Friluftsliv= hembereskap.

En AK5:a och ett par konserver med vita bönor och korv?
Kanske ett paket kex från 1942 också, de var goda ute på övning.
Jag vill ha tillbaks min AK4 isåfall, resten av utrustningen, inkl min
m/90 etc, hänger i garderob och förråd. Ynkliga små omärkta män i grönt
är sedan välkomna att försöka landstiga på vår strand, en första - och sista, gång...
/Odd

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Man har ju mycket med sig i form av utrustning när man håller på med friluftsliv.
Jag tänker då på stormkök, en värmekälla och ställe att laga mat på. Ex antar gas tuber hemma till köket.

Mat som håller länge. Sovsäckar att värma sig i när det blir kallt etc. Men man behöver ju ha ett förråd hemma med mat som räcker för förre pers i måååånga dagar. Se till att vatten finns. Tror dock det finns väldigt många som bara har en plan pizza i frysen och thats it.

Alla skriver om förmågan att koka mat som en självklarhet. Mat är i o f s inte det som det är svårast att klara sig utan, men om man nu vill lägga upp ett större matförråd, så är det ju smartare att lagra sådant som inte behöver koka: storpack med frön och nötter, torrmjölk, kraftiga frukostflingor, kompakta knäckebröd (gärna fröknäcke), tetror med färdigkokta bönor, rostade kikärter, smör, olja, oliver, jordnötssmör, tahina (man kan då också göra hummus ihop med tetra-kikärter). Gärna en hög vanlig lök så man får i sig lite vitaminer, om det ska ta längre tid.

Själv skulle jag komplettera med hållbara grönsaker typ morötter, och/eller torkade, men det är mer lyx. Citrusfrukter håller också länge. Man får det ju kallt inomhus och kan avdela ett rum som svalskåp, al. lagra utomhus.

Står man ut med söta smaker, kan man ju lagra choklad, småkakor, syltburkar etc.

Om jag hade ett begränsat bränsleförråd (och det har man i en lägenhet), skulle jag hellre spara det till varma drycker, och på vintern lyxen att ibland värma lite tvättvatten till fempunktstvätt med tvättlapp.

Nu har jag tittat i mina köksskåp. Jag skulle inte ha minsta problem att vara mätt i två veckor på det jag normalt har hemma (inräknat att man först äter upp det man har i kyl/frys), utan att ens ta fram något av mina gas- eller spritkök.

Ingen som hörde P1 igår? Nåt program de tog upp att Sverige inte har nåt beredskapslager av mat sen många år tillbaka, som ex Finland som haft kvar sitt hela tiden. Vissa utvalda butiker där är dessutom garanterade att få leverans från dessa lager vid kris, fattade jag det som.
Sverige har fokuserat på annat än krisberedskap den senaste årtiondena när det varit lugn och ro i världen. Naivt som vanligt.

Vi är utlämnade till oss själva. Inte mig emot iof.

Alla skriver om förmågan att koka mat som en självklarhet. Mat är i o f s inte det som det är svårast att klara sig utan, men om man nu vill lägga upp ett större matförråd, så är det ju smartare att lagra sådant som inte behöver koka: storpack med frön och nötter, torrmjölk, kraftiga frukostflingor, kompakta knäckebröd (gärna fröknäcke), tetror med färdigkokta bönor, rostade kikärter, smör, olja, oliver, jordnötssmör, tahina (man kan då också göra hummus ihop med tetra-kikärter). Gärna en hög vanlig lök så man får i sig lite vitaminer, om det ska ta längre tid.

Själv skulle jag komplettera med hållbara grönsaker typ morötter, och/eller torkade, men det är mer lyx. Citrusfrukter håller också länge. Man får det ju kallt inomhus och kan avdela ett rum som svalskåp, al. lagra utomhus.

Står man ut med söta smaker, kan man ju lagra choklad, småkakor, syltburkar etc.

Om jag hade ett begränsat bränsleförråd (och det har man i en lägenhet), skulle jag hellre spara det till varma drycker, och på vintern lyxen att ibland värma lite tvättvatten till fempunktstvätt med tvättlapp.

Nu har jag tittat i mina köksskåp. Jag skulle inte ha minsta problem att vara mätt i två veckor på det jag normalt har hemma (inräknat att man först äter upp det man har i kyl/frys), utan att ens ta fram något av mina gas- eller spritkök.
Men varmt kaffe, då? 😂

Ingen som hörde P1 igår? Nåt program de tog upp att Sverige inte har nåt beredskapslager av mat sen många år tillbaka, som ex Finland som haft kvar sitt hela tiden. Vissa utvalda butiker där är dessutom garanterade att få leverans från dessa lager vid kris, fattade jag det som.
Sverige har fokuserat på annat än krisberedskap den senaste årtiondena när det varit lugn och ro i världen. Naivt som vanligt.

Vi är utlämnade till oss själva. Inte mig emot iof.
Nackdelen med avsaknad av beredskapslager märktes även under pandemin.

Nackdelen med avsaknad av beredskapslager märktes även under pandemin.
Ja, det var en tacksam förövning. Både för att förstå hur folk beter sig i kris, och hur dysfunktionell en fragmenterad och privatiserad samhällsservice i en slimmad "just on time"-ekonomi blir i sådana lägen. Både den rent fysiska försörjningen och, kanske ännu mer, de förvirrade ansvars- och beslutsstrukturerna. Jag har en antal närstående som jobbar i äldre- och sjukvården, och de slet sitt hår i förtvivlan och maktlöshet.

Men det handlar inte bara om just sjukvården - liknande dysfunktionalitet visade sig både under de stora skogsbränderna och i den egentligen banala trafikproppen i snöovädret nyligen. Och samma närsynthet i hur Telia på rent kommersiella grunder avvecklar äldre telekommunikationssystem i glesbygden utan att vare sig de eller någon annan aktör har ansvaret att ersätta dem med modernare alternativ. "Marknaden" kommer inte att fixa detta, det är ju inte lönsamt.

Det riktigt oroande är ju hur fort dessa lärdomar verkar ha blivit glömda.
Men det är enklare att prata privata gaskök och matförråd, än att ta tag i avgrundsdjupa strukturella svagheter.

Jag är gammal nog att ha varit inkallad till det sedan länge nedrivna civilförsvaret. Var väl inte helt okritisk till hur det fungerade på den tiden, men jag saknade den faktiskt under pandemin.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips