Frosts/Mora Yxa?!?!?

Den yx-typ jag sågar är no-name-kina-skiten...jag har hört om dessa finare biltema-yxor men aldrig funnit dem i butikerna så om nån vet var de finns just nu är det bara säga till.

Idealyxan för friluftsbruk (när man måste bära skiten) är en yxa med lite lättare huvud och med lite längre skaft (i förhållande till detta huvud). Skulle jag fått fantisera ihop en skulle det varit en av gränsfors friluftsyxor på ett längre skaft så man får lite "scwung" till minimal viktökning.
Jag har mailat gränsfors om detta men det låter sig inte göras så enkelt (billigt) med de skaft de normalt sätter på sina större yxor och fattig som jag är söker jag då en annan lösning.

Gamla kronyxor håller endå någorlunda kvalitet (standardmodellen med maskin-huvud) och en sådan som inte är för tilltygad skulle jag uten vidare köpa om jag fick för nån hundring...men de fyller inte behovet av en lätt och portabel yxa (men fortfarande med lite "scwung").


jag köpte själv en klyvyxa för inte länge sedan, vad jag kan se nu i katalogen är 16-304 en smidd svensk yxa, det är svårt att bara via katalogen se på dom andra.

jag hade exakt samma idé som dig och lät därför byta skaft på en mindre yxa och det blev exakt den effekt du är ute efter. jag använde mig av biltema skaft och dom som är stämplade hicory tycker jag nog man kan ta på allvar. med hela toppen indränkt i 2k epoxi och ett perfekt format skaft har jag haft ett orubbligt förband i sex år.
 
Ett seriösare tips är att köpa ett huvud på loppis, skrot eller motsvarande och skafta om..

jag håller med, de flesta av mina bruksyxor är av bra ämne från loppisar, omskaftade och i mycket bra bruksskick. en polare har tagit ett steg längre, han är fd. möbelsnickare och tokig i bruksantikviteter, han vägrar renovera sitt sommarhus med moderna verktyg, han letar reda på gamla borrsvängar, hyvlar och andra verktyg på loppisar och gör en enklare bruksrestaurering på dessa, han läser på om fina gamla verktyg och letar helt sonika reda på dessa..
 
jag köpte själv en klyvyxa för inte länge sedan, vad jag kan se nu i katalogen är 16-304 en smidd svensk yxa, det är svårt att bara via katalogen se på dom andra.

jag hade exakt samma idé som dig och lät därför byta skaft på en mindre yxa och det blev exakt den effekt du är ute efter. jag använde mig av biltema skaft och dom som är stämplade hicory tycker jag nog man kan ta på allvar. med hela toppen indränkt i 2k epoxi och ett perfekt format skaft har jag haft ett orubbligt förband i sex år.

Hickory är ingen kvalitetsgaranti. Epoxy behövs inte. Det gör det bara svårare att skafta om igen.
 
Hickory är ingen kvalitetsgaranti. Epoxy behövs inte. Det gör det bara svårare att skafta om igen.


nej verkligen inte och det är det väl ingen som har påstått heller?? hickory är, vad jag vet, ett träslag.

är det sant? menar du verkligen det? måste man inte ha epoxy..?? fantastiskt bra med dom här forumen, tänk vad man får lära sig av folk som vet och kan.
 
nej verkligen inte och det är det väl ingen som har påstått heller?? hickory är, vad jag vet, ett träslag.

är det sant? menar du verkligen det? måste man inte ha epoxy..?? fantastiskt bra med dom här forumen, tänk vad man får lära sig av folk som vet och kan.

Du skrev ju just att man kan ta biltemas hickoryskaft på allvar? Hetsa inte upp dig nu, det var bara ett tillägg till ditt inlägg. Det kan ju vara bra för den som inte skaftat om nåt tidigare att veta att det inte behövs, eller hur?
 
Kanske dax att vara snälla nu?
Det har aldrig skadat.
Alla kan inte tälja till skafttappen så att den passar. T o m Agador brukar epoxy i sina kvalitets säljyxor så helt fel är det inte.
 
Du skrev ju just att man kan ta biltemas hickoryskaft på allvar? Hetsa inte upp dig nu, det var bara ett tillägg till ditt inlägg. Det kan ju vara bra för den som inte skaftat om nåt tidigare att veta att det inte behövs, eller hur?


jo men det blir väl inte samma sak som att jag menar att "hickory" är någon generell kvalitétsstämpel?

jag menar bara exakt det jag skrev, av biltemas yxskaft är dom stämplad med "hickory" helt okej.

jag tycker ibland att biltema och deras produkter sågas lite väl fort och rakt av. jag har väldigt många motsatta erfarenheter och tycker att dom förtjänar att lyftas fram. för allas bästa. ofta är ju prisbilden ganska angenäm.

helt rätt, om det var tänkt som ett klargörande och allämnt råd, det finns absolut inget krav på att använda någon som helst typ av lim eller annan kemikalie vid omskaftning av yxor, om man gör på fel sätt kan det vara direkt olämpligt.


det är inte alltid jag gör det själv heller. men vid speciellt ett tillfälle, där jag hade en större mängd hammare och yxor som skulle fixas till och samtidigt hade en bruten förpackning med 2komponent epoxi passade jag på att använda slut det som fanns.

det var ett finskt fabrikat på epoxyn, som var lite segare, även efter härdningen, jag smetade rejält på insidan av yxan samt skaftet, dessutom bakade jag in kilen och knackade ihop allt riktigt rejält, smärjlade av överskottet och slutligen bakade på lite epoxy uppe på toppen och undertill.

det här var flera år sedan och det finns inte ett spår av glapp i nåt av verktygen. dessutom inbillar jag mig att epoxyn också gör lite nytta som "fuktspärr".

många köpesyxor är ju förseglade uppe till med någon form av tätningsskickt /färg.

har man en annan typ av epoxy som är väldigt hård och "spröd" kan jag tänka mig att det kan bli rent av farligt, då denna kanske gör att yxan släpper hastigare och plötsligare än utan epoxy.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.