Friluftsliv= hembereskap.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En sak jag tänkte på häromdan är det här med vatten. Det tjatas en del om dunkar, och ok, för dricksvatten kanske dunkar är lämpligt. Men för vatten man behöver till hygien (disk t.ex.) borde man ju kunna stoppa en svart sopsäck i tvättkorgen och fylla med rätt många liter vatten? Funkar även i en lägenhet (bör nog stå i badrummet eller på balkongen, ifall det börjar läcka).

En sak jag tänkte på häromdan är det här med vatten. Det tjatas en del om dunkar, och ok, för dricksvatten kanske dunkar är lämpligt. Men för vatten man behöver till hygien (disk t.ex.) borde man ju kunna stoppa en svart sopsäck i tvättkorgen och fylla med rätt många liter vatten? Funkar även i en lägenhet (bör nog stå i badrummet eller på balkongen, ifall det börjar läcka).
Precis så jag (och andra) gjort ett antal gånger (inte i Sverige, men det spelar ju ingen roll för resonemanget). Behövs inte ens någon tvättkorg, fyller man inte säcken för mycket så kan man få den att stå upprätt av sig själv (för säkerhets skull på t ex duschgolvet), och det går faktiskt att ta vatten ur säcken i användbara småportioner med en stor skopa.

Läcker inte en sopsäck genom sömmarna ( om än långsamt )?

Enda "sömmarna" som finns är väl botten, och den är ju svetsad. Borde inte läcka.

Och även om det skulle läcka lite är det ju en fungerande nödlösning om man inte har ett badkar man kan fylla.

Gissar att även ett fullt badkar läcker lite genom bottenventilen. Och det är stor yta som ger hög avdunstning.

HasseQ

Temp. avstängd
Rent kranvatten i rena dunkar och förvarade i mörker håller länge, 1-2 år ? Jag brukar slänga i några nypor av detta.

Ja, rent vatten innehåller ju väldigt lite näring för eventuella mikroorganismer.

Börjar man ta vatten från vattendrag för att dricka blir det ju lite annat, men samtidigt så är ju risken där kanske inte mikroorganismer utan snarare kemikalier. Och dem råder väl inte vattenreningstabletterna på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips