Friluftsliv är bara för sociteten, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrens?

Instämmer

Tänk om butikerna kunde använda lite av vinsten till att utbilda personalen....
...fast då hade det ju inte blivit samma vinst förståss.

Effekterna av sälj och produktutbildning av personal är ofta underskattade av företagsledarna, och därmed lågt prioriterade... många av de större kedjorna lägger hellre mer fokus på det visuella, alltså att investera i välstylade/planerade butiker, som säljer mer än kunnig personal... både och, är givetvis att föredra.

Det finns tester som visar att andelen sk "mekanisk försäljning", dvs där kunden hjälper sig själv (styrs av exponeringen), är större än personlig service. Men frågan är om det gäller tekniska uteplagg.

//T
 
Systemet med standard komponenter till fasta priser kallas planekonomi och provades blandannat i forna Sovjet. Resultatet var väl sådär.

För att en affär skall bli av i ett kapetalistiskt system krävs att säljaren och köpare är överens. Är man inte överens om priset blir det ingen affär av svårare än så är det inte.

Om alla köper via Internet kommer det självklart inte finnas utrymme för butiker som vi är vana vid. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Ett sätt för leverantören att komma undan detta är att bilda kedjor där leverantören har full koll på utpriset, leverantören kan då även erbjuda handel över Internet.

Personligen tror jag att vi kommer att se enheldel nya konstelationer i framtiden

Hans Friedel
 
Oförenligt?

läser vad //T skriver och undra, är det så att en bra planerad butik där saker skyltas attraktivt i kombination med ordentligt utbildad personal är omöjligt att förena, eller är det bara att vi konsumenter är så pålästa numera att vi inte behöver någon som förklarar saker och ting för oss utan bara tar betalt (svårt att tro det)?

Har flera aktiva frluftsvänner som gått in på kända kedjor i så väl större som mindre städer och insett att personalen bakom disken inte kan stava till friluftsliv, än mindre diskutera materialen i plagg och annan utrustning, bortsett det som de läst in sig på under interna utbildningsdagar (vilket enligt mina friluftsvänner) inte verkar vara allt för mycket.
Är det så vi vill ha det? Om inte, vad kan vi göra för att ändra det?
 
Personals okunnighet är väl inte bara typiskt för friluftsbutiker? Försök köpa ett par skor i en sportbutik och se hur mkt de vet egentligen, undantaget löplabbet som är duktiga. Eller ställa lite frågor i en vanlig ica-butik? T.ex. hur man lämpligast tillagar ungnötslever. Okunnigheten hos personal får man väl leva med, det tycker jag inte är så konstigt. Det finns ju bättre och mer opartiska källor till kunskap än hos säljarna.

Själv har jag inget problem med att handla på t.ex. naturkomapniet även om de inte alltid har erfarenhet av just det jag gör eller frågar om. Men jag handlar hellre på andra ställen, om det är mer prisvärt, t.ex. begagnat marknaden eller i yrkesbutiker. Eller rentav tygaffären (där vet de oftast ingenting om friluftsliv men kan ändå ge tips på hur man får en söm vindtät).
 
Snygg söm.

Håller med vad Gro skriver. Intressant att du tog upp det här med tygaffärer. Vet faktiskt en kille som lyckades komma över olaminerad Gore-tex från Norröna (tror jag) för ett par år sedan. Det vore ju säkerligen billigare att göra själv, kan man dessutom få vindsömstäta tips (möjlighet till regntäta tips också?) så vore det nog vägen att gå. Snygg inflikning, tackar för inspirationen.
 
off topic (som vanligt) :)

Nu hemma igen från underbar paddeltur.

Kul att man fortsätter att jobba på "hur de/det borde vara bättre". Det är väl förövrigt både mänskligt, rimligt och kanske tillockmed önskvärt.

Men snälla ni ;) , glöm inte hur hyfsat lyckligt lottade vi faktiskt är... Hur mycket man kanske rentav har att njuta av, att vara tacksam över. Allra minst litegranna tacksam över. :)

God fortsatt helg, och god ny vecka på er!
 
Nädå...

läser vad //T skriver och undra, är det så att en bra planerad butik där saker skyltas attraktivt i kombination med ordentligt utbildad personal är omöjligt att förena, eller är det bara att vi konsumenter är så pålästa numera att vi inte behöver någon som förklarar saker och ting för oss utan bara tar betalt (svårt att tro det)?

Visst är det som du skriver, det går ju givetvis att förena och som jag skrev tidigare så är det ju givetvis att föredra....

Jag har drivit kedjebutik i många år och ser hur, resurserna i form av utbildningstimmar, inredning, skyltmaterial styrs mer mot den mekaniska handeln i butikerna, och det är bra. Men precis som du skriver så är ju tricket att erbjuda både och ännu bättre... och det går, men det hade varit lättare om säljmöten var lika prioriterat som marknads och expomöten.

Jag har ofta när jag skall handla, en känsla av att jag har mer koll på det jag skall köpa än vad säljaren har... som t ex när jag skulle köpa ett solotält hos en av de största friluftsbutikerna i sthlm och, nämnde HB´s akto, för att jämföra... då visar det sig att säljaren inte visste vad HB var... då tappade jag en hel del förtroende för den butiken.

/Thomas
 
Bli rika!!

Fantastiskt roligt att höra alla ideér på hur en friluftsbutik borde vara! Om ni har rätt så finns det pengar att tjäna!

Öppna butik och bli rika!! (och skapa konkurrens samtidigt :)

/d
 
Fantastiskt roligt att höra alla ideér på hur en friluftsbutik borde vara! Om ni har rätt så finns det pengar att tjäna!

Öppna butik och bli rika!! (och skapa konkurrens samtidigt :)

/d

Hehe... jodå... tanken finns ;-) ... men nog isf mest för att förena nytta med nöje... om man kan bli rik, så är det ju en bonus...

//Thomas
 
Senast ändrad:
Fantastiskt roligt att höra alla ideér på hur en friluftsbutik borde vara! Om ni har rätt så finns det pengar att tjäna!

Öppna butik och bli rika!! (och skapa konkurrens samtidigt :)

/d

Ähh, jag har sen länge hittat en butik som är jättebra. Priserna är hyffsade också. Handlar det mesta där (och om de nån gång inte är billigast i världen så kan jag ta det då de brujar ge bra service)

Nu när ägarna sålt (till andra privata ägare, och jobbar delvis kvar) återstår att se hur/om den förändras.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
såg fundera på och leva enkelt friluftsliv i sommar. Utrustning allmänt 18
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
Jokkmokkguiderna MP-3 för friluftsliv. Utrustning allmänt 6
aoreman design och friluftsliv Utrustning allmänt 4
100826 Insulinpump och friluftsliv. Utrustning allmänt 13
MTB Kostnader för friluftsliv Utrustning allmänt 16
Svartkjelen För varmt för friluftsliv? Utrustning allmänt 11
Skåne och friluftsliv. Utrustning allmänt 5
Diabetes - friluftsliv Utrustning allmänt 0
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.