Frystorkat, gott eller bara nödvändigt?

Vill ha era synpunkter!!!!!!

Håller på att skriva ett arbete i skolan om frystorkad friluftsmat.
Finns det något märke som har en hyfsad produkt, eller är det bäst att torka själv?
Själv försöker jag alltid torka själv, men enligt butiker i Sverige säljs det en hel del frystorkad...
Vad tycker du? Hör av dig!

Tina

Dyrt men enkelt.

Jag har själv provat en del olika frystorkad mat, bla blå band och wildlife. Wildlife maten är *dyr*, men lättlagad och ganska god. Blå bands rätter är bara dyra, men smakar å andra sidan inget vidare heller. Den allra bästa frystorkade mat jag käkat var tillverkad i Norge, av ett företag som jag naturligtvis glömt vad det heter. Man tillagade det på samma sätt som Wildlife (hällde kokande vatten i påsen, lät stå), smakade så gott att jag utan vidare skulle ätit det även hemma. Jag har dock ingen prisuppgift på den maten eftersom det var ett test ex som jag fick i en sportbutik.
Kontentan är: Kan man fixa frystorkat själv så är det nog allra bäst, framför allt garanterat billigast. Om man däremot inte är så van i köket så blir man nog så illa tvungen att punga ut med minst 40:- per måltid för halvtaskigt till dåligt käk.
Btw skall jag försöka hitta namnet på det där Norska käket och se om jag kan hitta vad det kostar, för det var riktigt bra.

mvh // Kristoffer Tyvik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Behövs oftast inte !

Hallå !

Tycker oftast att det känns ganska onödigt med frystorkat ute i naturen. Själv tycker jag att man klarar sig alldeles utmärkt på Pasta ris och olika såser, soppor med makaroner/ris. Normalt sett så tycker jag att frystorkade portioner ofta är för små ( behövs tre påsar till två pers ) för mig. På turer brukar jag ändå ta med mig några kvälls måltider som jag kan se fram emot under veckan ( lite tyngre mycket godare ) Få saker är väll så gott som att steka upp riktigt drypande bacon efter ett par dagar i fjällen.
Har även märkt att man är bra torsk på fett i fjällen och att det ofta räcker med att hälla en ansenlig mängd olja på maten för att kroppen skall jubla !

Frystorkat

Frystorkat är blaha blaha tycker jag. Är man två räcker inte en påse och dom allra flesta smakar inte bra. Själv är jag inte för att torka själv. Snabbmakaroner, ris och pulvermos med pastasåser, lite bacon och torkat kött är utmärkt. Lätt och gott och enkelt att ta med sig. Man kan portionera det efter behov. Vi brukar ha med oss några få påsar frystorkat som reservproviant.

Laila.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips