Fruktsocker...

GI säger absolut inte allt...

Glykemiskt index är bara en faktor som avgör om ett livsmedel är snabbt eller långsamt. Om vi exemeplvis tar fruktsocker som är GI lågt, men det är knappast användbart att använda som ensam produkt vid kolhydratuppladdning därför att magen inte kan ta upp stora volymer av denna sockerart. Om vi stället tar Maxim Orginal så har det ett mycket högt GI (149 om jag inte minns fel..) Vad som dock gör detta intresant är själva utformningen av molykylen. Maxim är förhållande vid svår för kroppen att bryta ner men är skonsam för magen. (Man brukar tala om osmoalitet som upptagningsförmågan i magen) Denna kombination gör att Maxim Orginal i praktiken blir en långsam produkt! utmärkt att kolhydrat uppladda med. Konkurrenten till Maxim, Vitargo har ett ännu bättre upptagning men är dock lite dyrare.

Som kuriosa kan nämnas att om man skulle tolka GI rakt ut i laddningssyfte så skulle Jordnötter blir utmärkt laddningsmat och morötter skulle vara allt för snabbt....I själva verket är det tvärt om..
 
Kolhydratladdning

Hej,
jag forskar en del inom just ämnet näringslära. Frågan är om inte den här diskussionen har blivit något för fokuserad på just kolhydrater. Ok, vi har enats om att det är bättre att använda sig av kolhydrater som har ett lågt glykemiskt index varav fruktos är ett ypperligt exempel. Jag förmodar att syftet med din "laddning" är att förbereda kroppen för en väntande prövning. Tänk bara på att allt glykogen som kan lagras i kroppen, kan också konsumeras inom något dygn. All energi som du inte kan lagra som glykogen ex. pga. fulla glykogendepåer, kommer att i sedvanlig ordning, omvandlas till fett.
Glöm förresten inte proteinerna.
Gjorde en skidexpedition på Grönland i somras, vars syfte var att ta fram den optimala kosten, samt att utvärdera den under färden med hjälp av blodprov.
MVH David Cederberg
 
Re: Kolhydratladdning

d_cederberg; sa:
Tänk bara på att allt glykogen som kan lagras i kroppen, kan också konsumeras inom något dygn. All energi som du inte kan lagra som glykogen ex. pga. fulla glykogendepåer, kommer att i sedvanlig ordning, omvandlas till fett.
Glöm förresten inte proteinerna.

Men nu vet vi ju inte varför han (Flouronauten) ska/skulle kolhydratladda. Som du skriver så kan överskott av kolhydrater lagras in som fett. Även detta är ju energi! Och protein!
För ett maraton behöver man inte köra en så grundlig kolhydratladdning.
Under ett Vasalopp använder man sig förmodligen i stor utsträckning även fett som bränsle.
Under ett 24 timmars ultramaraton så behövs även proteiner

/Håkan
 
Håller med förutom...

Jo Håkan,
din uppdelning av maraton, vasalopp och ultramaraton stämmer väl rimligt. Nu är det dock så att det finns begränsningar med glykogenet, dels att det inte varar särskilt länge (1½ kg ca), dels att det ofta inte går att frisätta så fort som det kan komma att behövas. Förutom detta, är det direkt omöjligt att bränna något som helst fett utan att använda sig av kolhydrater samtidigt. Det heter ju: "fett brinner i kolhydraternas låga". Detta innebär (kanske vet du det här redan) att de ämnen som utgör bla. citronsyracykeln är deriverade från kolhydrater eller proteiner, och om man bara har fett att tillgå, kommer dessa att konsumeras, och inget fett kommer att kunna utnyttjas för energi. Således, när glykogen inte utsöndras snabbt nog, eller då det börjar ta slut, kommer kroppen att utnyttja de proteiner som är lättast tillgängliga och lättast att avvara. Först kommer matspjälkningsenzymer att konsumeras, senare muskelprotein, och slutligen de proteiner som upprätthåller blodets integritet (detta kan ses i form av uppsvällda magar då vätska lämnar blodbanan i takt med att dessa proteiner bryts ned)
MVH David
 
Re: Håller med förutom...

d_cederberg; sa:
här redan) att de ämnen som utgör bla. citronsyracykeln är deriverade från kolhydrater eller proteiner, och om man bara har fett att tillgå, kommer dessa att konsumeras, och inget fett kommer att kunna utnyttjas för energi. Således, när glykogen inte

Du har formulerat dig lite konstigt.... så jag tar tillfället att förtydliga. Om man har slut på kolhydrater så kan kroppen inte förbränna fett utan kommer att förbränna proteiner.

Bör väl påpekas också att det bara är glukogenet i levern som kan frigöras till blodet och att hjärna och lungor bara fungerar på glukos från blodet (de kan inte använda fett som bränsle). Detta innebär (vad jag förstått) att om glukogenet i levern tar slut och blodsockret sjunker (kolhydraterna i matsmältningen tar slut) så börjar kroppen bryta ner proteiner (för att ge bränsle till hjärna och lungor) även om det finns glukogen i musklerna.

utsöndras snabbt nog, eller då det börjar ta slut, kommer kroppen att utnyttja de proteiner som är lättast tillgängliga och lättast att avvara. Först kommer matspjälkningsenzymer att konsumeras, senare muskelprotein, och slutligen de proteiner som upprätthåller blodets integritet (detta kan ses i form

Där var en ny pusselbit till det jag lärt mig hittills, kan du (om det inte är för krånligt) beskriva varför dessa proteiner är lättast att bryta ner? (Matspjälkningsenzymerna kan jag förstå, men musklerna är alltså lättare att bryta ner än inre organen? Eller är det så att kroppen är "lite smart" i alla fall och tar musklerna som inte är så viktiga?)

Det finns ju de som hävdar att proteinrik kost (eller kolhydratfattig rättare sagt) är bra för att bränna fett, eftersom kroppen då bränner proteiner och fett istället för kolhydrater (eftersom det inte finns kolhydrater), men det kräver ju att kroppen bryter ner de proteiner man ätit och använder dem som bränsle och det verkar det ju alltså som kroppen inte gör (vilket jag har misstänkt, men hittills inte sett något påstående om, förrän nu).

/Nermander (som inte forskar alls utan bara försöker lära sig)
 
Det är väldigt intressant att läsa inläggen om det här och hoppas att fortsättning följer.

Dock skulle jag vilja veta var man kan få tag på lämpligt fruktsocker. Maxim, Vitargo eller nå't annat.

Hur mycket ska man ta om man vill ha en kolhydrat boost innan ett träningspass (styrketräning eller löpning)? Hur långt innan ska man ta det om man skall få maximal effekt?

Hur mycket druvsocker kan man blanda i om man vill ha en snabbare effekt?
 
Re: Re: Håller med förutom...

nermander; sa:
Bör väl påpekas också att det bara är glukogenet i levern som kan frigöras till blodet och att hjärna och lungor bara fungerar på glukos från blodet (de kan inte använda fett som bränsle).
___________________________________________________

Hjärnan använder normalt glukos för sin energiförsörjning. Men vid fasta eller svält kan hjärnan anpassas till att använda kortkedjiga fettsyror, så kallade ketonkroppar.
[Ändrat av trickler 2002-09-23 kl 01:08]
 
Re: Re: Re: Håller med förutom...

trickler; sa:
Hjärnan använder normalt glukos för sin energiförsörjning. Men vid fasta eller svält kan hjärnan anpassas till att använda kortkedjiga fettsyror, så kallade ketonkroppar.

Det är sant, men "ketonförgiftning" är inte riktigt bra ur andra synvinklar, och vad jag förstått krävs det ganska lång tids (flera dygn) svält/fasta för att få hjärnan att fungera bra på ketonkroppar och då pratar vi ju inte längre om vad som är bra att äta (för har man svultit så länge så tror jag man har fullt sjå med att överhuvud taget hitta nåt att äta).

Lågt blodsocker kan man få på bara några timmar, och då ökar risken för att man gör nåt dumt markant.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.