Frosts/Mora Yxa?!?!?

Vad som diskuteras och svaras på

Sällan friluftsbruk av produkterna.....

Men eftersom jag prövat leksaksyxor i skogen kan jag bara säga att det skall mycket speciella förhållanden till för att jag skulle välja en kortskaftad, lätt yxa som Moras, eller för den delen bättre av kända märken. Inte för att de saknas i boden.
Är yxan vass kan man grovtälja med den och speciellt med grepp närmare yxhuvudet, även om det inte är yxans främsta arbetsområde och speciellt inte för friluftsändamål.

Vem som håller i skaftet betyder vida mera på yxor än vad som står på etiketten, priset är mest en indikator på hur stor profit brukaren betalat. Som vanligt brukar man få mest för pengarna begagnat.

Onekligen har skogstoker funnit och fått in en point här.
 
Senast ändrad:
Vem som håller i skaftet betyder vida mera på yxor än vad som står på etiketten, priset är mest en indikator på hur stor profit brukaren betalat. Som vanligt brukar man få mest för pengarna begagnat.

Onekligen har skogstoker funnit och fått in en point här.

vill varna för en ironisk ton

VA?? du menar att det har med den som handhar verktyget om hur resultatet blir.. inte verktyget i sig??

inte ironisk

med ett bra verktyg oavsett om det är en kniv, yxa eller en frisörsax kan en skicklig utövare göra stordåd.. men en klåpare är en klåpare oavsett priset på verktyget..

sniderierna på bilden ovan var fint exempel på vad en duktig användare kan göra..
 
För mig är yxan ett precisions-verktyg som jag ögärna tummar på vad gäller kvalitet oh en biltema-yxa eller liknande är nått som kan fungera "tillls vidare" men inget jag enegtligen är bekväm med.
Yxan jag har nu är lite liten och jag har tittat på en gränsfors "lilla skogsyxan" att ha som komplement och den är ju onekligen pisvärd men skulle jag kunna få nått som är nästan lika bra för halva priset så vore det nått att fundera över.

Men nån som vet nått om denna mora-yxa?


lite dumt att slentrianmässigt såga biltema, på det där sättet, då i alla fall minst en av deras yxor kommer från just gränsfors.

för att återgå till ämnet vill jag nog börja med att hålla med om att yxan på bilden är för liten. den blir ju inte mindre fel i storlek för att man är yrkesman. (...vilka nu yrkesmännen är, som i sverige, idag, 2010, går till jobbet med en yxa på axeln..??)

en yxa för friluftsliv tycker jag bör ligga på minst 6-7hg

när det gäller tillverkare vill jag slå ett slag för hultafors yxor som om dom köps via rätt kanal prismässigt hamnar mitt i mellan det som här benämns som biltema-kvalité och gränsfors, wetterlings osv

för just friluftsbruk och att ha liggande i bilen etc har jag personligen fiskars yxorna som lite av favorit. naturligtvis skänker inte plasskaften lika mycket känsla, men dom är formstabila och knorrar inte av att ligga ute en fuktig natt eller i månader vara instängda i en 50grader varm bilkoffert. att observera här är att dom finns i fler varianter än vad ex jula och claesolson tar in. dom säljs även under namnet gerber
 
10 poäng!

Jag väntar spänt på svaret...
Sorry, hade missat det inlägget :).

Svaret är enkelt. Stålsorter, eggprofiler och slipvinklar har med knivens effektivitet i fält att göra. Bildhuggning å andra sidan är nog tämligen långt ifrån vandring/uteliv.

Dina 10 poäng har precis blivit reducerade till under noll, eller som man säger i knivsammanhang "sub zero/cryo-behandlade"
evilgrin39.gif


~Paul~
 
Frost/Mora yxan vet jag inget om,men däremot vet jag att det lönar sig att köpa kvalite.
En yxa i ett bra stål och en bra profil är väl värda sina pengar.
Jag har sett billiga Kina yxor som har varit så trubbiga i profilen att de inte har gått att använda till något vettigt alls...
Dessutom blir de där sämre yxorna nästan farliga för att det inte går att få till något bett i dem,stålet är helt enkelt för dåligt.
Man lurar bara sig själv med att köpa undermåliga verktyg.
En bra yxa håller flera generationer så att investera i en bra yxa har man igen.

Någon nämde en yxa som säljs av Biltema och jag kan bekräfta att dessa är av S.A Wetterlings
fabrikat och såldes med ett eggskydd av läder för under 200kr vill jag minnas.
Jag köpte dessa till ungarna och jag kan rekommendera dessa.
Något tunga kanske för att bära längre sträckor, då föredrar jag Fiskars med plastskaften.
 
Jag har för mig att Wetterlings har två olika yx-serier, en gjuten och en handsmidd. Den handsmidda är ungefär dubbelt så dyr som den gjutna, men enligt initierade så lär handsmidda yxor vara överlägsna i kvalitet. Gjutna yxor spricker tydligen ganska lätt, enligt dessa källor.

F.ö. kan jag tipsa om att en del militära överskottsbutiker säljer begagna kvalitetsyxor från Hults bruk till ett riktigt lågt pris, ca 20-40 kr/st. Dessa yxor är då rejält slöa, vilket lämpligen åtgärdas medelst ca 1 timmes handfilning. Vidare är skaftet ofta bara att skrota (eller snarare elda upp), men ett nytt reservskaft för Hultafors-yxor brukar ligga runt 150-200 kr beroende på längd. Sedan kan man sy ett eggskydd i läder, vilket min skomakare vill ha runt 80-100 kr för. Så för totalt ca 200-300 kr + lite eget jobb erhålls en begagnad kvalitetsyxa i bra skick. Nypris på en motsvarande Hultafors eller Gränsfors ligger på drygt det dubbla priset.
/Niklas
 
Jag har för mig att Wetterlings har två olika yx-serier, en gjuten och en handsmidd. Den handsmidda är ungefär dubbelt så dyr som den gjutna, men enligt initierade så lär handsmidda yxor vara överlägsna i kvalitet. Gjutna yxor spricker tydligen ganska lätt, enligt dessa källor.

F.ö. kan jag tipsa om att en del militära överskottsbutiker säljer begagna kvalitetsyxor från Hults bruk till ett riktigt lågt pris, ca 20-40 kr/st. Dessa yxor är då rejält slöa, vilket lämpligen åtgärdas medelst ca 1 timmes handfilning. Vidare är skaftet ofta bara att skrota (eller snarare elda upp), men ett nytt reservskaft för Hultafors-yxor brukar ligga runt 150-200 kr beroende på längd. Sedan kan man sy ett eggskydd i läder, vilket min skomakare vill ha runt 80-100 kr för. Så för totalt ca 200-300 kr + lite eget jobb erhålls en begagnad kvalitetsyxa i bra skick. Nypris på en motsvarande Hultafors eller Gränsfors ligger på drygt det dubbla priset.
/Niklas

ska du hålla på och gno i en timme med filen får du nog vara ganska lätt på hand om det ska finnas nåt material kvar framåt slutet av övningen

men annars håller jag med dig.

vill man snygga till hela yxan, få bort ev "skägg" efter att nån klant slagit på nacken osv kan man med fördel dra av den med vinkelslip, med påmonterad stödrondell och korn 120-180 smärgelduk, om man inte far för hårt fram blir det ingen värme att tala om. dock ska man inte slipa eggen på det sättet.

blev också lite nyfiken; jag kan inte dra mig till minnes att jag vid något tillfälle sett en handsmidd kronmärkt yxa, finns det?
 
Istället för att satsa på en gördyr, handsmidd, kvalitetsyxa, köp en på ÖB, CO eller Biltema som uppfyller grundkraven.
Jag är lite skeptisk till Biltemas noname-yxor sedan jag upplevt hur yxhuvudet på en dylik en gång flög av skaftet utan någon särskild provokation, limningen lossnade och pluggen var inte kraftig nog för att hålla huvudet på plats på egen hand. Köper man nån av deras lite mer påkostade varianter så slipper man förhoppningsvis sådana överraskningar.

Jäklar var snopen man blev när yxhuvudet flög iväg i en vacker parabel och landade i en tjärn... :)
 
Sorry, hade missat det inlägget :).

Svaret är enkelt. Stålsorter, eggprofiler och slipvinklar har med knivens effektivitet i fält att göra. Bildhuggning å andra sidan är nog tämligen långt ifrån vandring/uteliv.

Dina 10 poäng har precis blivit reducerade till under noll, eller som man säger i knivsammanhang "sub zero/cryo-behandlade"
evilgrin39.gif


~Paul~
Håller med. Det viktiga är ju vad man har och inte hur man använder det.
 
lite dumt att slentrianmässigt såga biltema, på det där sättet, då i alla fall minst en av deras yxor kommer från just gränsfors.

för att återgå till ämnet vill jag nog börja med att hålla med om att yxan på bilden är för liten. den blir ju inte mindre fel i storlek för att man är yrkesman. (...vilka nu yrkesmännen är, som i sverige, idag, 2010, går till jobbet med en yxa på axeln..??)

en yxa för friluftsliv tycker jag bör ligga på minst 6-7hg

när det gäller tillverkare vill jag slå ett slag för hultafors yxor som om dom köps via rätt kanal prismässigt hamnar mitt i mellan det som här benämns som biltema-kvalité och gränsfors, wetterlings osv

för just friluftsbruk och att ha liggande i bilen etc har jag personligen fiskars yxorna som lite av favorit. naturligtvis skänker inte plasskaften lika mycket känsla, men dom är formstabila och knorrar inte av att ligga ute en fuktig natt eller i månader vara instängda i en 50grader varm bilkoffert. att observera här är att dom finns i fler varianter än vad ex jula och claesolson tar in. dom säljs även under namnet gerber

Den yx-typ jag sågar är no-name-kina-skiten...jag har hört om dessa finare biltema-yxor men aldrig funnit dem i butikerna så om nån vet var de finns just nu är det bara säga till.

Idealyxan för friluftsbruk (när man måste bära skiten) är en yxa med lite lättare huvud och med lite längre skaft (i förhållande till detta huvud). Skulle jag fått fantisera ihop en skulle det varit en av gränsfors friluftsyxor på ett längre skaft så man får lite "scwung" till minimal viktökning.
Jag har mailat gränsfors om detta men det låter sig inte göras så enkelt (billigt) med de skaft de normalt sätter på sina större yxor och fattig som jag är söker jag då en annan lösning.

Gamla kronyxor håller endå någorlunda kvalitet (standardmodellen med maskin-huvud) och en sådan som inte är för tilltygad skulle jag uten vidare köpa om jag fick för nån hundring...men de fyller inte behovet av en lätt och portabel yxa (men fortfarande med lite "scwung").
 
Den yx-typ jag sågar är no-name-kina-skiten...jag har hört om dessa finare biltema-yxor men aldrig funnit dem i butikerna så om nån vet var de finns just nu är det bara säga till.

Idealyxan för friluftsbruk (när man måste bära skiten) är en yxa med lite lättare huvud och med lite längre skaft (i förhållande till detta huvud). Skulle jag fått fantisera ihop en skulle det varit en av gränsfors friluftsyxor på ett längre skaft så man får lite "scwung" till minimal viktökning.
Jag har mailat gränsfors om detta men det låter sig inte göras så enkelt (billigt) med de skaft de normalt sätter på sina större yxor och fattig som jag är söker jag då en annan lösning.

Gamla kronyxor håller endå någorlunda kvalitet (standardmodellen med maskin-huvud) och en sådan som inte är för tilltygad skulle jag uten vidare köpa om jag fick för nån hundring...men de fyller inte behovet av en lätt och portabel yxa (men fortfarande med lite "scwung").

Du kan ju borra lite hål i den, så blir den lättare. Eller såga av gods du inte tänker använda. Ta det lugnt och överhetta inte stålet etc.

Ett seriösare tips är att köpa ett huvud på loppis, skrot eller motsvarande och skafta om. Antingen med köpeskaft i hickory eller vältorkad al. Jag har sett en del exempel på där folk helt seriöst har sågat bort gods för att få till en yxa av hudson bay typ. Tog tydligen ett par timmar med bågfil, men då påverkade han inte härdningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.