• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Friluftsliv hemsida

Ser bra ut. Tycker du kan strunta i alla designtips, din site har åtminstone vettigt content och en ganska orginell design. Så svårt är det inte att scrolla i sidled. Finns tillräckligt med main-stream tråksnygga siter redan. Old school is the new school.
 
Hade du nån burk med internet på den tiden...

Ja. Hade tillgång redan 1993 men det fanns inget att se. Det var väl universiteten som hade en websida där det stod deras telefonnummer och en logo. Hade mail 1991 men inte någon att maila till förrän 1993 då en kompis började på Ericsson.

Det var tider... :)

/Ulf
 
Hemsidor ?

Då det enligt kritikerna verkar vimla av goda fina designade hemsidor om friluftsliv, det dignar väl av dem, så skulle jag vilja ha adressen till dem, alltså dem utan reklam som beskkriver från grunden hur man bedriver friluftsliv.
Det vore bra så har jag nåt att lära mig
Skicka rörslag på ett femtiotal till en början så har jag nåt att bita i.
Rimligtvis med det syfte jag har med min hemsida,
Tackar på förhand
Peter alias skuggan
 
I think you are the winner

Ser bra ut. Tycker du kan strunta i alla designtips, din site har åtminstone vettigt content och en ganska orginell design. Så svårt är det inte att scrolla i sidled. Finns tillräckligt med main-stream tråksnygga siter redan. Old school is the new school.

Otroligt, äntligen en som fattar vad mitt budskap går ut på .

Kram peter alias skuggan
 
Med förlov sagt (jag kan inget om HTML eller CSS): man kan visst börja något eget på webben utan kunskaper i dessa. Mitt förslag är att man använder sig av en blogg istället (finns många gratistjänster, plus en här på Utsidan), mycket smidigt och enkelt. Inte lika stora möjligheter som en hemhackad sida såklart, men för de flesta av oss fullt tillräckligt...
En blogg är en blogg för att låta tråkig. Den är tänkt att användas för att snabbt och enkelt publicera skrivet material på webben. Peters sida är inte en blogg, och så fort han inte känner att bara skriven text i linjära arkiv inte är tillräckligt är han återigen körd om han inte kan HTML.

Men kanske skulle en blogg vara en bra idé. Vad vet jag?

Om tipsen och det roliga med friluftsliv är viktigare än designen - låt det synas! Det är syftet med design: att underlätta kommunikationen, inte skymma den :)!
Jag hoppas du inser att dessa två meningar helt och hållet talar emot varandra :p.

Misstaget många gör när de hör och tänker på ordet design är att förknippa det med något som är eller kan uppfattas som klart estetiskt tilltagande. Det glöms ofta att allt vi ser är designat, i större eller mindre utsträckning. Väljer du ett typsnitt designar du, väljer du att ha en stor bild av en rosa elefant som täcker hela skärmen designar du. Gör du absolut ingenting är även det ett medveted designval. Peters sida är i allra högsta grad designad även om han själv kanske inte skulle säga det.

Vilka beslut du än tar gällandes utformningen av något så designar du (inklusive inaktiva beslut) och att designa något har abslut ingenting att göra med om det är snyggt eller fult. Om designen sedan hjälper eller stjälper kommunikationen eller uppfattas som snygg resp. ful är ett resultat av alla dessa designval.

Otroligt, äntligen en som fattar vad mitt budskap går ut på
Budskapets innehåll är i ytterst få fall exakt samma hos avsändaren och mottagaren. Det kan mycket väl vara så att budskapet från din sida ska vara att det är ditt innehåll som är viktigt och inte hur sidan ser ut. Men utformningen på sidan i dagsläget säger raka motsatsen. Sedan är det upp till dig om du tycker det är viktigt eller inte att dina besökare och du tänker någorlunda lika, det kan ju inte jag svara på. Men vad jag förstått av bara det faktum att du lagt ut det på nätet så har du något som du gärna delar med dig av och som du med fördel vill att folk hittar, läser och tar till sig. Men där kan jag tyvärr svara dig – av både erfarenhet och kunskap – att det kommer folk inte göra.
 
Jag var inne på sidan med webbläsaren Opera (istället för Firefox som jag annars använder), och då trodde jag att du tagit till dig folks råd om att trycka ihop innehållet, för med Opera så syns allting på en skärmbredd (åtminstone med mina inställningar.)

Sedan upptäckte jag att med Firefox såg det ut som vanligt :(

Alltså, sidan blev grymt mycket mer intressant och lättöverskådlig så. Det gjorde att jag kunde navigera på sidan utan att komma vilse.

Sidan förlorade ingenting i innehåll, det blev bara 10 ggr bättre.

Jag vet att det är din sida, men vill du inte att besökarna skall orka läsa grejerna du skriver?

Edit: Innehållet är faktiskt bra och inspirerande, det jag har läst. keep it up!
 
En blogg är en blogg för att låta tråkig. Den är tänkt att användas för att snabbt och enkelt publicera skrivet material på webben. Peters sida är inte en blogg, och så fort han inte känner att bara skriven text i linjära arkiv inte är tillräckligt är han återigen körd om han inte kan HTML.

Men kanske skulle en blogg vara en bra idé. Vad vet jag?

Självklart beror det på vad man vill uppnå och hur man vill kunna presentera sitt innehåll. Och självklart ger HTML/CSS-kunskaper större möjligheter att göra det man vill. Jag vände mig bara mot att du påstod att det var nödvändigt med HTML/CSS-kunskaper. Jag har det inte och min blogg lever och frodas i alla fall, även om den ser brutalt mainstream ut. (Har i alla fall 1000 träffar på vissa inlägg ;-)
 
Meningen med hemsidan är o ska vara att förmedla tips mm till nybörjare så att de känner att de kan leva friluftsliv utan att vara skyldig sportaffärerna en förmögenhet.
Det finns så j--a många "proffs på uteliv"
Huvudsaken är att man kommer ut i skogen på nåt sätt utan helikoptrar o en rik farsa...

Denna ambition tycker jag är värd allt beröm, och jag tror att de flesta som skrivit här i tråden (även de negativa kritikerna, så att säga) vill hjälpa dig med att få fram budskapet. Mina (högst oprofessionella åsikter):

En sida som baseras på text och bilder, där jag ska läsa och titta lite fokuserat, föredrar jag utan rörliga delar. Rörelse lockar ögat och läs- och tittupplevelsen störs då.

Detsamma gäller kombinationer av grälla färger, som lätt fångar ögat och gör att man (eller i alla fall jag) ofrivilligt hoppar med blicken.

Sidledsscrollning kan var ok ibland, men oftast när jag läser och tittar på bilder vill jag ha överblick. Och i linje med punkt ett ovan så leder sidledsscrollning till rörelse, man tappar lite var man befinner sig i texten, dvs det stör upplevelsen för mig. Om du vill ha bredd så går det att optimerna sidan för att läsas när man har fönstret i maximerad bredd. (Hur man gör det vet jag inte.)

Annars: jobba vidare på det, syftet och innehållet är toppen!
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.