Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Friluftsliv= hembereskap.
- Trådstartare såg
- Start datum
Det jag tänkte på var avsaknaden av beredskapslager med sjukvårdsutrustning. Sådana hade funnits men blivit för gamla åren före pandemin.Jag saknade inget speciellt under pandemin. Var väl mest hysteriskt i början på socialu medier att det var toapapper och gulaschsoppa som var det viktigaste att införskaffa.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Att avveckla livsmedels. medicinlager, Civilförsvarslager var rejäla politiska misstag.
De lagren har en funktion att fylla även i icke-krigssituationer. Med andra ord fanns det anledning att behålla de lagren även om ledande politiker då ansåg att det inte fanns något militärt hot mot Sverige.Att avveckla livsmedels. medicinlager, Civilförsvarslager var rejäla politiska misstag.
En sak jag tänkte på häromdan är det här med vatten. Det tjatas en del om dunkar, och ok, för dricksvatten kanske dunkar är lämpligt. Men för vatten man behöver till hygien (disk t.ex.) borde man ju kunna stoppa en svart sopsäck i tvättkorgen och fylla med rätt många liter vatten? Funkar även i en lägenhet (bör nog stå i badrummet eller på balkongen, ifall det börjar läcka).
Precis så jag (och andra) gjort ett antal gånger (inte i Sverige, men det spelar ju ingen roll för resonemanget). Behövs inte ens någon tvättkorg, fyller man inte säcken för mycket så kan man få den att stå upprätt av sig själv (för säkerhets skull på t ex duschgolvet), och det går faktiskt att ta vatten ur säcken i användbara småportioner med en stor skopa.En sak jag tänkte på häromdan är det här med vatten. Det tjatas en del om dunkar, och ok, för dricksvatten kanske dunkar är lämpligt. Men för vatten man behöver till hygien (disk t.ex.) borde man ju kunna stoppa en svart sopsäck i tvättkorgen och fylla med rätt många liter vatten? Funkar även i en lägenhet (bör nog stå i badrummet eller på balkongen, ifall det börjar läcka).
Läcker inte en sopsäck genom sömmarna ( om än långsamt )?En sak jag tänkte på häromdan är det här med vatten. Det tjatas en del om dunkar, och ok, för dricksvatten kanske dunkar är lämpligt. Men för vatten man behöver till hygien (disk t.ex.) borde man ju kunna stoppa en svart sopsäck i tvättkorgen och fylla med rätt många liter vatten? Funkar även i en lägenhet (bör nog stå i badrummet eller på balkongen, ifall det börjar läcka).
Enda "sömmarna" som finns är väl botten, och den är ju svetsad. Borde inte läcka.
Och även om det skulle läcka lite är det ju en fungerande nödlösning om man inte har ett badkar man kan fylla.
Gissar att även ett fullt badkar läcker lite genom bottenventilen. Och det är stor yta som ger hög avdunstning.
Och även om det skulle läcka lite är det ju en fungerande nödlösning om man inte har ett badkar man kan fylla.
Gissar att även ett fullt badkar läcker lite genom bottenventilen. Och det är stor yta som ger hög avdunstning.
Såg att Jula har en drive just nu för sina Biocooltabletter [FoF inspirerat?] :... Det tjatas en del om dunkar, och ok, för dricksvatten kanske dunkar är lämpligt...
https://www.jula.se/catalog/fritid/...en-och-sanitet/vattenreningstabletter-012669/
HasseQ
Temp. avstängd
Rent kranvatten i rena dunkar och förvarade i mörker håller länge, 1-2 år ? Jag brukar slänga i några nypor av detta.
Snabbklor granulat, 1 kg
För desinficering av poolvatten. Snabblösligt och pH-neutralt granulat. Innehåller ca 56 % aktivt klor. Stabilt mot nedbrytning som orsakas av solljus och förhöjd temperatur. Viktigt att tänka på: Använd biocider på ett säkert sätt. Läs alltid etiketten och produktinformationen...
www.biltema.se
Ja, rent vatten innehåller ju väldigt lite näring för eventuella mikroorganismer.
Börjar man ta vatten från vattendrag för att dricka blir det ju lite annat, men samtidigt så är ju risken där kanske inte mikroorganismer utan snarare kemikalier. Och dem råder väl inte vattenreningstabletterna på.
Börjar man ta vatten från vattendrag för att dricka blir det ju lite annat, men samtidigt så är ju risken där kanske inte mikroorganismer utan snarare kemikalier. Och dem råder väl inte vattenreningstabletterna på.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg