• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Friluftsliv hemsida

peter, du har en jättebra sida innehållsmässigt, men du behöver jobba lite med designen bara.

Jag vet inte hur du har gjort sidan, men det ser ut som du kodat allt på egen hand. Får man föreslå att du använder lite färdiga lösningar istället? Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Joomla är ett jättetrevligt system för att hålla ordning på hemsidor, och snyggt blir det också. Om man fortfarande vill hålla sig till strikt html kan en grafisk html-editor (jaja, alla editorer i ett grafiskt användergränssnitt är grafiska, men jag tror ni fattar vad jag menar) vara trevligt, det ger lätt en lite bättre översikt. NVU är helt okej och har en öppen (gratis) licens. Är man rik kan man ju köpa dreamweaver.

Jag tycker definitivt du ska fortsätta utveckla din sida!

Lycka till!
 
RIS O en del ros !

Fanken jag som trodde att jag gjort nåt bra, men man skall inte TRO MAN SKALLVETA!
Tack för responsen o jag tänker tänka till o justera, bygga om sidan, för gammeldags kommer den nog att vara även om man på min tid kunde genomföra lika tuffa grejor som görs nu men med äldre grejor,tyngre, och kanske inte så genomtänkta,
men vi kom fram dit vi skulle torra o varma o mätta...

Gösta Afrika var en karl som hade en sommarstuga på Höknäset i Kolmården,
han byggde även en del kojor i skogen, född på 30 talet.


Gifarna, trodde de var kul, ska kasta skiten eller vad tycker fler ?
Scrolla i sidled är tydligen ingen höjdare, ska tänka på det.
Men egentligen scrolla i sidled är jobbigt, jobbigt är väl inget kännetecken för en friluftsmänniska...
vad tycker fler besökare ???
Å andra sidan min hemsida är min, min stil, mitt tänkande Ja det är JAG, fattar ni!

Meningen med hemsidan är o ska vara att förmedla tips mm till nybörjare så att de känner att de kan leva friluftsliv utan att vara skyldig sportaffärerna en förmögenhet.
Det finns så j--a många "proffs på uteliv"
Huvudsaken är att man kommer ut i skogen på nåt sätt utan helikoptrar o en rik farsa...

Skapa självförtroende hos nybörjaren att : så här kan man göra ! va kul ! bra tips !
Jag blev jätteglad för alla inlägg ni är supercoola allihop !:)
Tack än en gång för kritiken !
Peter alias skuggan
 
peter, du har en jättebra sida innehållsmässigt, men du behöver jobba lite med designen bara.

Jag vet inte hur du har gjort sidan, men det ser ut som du kodat allt på egen hand. Får man föreslå att du använder lite färdiga lösningar istället? Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Joomla är ett jättetrevligt system för att hålla ordning på hemsidor, och snyggt blir det också. Om man fortfarande vill hålla sig till strikt html kan en grafisk html-editor (jaja, alla editorer i ett grafiskt användergränssnitt är grafiska, men jag tror ni fattar vad jag menar) vara trevligt, det ger lätt en lite bättre översikt. NVU är helt okej och har en öppen (gratis) licens. Är man rik kan man ju köpa dreamweaver.

Jag tycker definitivt du ska fortsätta utveckla din sida!

Lycka till!
Tack för de orden, ska tänka på det
Peter
 
Samma här:
Du har alla möjligheter att göra en bra sajt, enligt Itera-exemplet.
När Itera skulle göra sin plastcykel gjorde de (enligt egen uppgift) allt fel, vilket gjorde att de som hade jobbat med cykeln blev bland de bästa i landet på plast. De lärde sig av sina misstag, och misstagen var många. :)

31_L.gif


Som det är nu skyms din kommunikation av designen. Man kan tycka att folk ska bry sig om innehållet och budskapet istället för formen, men de är oskiljaktiga. Skulle du själv lyssna noga på mig om jag satt på dina axlar och pratade i falsett och slog dig i ansiktet med en bukett maskrosor medan jag talade?

Designen vad fanken den hoppas jag en nyfiken tjej/kille kan se förbi o se tipsen om det roliga
med friluftsliv, men jag vet vad du menar...
Peter alias skuggan
 
peter, jag hade definitivt ingen burk med internet då, iaf, däremot hängde jag mkt på bbser med min amiga :)

I övrigt håller jag med dig: "Meningen med hemsidan är o ska vara att förmedla tips mm till nybörjare så att de känner att de kan leva friluftsliv utan att vara skyldig sportaffärerna en förmögenhet.". Problemet uppstår när en besökare som är vana vid mer konventionella sidor kommer till din sida. Men som du säger, det är ju din sida och det är trots allt dig den ska reflektera på sätt och vis (även om huvudsyftet är att förmedla att friluftsliv kan vara enkelt och roligt).

Personligen gillar jag inte gif-animationer, men däremot är det trevligt med bilder, speciellt när de har karaktär som dina har. Den på dig iförd islandströjan är klockren. Det svåra är att disponera sidan rätt, mellan bilder och text.

Försök begränsa sidan till en spalt, och ha lite mer konsekvent färgtema, så blir det nog lite mer lättöverskådligt.
 
peter, jag hade definitivt ingen burk med internet då, iaf, däremot hängde jag mkt på bbser med min amiga :)

I övrigt håller jag med dig: "Meningen med hemsidan är o ska vara att förmedla tips mm till nybörjare så att de känner att de kan leva friluftsliv utan att vara skyldig sportaffärerna en förmögenhet.". Problemet uppstår när en besökare som är vana vid mer konventionella sidor kommer till din sida. Men som du säger, det är ju din sida och det är trots allt dig den ska reflektera på sätt och vis (även om huvudsyftet är att förmedla att friluftsliv kan vara enkelt och roligt).

Personligen gillar jag inte gif-animationer, men däremot är det trevligt med bilder, speciellt när de har karaktär som dina har. Den på dig iförd islandströjan är klockren. Det svåra är att disponera sidan rätt, mellan bilder och text.

Försök begränsa sidan till en spalt, och ha lite mer konsekvent färgtema, så blir det nog lite mer lättöverskådligt.
Jo du är en klok kille det du resonerar om är relevant, då jag hade den tröjan på mig den tiden saknar jag än...
Ska se över färgerna !
Peter
 
Hade du nån burk med internet på den tiden...
Hehe nä det har du nog rätt i. Visst hade vi en burk, men något internet hade den ju mycket riktigt inte.

Jag får väl be om ursäkt om du kanske kände dig förolämpad, det var inte riktigt meningen. Men som en person som ägnat (för) mycket av sin lediga tid till att göra hemsidor och ägna sig åt grafisk formgivning kan jag inte annat än att finna lite komik i en sida som tyvärr påminner om en tid i webbdesignens historia som jag trodde sedan länge var passerad. Därför drog jag även till med 1994, för att 1998 (då det fortfarande gjordes sådana sidor) känns fortfarande väldigt, väldigt nära rent tidsmässigt för mig.

Men jag tycker det är oerhört kul att du bestämt dig för att ta dig ut på nätet och dela med dig av dina kunskaper. I regel gör folk från tidigare generationer detta alldeles för lite, vilket är synd då det finns mycket "att hämta" eller vad man ska säga. Men tyvärr är det också så att de som faktiskt kommer ut på nätat ofta gör det på ett sätt som gör att deras budskap ändå går förlorat genom att sätta upp undermåliga hemsidor där folk går vilse i informationen. Detta är t.ex. fallet med din sida.

Jag säger till dig som jag säger till alla andra som vill börja göra något eget på webben: Du kommer inte ifrån att du måste lära dig HTML och CSS. Oavsett om du använder färdiga system eller vill bygga något eget kommer du vara handlingsförlamad så fort du stöter på problem om du inte har grunderna. Så vill du ha ut något på nätet och göra det själv, lär dig HTML och CSS.

Det finns många sätt att göra en hemsida på. Ett par mer korrekt, ett par mindre korrekt och så några variationer av de två. På senare år har det rätta sättet att bygga hemsidor på äntligen börjat få fotfäste bland utvecklare och designers, vilket är otroligt skönt då det i stort sätt bara finns fördelar med detta sätt. Anledningen att utbredningen med detta sätt inte varit standard sedan länge beror på en mängd olika faktorer, bl.a. programvaruutvecklare men också att det kräver mer av den som gör hemsidan. Men är det så att du vill lära dig HTML, så gör det på rätt sätt från början, det har du allt att vinna på!

Jag kan samla ihop lite länkar på ett par bra starpunker om du vill. Om inte får du ändå nedan en artikel som är alldeles utmärkt att börja med. För övrigt, sitepoint.com är en utomordentlig plats för allt rörandes webben som jag starkt kan rekommendera.

http://www.sitepoint.com/article/html-css-beginners-guide
 
Jag säger till dig som jag säger till alla andra som vill börja göra något eget på webben: Du kommer inte ifrån att du måste lära dig HTML och CSS. Oavsett om du använder färdiga system eller vill bygga något eget kommer du vara handlingsförlamad så fort du stöter på problem om du inte har grunderna. Så vill du ha ut något på nätet och göra det själv, lär dig HTML och CSS.

Med förlov sagt (jag kan inget om HTML eller CSS): man kan visst börja något eget på webben utan kunskaper i dessa. Mitt förslag är att man använder sig av en blogg istället (finns många gratistjänster, plus en här på Utsidan), mycket smidigt och enkelt. Inte lika stora möjligheter som en hemhackad sida såklart, men för de flesta av oss fullt tillräckligt...

(Jag började min surfkarriär -92 på RydNet... Those were the days... ;)
 
Designen vad fanken den hoppas jag en nyfiken tjej/kille kan se förbi o se tipsen om det roliga
med friluftsliv, men jag vet vad du menar...

Om tipsen och det roliga med friluftsliv är viktigare än designen - låt det synas! Det är syftet med design: att underlätta kommunikationen, inte skymma den :)

Kör hårt! Ju fler friluftssajter desto bättre!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.