mycket på bara några timmar om solen får ligga på från en klar himmel. Allt hänger liksom på vädret. Nätterna kan bli riktigt kalla. Räkna med frost!


God tur!


Tack för svaret!
Det är bland annat myggplågan vi vill försöka undvika. Sen är det förstås kul om isen har försvunnit från fjällsjöarna. Har läst att fisket ska kunna vara bra i en del sjöarna på fulufjället(?)
 
Det tidigaste jag varit på Fulufjäll är midsommarhelgen.
Då har det funnits snö kvar på sina ställen, mycket vatten överallt och en del snöblandade regnbyar.
Trösten är ju att det aldrig är särskilt långt till en stuga eller ett rastskydd och helt klart myggfritt.
Och när det inte är nederbörd så är det fantastiskt vackert.
 
Hej,

Valde även jag Fulufjället som mitt första fjäll. Gjorde en kortare tur på Fulufjällets östra sida 17-19 Maj 2012. Tänkte jag kunde skriva några rader om min tur, så kanske det kan vara dig behjälpligt.

Påbörjade min uppstigning vid 12 tiden och gick längs med St. Göljån upp till Göljåstugan.

https://www.dropbox.com/s/joaygkr8nxku0ex/2012-05-17 14.20.57.jpg
https://www.dropbox.com/s/yjky76r7vpvl2wl/2012-05-17 14.18.27.jpg

Stundtals lite djupsnö, men på det stora hela så långt ganska oproblematiskt. Jag anlände vid stugan 17:30.

https://www.dropbox.com/s/zez343x2615m30u/2012-05-17 16.35.51.jpg
https://www.dropbox.com/s/an60p393cnxo7tj/2012-05-17 17.36.23.jpg

Efter en kortare pause fortsatte jag min färd mot Tangsjöstugan. Detta parti bjöd på den tuffaste vandringen under färden. Man fick välja sin väg och slingra sig fram där det fanns mest barmark. Snödjupet var som mindst i knähjöd, och jag pulsade ofta ända upp till midjan.

https://www.dropbox.com/s/ylcn1djbx8743rj/2012-05-17 18.52.39.jpg (Du ser Göljåstugan nästan mitt i bild om du tittar noga)

Vid 19:00 började solen försvinna bakom topparna till väst, och jag valde att bryta för dagen och slå upp tältet vid Göljåsjön. Jag hade då avverkat ca 2km under de 1,5h sedan jag lämnade Göljåstugan.

Härefter har jag tyvärr inte lika bra koll på klockslagen..

När jag vaknade nästa dag fortsatte jag sista biten mot Tangsjöstugan, även detta stycke var rätt tungjobbat, men jag anlände vid stugan efter kanske 2h (ca 12:00).

Jag fortsatte sedan mot Särnmanstugan. Nu väl uppe på fjället var snödjupet bättre, och endast stundtals svår jobbat. Det berodde nog till viss del på att man hade bättre sikt framöver, och lättare kunde välja en snöfri väg.

https://www.dropbox.com/s/so22he8skwuxpep/2012-05-18 14.43.04.jpg

Anländer vid Särnmanstugan någon gång kring 15 tror jag och åt lunch och rastade.

Färden fotsatte sedan ned mot Brottbäckstugan, stannade vid vinskydden och vek av mot Klortjärnen där jag anlände vid ca 19:00. Spenderade min andra natt i vindskyddet där.

Vid 10:30 nästa morgon påbörjade jag min nedstigning till bilen för hemfärd igen. Gick från Klortjärnen mot vindskyddet vid Risdalen, därefter följde jag stigen så gott det gick ner mot St. Göljeån, för att sista biten färdas samma väg ner, som jag gjort upp. Nedstigningen klar vid ca 14:30.


Turen blir garanterat myggfri, och ganska folkfri oxå. Träffade två andra sällskap (2 individer i var) under mina tre dagar. Så om ni planerar att sova i stugorna så skulle jag inte oroa mig för att behöva trängas. Men de varierar i storlek, så kan vara bra om ni tittar upp de som går längs er planerade rutt i förväg.

Ett av sällskapen jag träffade hade varit i Fulufjället ett flertal gånger tidigare, de hade valt att ta med sig skidor upp då de tagigt reda på att de hade snöat i områden ca 2 veckor innan. Annars hade de liksom jag valt att komma till fots. Så kan vara bra om ni håller koll på vädret.

Det andra sällskapet jag träffade på kom norrifrån Njupersäkr till och de hade inte alls haft lika mycket problem med snö. Något jag också märkte när jag gick norröver från Tangsjöstugan. Vet inte om det var en tillfällighet eller om de brukar vara så.

Håller ni er längs vinterlederna så är de väl utmärkta med röda kors på stolpar, och man hade lätt att finna vägen även om man stundtals fick vika av för att välja den mer lättvandrade vägen.

Fjället i sig var ganska steningt och inte jätteintressant som så, men grönområden under upp och nerstigning bjöd på mycket trevlig natur, en hel del fågel och en och annan älg som man skymtade mellan träden. Jag var lämnade Fulufjället tillfreds med min trip trots tidvis tuff vandring.

Fisket kan jag tyvärr inte ge några svar på då det inte blev något för min del. En del av de sjöar jag såg var täckta av snö och is medan andra låg öppna. Jag passerade inga av de största sjöarna i norra delen.

Kort och gott, läget i Maj kan variera och man bör läsa på om snödjup och om de nyligen snöat när det börjar närma sig avfärd, eventuellt kanske ta med ett par skidor om så är fallet.

Kolla in https://www.facebook.com/Fulufjallet och kanske slå en singal till Naturrum, så sitter de säker på mer information om det aktuella läget när ni skall ge er av.

Har du fler frågor så försöker jag gärna ge svar på dem, har även en del bilder om det kan hjälpa er göra en bedömning.
 
Tackar för era svar!
Sitter och håller tummarna för en tidig och mild vår, men det ser inte så ljust ut.
Just vandra i djupsnö är otroligt jobbigt, så det undviker vi gärna.
Skidor är ju ett alternativ, men då är det ännu en pryl som måste inhandlas. Känns som
all utrustning för lite längre vandring har kostat en mindre förmögenhet redan.
Samtidigt vill jag ha bra grejjer som förhoppningsvis fungerar så inte hela vandringen blir förstörd
av dåliga skor/kläder/tält/sovsäck.

Ska ge mig ut några dagar i den sörmländska "vildmarken" och testa alla grejjer så fort det börjat bli liiite varmare. Just nu vandrar jag längre sträckor varje helg, mest för att få lite bättre motion och gå in kängorna ordentligt.
 
tja vi var på fulufjället i 6 dagar under midsommarhelgen, jag hade haspelspöt med mig och kompisen flugspöt, jag fick 2 fiskar på hela min resa i form av långedrag med maggot och hyrd eka vid rörsjöstugorna, stog och kasta som en tok med diverse spinnare resten av dagarna vid olika sjöar. kompisen fick upp betydligt mer fisk i vattendragen och åarna. så ja skulle rekomendera er flugfiske före spinnfiske, vi fick röding och öring. harren finns tydligen inte kvar på fjället enligt en stugvärd. var mycket billigt okså att bo i stugan 140kr per natt har jag för mig.

go tur o skit fiske på dig
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikeon Grövelsjön/Fulufjället i maj? Fjällvandring 1
fonkymon Övernattningsstugor Fulufjället Fjällvandring 6
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Bobbit Fulufjället Fjällvandring 1
vandramedbarn Fulufjället Fjällvandring 15
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jffoto När smälter snön i fulufjället? Fjällvandring 7
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
hbgsnix Vintervandring på Fulufjället? Fjällvandring 5
Isranunkel Fulufjället- stugorna vid Rösjön? Fjällvandring 5
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
ison Fulufjället och Njupeskär Fjällvandring 6
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
mikeon Fulufjället över Kristi Himmelfärd? Fjällvandring 1
graesen fulufjället Fjällvandring 3
mimo Mot Fulufjället Fjällvandring 2
Boludo Fulufjället Fjällvandring 0
mellgren Tur i Fulufjället under påsk Fjällvandring 0
Tipp Hund i fulufjället Fjällvandring 1
niben Sevärdheter i Fulufjället? Fjällvandring 7
malundin Stugutrustning på Fulufjället Fjällvandring 2
Kalle S Vattentillång, Fulufjället Fjällvandring 9
Steber Skäckerfjällen April/Maj Fjällvandring 2
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
johnliungman Familjevänligt i sydnorge i maj? Fjällvandring 2
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Simalf Kebnekaise i Maj Fjällvandring 8
Jonforsell Triangeln i maj Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
Avalos Fjällvandring i maj Fjällvandring 16
andjoh0628 Fjällvandring i maj? Fjällvandring 5
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
Benny G Treriksröset slutet av maj Fjällvandring 17
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
danordgren Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni? Fjällvandring 5
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
janne_b Bra planerat .. Kiruna i mitten på maj Fjällvandring 9
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Rillster Norge, Trolltunga i maj? Fjällvandring 6
4x4power Kungsleden i maj-juni Fjällvandring 9
henkaj treriksröset början av maj Fjällvandring 4
aventyrare69 Tips på "Snöfri" vandring slutet på maj... Fjällvandring 11
Moxer Vandrings kompis i början av Maj 2010? Fjällvandring 2
danne_doppsko Lofoten i mitten på maj? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.