frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt

knorr spaghetteria.
testade knorr spaghetteria "bolognese" samt "carbonara" och ger denna goda mat 5/5 trapperbjörnar.
jag har testat real turmat blåband grönpåse etc etc och detta är det godaste av alternativen jag testat!
en riktigt rejäl portion som en hungrig vandrare blir ordentligt mätt av.
köpte på willys för 15:-/st !
jag var och köpte upp 120 påsar idag:cool:
måste rekommendera er detta.
frystorkat behöver inte vara svindyrt!
 
Man måste äta 2 eller 3 st av dem för att bli mätt, och att priset är lågt beror på att pastan ingår och inte är separat. Tidigare sålde knorr samma såser i pulverform utan pasta.
 
Spaghetti Bolognese från Knorr ger bara 270 kcal (http://knorr.se/#/produkter/spaghetteria/354) mot REAL Pasta Bolognese som är på 611 kcal (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=REAL_PASTA_BOLOGNESE). Jag tycker dock också att REAL är för dyrt och har det bara som nödmat numer. Lagar mycket hellre något själv.

PS.
Knorr använder smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriumguanyat och dinatriuminosinat - kan knappt stava till dem) vilket jag inte tycker om. REAL har enligt säker källa snart eller redan nu fasat ut användandet, tror det fanns i någon buljong.
 
Dom duger på sommaren om man inte har så stort energibehov när man ligger stationär i plus 30 grader o nästan klarar sig på en makaron per dygn.

Eller som ett extramål/komplement med mat till nån annan riktig rätt.

Desutom blir det lätt hål i dom påsarna.

Man får ju blåband för en 35 spänn så det blir ju samma pris när man måste ha två.
 
Dom duger på sommaren om man inte har så stort energibehov när man ligger stationär i plus 30 grader o nästan klarar sig på en makaron per dygn.

Eller som ett extramål/komplement med mat till nån annan riktig rätt.

Desutom blir det lätt hål i dom påsarna.

Man får ju blåband för en 35 spänn så det blir ju samma pris när man måste ha två.

Vart köper du blåband för 35 spänn?
 
Jag testade faktiskt Knorrs spaghetteria på senaste turen och är väldigt nöjd. Som påpekats är portionerna inte de största men jag kompletterade med rökt fläsk eller skinka, olivolja och en näve pasta så min bedömning är att jag kom upp i 4-500 kcal/portion, dvs ungefär som REAL. Om man som jag har svårt att få ner REAL, Blå Band och annan "friluftsmat" och inte pallar torka själv så är det inte alls ett dumt alternativ, men man kan som sagt behöva komplettera lite.
 
Jag undrar om jag minns fel här men är inte Spaghetteriapåsarna angivna för 2 portioner? Per portion anges carbonaran ha ett energiinnehåll på 330 kcal (420 kcal/100 g). Jag åt alltså en påse som en portion vilket ju utan komplettering ger motsvarande energiinnehåll som REAL, med lite extrapasta, skinka etc så blev jag rejält mätt i varje fall.

En energitäthet på 420 kcal/100 g är inte så dåligt faktiskt (Marabou mjölkchoklad med dajm innehåller 540 kcal/100g). Nu har jag ingen REAL-påse hemma men de ligger nog inte särskilt mycket högre.

edit..
jag hittade en påse Trekking Mahlzeiten Chili con carne, och den har ett energiinnehåll på 341 kcal/100 g, dvs betydligt lägre än Knorr.

Är det någon som har en REAL-påse tillhands och kan se energimängden per 100g?
 
det var inte alls någon liten portion i påsarna!
det blev en hel djuptallrik med käk.
jag hade inte ätit på hela dagen och blev rejält mätt.
jag är en storätare som inte brukar bli mätt.
man får så mycket mer för pengarna när man köper knorr än dom dyra sorterna.
 
Du har rätt, det är två portioner per påse ser jag nu fast det ändrar inte min uppfattning om att försöka undvika konstiga smaksättare. Jag tycker själv att de är hyfsat goda men det är nog 10 år sen jag åt nån enstaka när jag var student. Kolla min länk så ser du att REAL PAsta Bolognese påsen är på 140 gram och 611 kcal = 436 kcal/100 gram.

Jag undrar om jag minns fel här men är inte Spaghetteriapåsarna angivna för 2 portioner? Per portion anges carbonaran ha ett energiinnehåll på 330 kcal (420 kcal/100 g). Jag åt alltså en påse som en portion vilket ju utan komplettering ger motsvarande energiinnehåll som REAL, med lite extrapasta, skinka etc så blev jag rejält mätt i varje fall.

En energitäthet på 420 kcal/100 g är inte så dåligt faktiskt (Marabou mjölkchoklad med dajm innehåller 540 kcal/100g). Nu har jag ingen REAL-påse hemma men de ligger nog inte särskilt mycket högre.

edit..
jag hittade en påse Trekking Mahlzeiten Chili con carne, och den har ett energiinnehåll på 341 kcal/100 g, dvs betydligt lägre än Knorr.

Är det någon som har en REAL-påse tillhands och kan se energimängden per 100g?
 
Du har rätt, det är två portioner per påse ser jag nu fast det ändrar inte min uppfattning om att försöka undvika konstiga smaksättare. Jag tycker själv att de är hyfsat goda men det är nog 10 år sen jag åt nån enstaka när jag var student. Kolla min länk så ser du att REAL PAsta Bolognese påsen är på 140 gram och 611 kcal = 436 kcal/100 gram.

det är klart man undviker massa E:n i maten men detta är inget man äter varje dag utan kanske en vecka eller två per år.
tycker det är ett alldeles förträffligt alternativ till dom dyra sorterna... vet inte hur det är med deras innehållsförteckning men det skulle inte förvåna mig om de innehåller massa smakförstärkare etc etc också
 
Du har rätt, det är två portioner per påse ser jag nu fast det ändrar inte min uppfattning om att försöka undvika konstiga smaksättare. Jag tycker själv att de är hyfsat goda men det är nog 10 år sen jag åt nån enstaka när jag var student. Kolla min länk så ser du att REAL PAsta Bolognese påsen är på 140 gram och 611 kcal = 436 kcal/100 gram.

Ja, det är ju inte den bästa maten och inget jag äter dagligdags och all respekt för att man försöker undvika tillsatser; jag tänkte dock på energiinnehållet och ffa energiinnehållet per krona om man jämför med t ex REAL. De gånger jag inte hinner/orkar torka själv så kommer jag nog ändå köra på dom då och då.
 
REAL har eller kommer snart inte att ha smaksättare i sin mat. De övriga har jag inte koll på. Det är sant att det är få dagar per år men jag har blivit allmäntt skeptisk till all mat med arom och smaksättare. Det känns inte lika kul som att veta precis vad man stoppar i sig.

det är klart man undviker massa E:n i maten men detta är inget man äter varje dag utan kanske en vecka eller två per år.
tycker det är ett alldeles förträffligt alternativ till dom dyra sorterna... vet inte hur det är med deras innehållsförteckning men det skulle inte förvåna mig om de innehåller massa smakförstärkare etc etc också
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
nj-tec Mat för riktigt kalla turer!? Friluftsmat 19
bodman Glöm ej njutningen av riktigt god mat Friluftsmat 2
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Inte gott! Friluftsmat 5
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
sleipnah nån som kan nåt gott? Friluftsmat 20
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.