Friluftstips som varken kostar eller väger

Det pågår flera diskussioner just nu som nämner pryl- och shoppingfixeringen som finns i friluftslivet. Även fenomenet att allt måste vara så häftigt och långt bort hela tiden.

Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi kan dela med oss av våra vandringsråd.

Mål: Trevlig tur, fina minnen, gärna med andra!
Vikt: 0g
Kostnad: 0kr

Jag börjar med några

1. Ta vilopaus lite innan målet, så att man kan komma fram till målet/toppen i skick för att verkligen njuta.

2. Om delar av gruppen kommit före och väntar in de som kommit efter, gå inte vidare direkt när den sista hunnit i kapp. Om ni ändå tagit er tiden att vänta kan ni vänta en minut till så att den sista hinner hämta andan så blir det mindre stressigt och trevligare för alla. (Inga problem om alla går i sin takt lite som de vill, men gå vidare innan den sista hunnit i kapp hellre än precis när hen kommer fram!)

3. Ha en liten cermoni för att komma i rätt feeling redan från starten av turen. Det är lätt hänt att början av turen bara handlar om att komma fram till "den riktiga turen". Man kan "förlora" flera dagar av sin vandring på det viset.

4. För dagsturer, planera så att vägen tillbaka är enklare än vägen ut. T.ex off track på väg ut och följa led tillbaka. Mindre stress än om turen blir längre och längre ju närmare slutet man kommer.


Ni har säkert massor att fylla på med!
 
Lite från mig:
- Utför de enkla aktiviteterna nu, planera för de större, dröm om de stora målen
- det finns bara väder, upplevelsen av vädret beror på inställningen (och kläder)
- din upplevelse av friluftslivet är din och behöver inte sättas i relation till någon annans prestation
- förmedla till de omkring dig om din glädje över även de små upplevelserna och bjud med dem till nästa
 
Gamla klassika tips från de som försvarar landet: Vid rast "Drick vatten och byt strumpor!"

När du ska sova: mycket under dig, mycket över dig, lite på dig. Då slipper du kylande svett bundet på kroppen.

Den bästa turen är den som blir av. Visst kan man drömma men se till att komma ut.

/Patrik
 
Kanske offtopic att göra inlägg om cykling? Men motsvarande finns även för vandring. Gratis kartor finns en hel del bra på nätet. Finns också några tryckta. Nedan exempel på paktiska cykelkartor från Naturskyddsföreningen.

Häromdagen hämtade jag en gratis tryckt cykelkarta på biblioteket/turistbyrån i Falkenberg. Jag gillar att man har lättläst redovisning av belagd respektive grusväg med olika trafikintensitet. Naturskyddsföreningen i Lund har lagt ut motsvarande digitala kartor över Skåne https://lund.naturskyddsforeningen.se/cykling/om-cykelkartor/
Idag gjorde jag en fin sjumilarunda med hjälp av kartan i Falkenberg.

Kartorna är baserade på info från Trafikverket. Jag har tidigare själv plockat ur sån info från Trafikverket men dessa kartor från Naturskyddsföreningen ger bättre överblick samt att den topografiska informationen ger mervärde.

Först ett exempel på digitala kartor från Trafikverket som jag använde i somras på en A till B tur mellan Hallsberg och Falkenberg.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210903-165652.png
    Screenshot_20210903-165652.png
    2.5 MB · Visningar: 96
  • 20210903_162401.jpg
    20210903_162401.jpg
    5.3 MB · Visningar: 86
  • 20210903_162449.jpg
    20210903_162449.jpg
    4.3 MB · Visningar: 84
  • 20210903_162322.jpg
    20210903_162322.jpg
    7.3 MB · Visningar: 81
  • Screenshot_20210903-160520.png
    Screenshot_20210903-160520.png
    778.1 KB · Visningar: 88
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi kan dela med oss av våra vandringsråd
1. Ta vilopaus lite innan målet, så att man kan komma fram till målet/toppen i skick för att verkligen njuta.

Fortsätter på denna punkten.
Mitt friluftsliv har ofta varit med ungar. Dagen äventyr är slut och alla vill hem. Men det är 1h resa hem. Att ha en termos och fika liggande i bilen gör susen. Varm saft och något att tugga på efter skidträningen i bilen eller på parkeringen gör att när man väl är hemma så kommer allt bli mycket trevligare. Fast det funkar även på frun.
 
*Stanna en natt till på den där underbara tältplatsen.
*Torka din egen mat, i allafall några måltider.
*Om du inte orkar planera för det, torka åtminstone kiwi och jordgubbar och ha med.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...