Frysrisk för medicin

Inför jämtlandsturen, 6 dygn i tält m pulka så undrar jag hur ni gör med sånt som riskerar att frysa. Jag har lite mediciner (insulinampuller) och linser med mig och antar att det enda möjliga är en påse på magen. Finns någon annan lösning? Funderar på en mattermos med heatpad med känns lite onödigt tungt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Måste börja med att säga att jag inte har en aning utan bara spekulerar...
En liten plastflaska, t ex 25 cl PET där du häller i varmt vatten 1-3ggr/dag som får ligga ihop med grejerna i liggunderlag/dunjacka/extrasockarna? Eller med heatpad i motsvarande isolering? Är det viktigt även att det inte blir FÖR varmt tidvis?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ja det stämmer, för varmt är inte heller bra. Jag får mäta hur mkt en heatpad ger i en thermos... Tror det kommer landa i att ha det mot kroppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Inför jämtlandsturen, 6 dygn i tält m pulka så undrar jag hur ni gör med sånt som riskerar att frysa. Jag har lite mediciner (insulinampuller) och linser med mig och antar att det enda möjliga är en påse på magen. Finns någon annan lösning? Funderar på en mattermos med heatpad med känns lite onödigt tungt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Insulinampuller samt linser tar inte så står plats. Jag hade satsat på att ha dem mot kroppen. Skulle de frysa där så har du större problem än att linserna fryser....
 
De diabetiker jag känner som frilufsar vintertid har en liten tygväska innanför kläderna mot magen.

Jag skulle personligen inte välja linser på en sån tur. Glasögon är mindre tricksigt och mindre risk för hygienproblem.

Thure
 
Japp en liten magpåse får bli! Linser tycker jag är jättebra vid alla friluftsaktiviteter, särskilt när jag paddlar kajak, seglar, åker skidor eller vandrar. Då slipper man immiga eller regnkladdiga glasögon som när jag surade här i tafjordfjella i somras...
 

Bilagor

  • IMG_6477.jpg
    IMG_6477.jpg
    59.4 KB · Visningar: 272
En tanke kanske kan vara isolering och elektiska hand/fotvärmare om man vill ha det i pulkan. Vet ej om det funkar men en tanke.
 
elektriska värmare som drivs med mindre batterier? Har inte sett dessa produkter faktiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag köpte billiga nätpåsar (från xxlsport som egentligen är tvättpåsar) och syr in de i mina lager2 tröjor. Där kommer medicinen vara varm och inte störa alltför mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har linsetuiet i sovsäcken på natten. På dagen är det ju inget problem. Reservlinser i förpackning har jag förvarat som de är i ryggsäcken, har funkat bra för mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.