Friluftskartan

Editera friluftskartan

Hej,
Jag har inte provat själv. Men på http://www.gpstm.com/eng/dekode_eng.htm finns en hel del information.

Själv har jag ett militärt skjutfält som släcker ut kartinformationen som jag skulle vilja bli av med.. Vad jag kan förså efter att ha läst olika newsgoups så gäller det att avkoda med Mapdekoder och sen editera med exempelvis Oziexplorer.
Lycka till!
/M
 
Editering av karta

GPSMap edit är jäkligt behändigt program att pyssla med går att editera allt möjligt inkl. POI info
Adresser tel. nr odyl. skapa egna POI.
Dessutom kommer alla gömda saker som jag skrev att jag saknade i en annan tråd.

Kunde inte fatta varför inte Sportmanship inte lagt med sökbara objekt på sjöar berg odyl. med Map edit får man det bara man editerar och kompilerar om kartan.

Så det tillsammans med cGPSmapper för att kompilera om kartan är ett par väldigt behändiga program.
Här finns lite info http://kgy.narod.ru/util/mapedit/mapedit_e.htm

Har även märkt att man kan blanda info har man t ex
någon av vägprogrammen (Metroguide...) t ex så
kan man eftersom jag märkt att vissa vägar inte finns eller är fel utmärkta (vet inte vad de utgått ifrån?)
Kan man editera dessa, det går nämligen att plocka info från en karta och lägga in i nästa.

Viss info som vägar t ex kan dessvärre vara knöliga eftersom de består av flera "fragment" i karterna.
Har därför gjort ett program jag håller på att testa där man t ex kan plocka ut en vägtyp bla (finns några olika nivåer beroende på storlek på vägen) i en karta för att lägga in den i annan.
Blev en jäkla lång text men hopas det är till nytta för någon!

Häls/Jens
 
Toppen!

Jens, ditt svar var till stor hjälp för mig! Nu har jag trixat till kartan en hel del och det har fungerat nästan felfritt.. Bara något felmeddelande vi kompileringen.
Tack!
 
Ändra i City Select?

Intressant uppslag. Jag skulle vilja ändra ett par fel i City Select som ju laddasned i iquen via Mapsource. jag får konstant fel route när jag börjar en resa hemifrån för navtech har fel info. Bl a vill jag öppna en väg som betecknas som avbruten samt stänga en annan som inte är öppen för biltrafik. Tror ni det går?

har ingen erfarenhet av kartkompilering men finns de här möjligheterna så får man väl lära sig.

En annan viktig grej vore att fixa ändrade enkelriktningar och eventuellt också lägga in nya rondeller (mest för andra i familjen som kör och är ovana vid bilnavigering och kan bli mkt frustrerade om inte kartan stämmer md terrängen.

Jonas Lönnroth
Belgien&Sverige

PS det vore kul att kunna lägga in pister mm för skidorter liksom skidleder
[Ändrat av jonasolof 2003-10-08 kl 23:30]
 
Mer om kartan och editering

Låter bra Marcus att det var till hjälp, fellmeddelanderna gällde antagligen hjälplinjerna som ligger i karta fick själv samma meddelanden (skulle jag tro) som visar gränserna mellan kartorna eftervad jag kan se.

Vill man inte ändra vägar och dyligt utan bara ha tag på alla POI som finns går det att göra en annan sak har jag märkt, nämligen att plocka ut alla POI och lägga i en separat fil och låta kartan vara orörd.

En fördel vad jag kan se för tillfället är att pga det är så många sök punkter (bla hus 11500st vändplatser 350 st bara på en kartbild!) odyl gjorde att kartan uppdaterade sig långsamt i GPS:n (antar att det berodde på det iallafall) så tillsvidare gjorde jag som ovan.

Gjorde man som ovan och plockar ut alla POI och låter kartan vara uppdaterar den kart bilden lika snabbt vad jag kan se.

Enda kruxet med detta (finns alltid en hake!) är att man får använda Sendmap eller något annat för att ladda in kartan eftersom Mapsource inte lägger upp POI filen om man inte registrerar den i Mapsource först (ännu mer bök)

Så om man tar upp kartan i Map edit eventuellt lägger till några punkter om man vill det och sedan kompilerar den som en POI fil har man en komplett Point of interest fil sedan.

Skulle man sedan vilja rensa bort alla hus och vändplatser så har jag ett program jag gjort som fixar det (eller vägar och sjöar om vill göra om kartan)
kan bli jobbigt att gå igenom manuellt eftersom det är en 300000 rader beroende på karta!
Så maila så skickar jag det om det verkar intressant det är ganska enkelt program men funkar för endamålet.
/Jens
 
Re: Ändra i City Select?

jonasolof; sa:
Intressant uppslag. Jag skulle vilja ändra ett par fel i City Select som ju laddasned i iquen via Mapsource. jag får konstant fel route när jag börjar en resa hemifrån för navtech har fel info. Bl a vill jag öppna en väg som betecknas som avbruten samt stänga en annan som inte är öppen för biltrafik. Tror ni det går?

har ingen erfarenhet av kartkompilering men finns de här möjligheterna så får man väl lära sig.

En annan viktig grej vore att fixa ändrade enkelriktningar och eventuellt också lägga in nya rondeller (mest för andra i familjen som kör och är ovana vid bilnavigering och kan bli mkt frustrerade om inte kartan stämmer md terrängen.

Jonas Lönnroth
Belgien&Sverige

Vägar går ju att ändra eller lägga till så det borde ju funka , det andra har jag däremot ingen aning om eftersom det inte finns i vägkartan jag har.
 
Hur hittar jag rätt kart-fil?

Det finns ju några stycken kartfiler att välja mellan i Mapsource. Hur hittar jag "min" karta bland alla andra? Finns det någon sökfunktion?
 
Namn på kartor?

Vad jag har sett finns det ingen sådan funktion så det kan bli lite testande innan man hittar rätt.
När man tar upp dem i Mapedit tex så kan man se namnet de har när man väljer område samt filnamnet men det är ju först där.
Skulle helt klart underlätta om man direkt visste vilken man skulle ha.
 
Det finns program som kan visa namnen

JensM; sa:
Vad jag har sett finns det ingen sådan funktion ............................
Skulle helt klart underlätta om man direkt visste vilken man skulle ha.

Det finns ett litet program som kom för flera år sedan som har denna funktion. Du kan hitta det på

http://groups.yahoo.com/group/mapsource_UG/files/MapUtil082-1.ZIP
http://groups.yahoo.com/group/mapsource_UG/files/MapUtil082-2.ZIP
http://groups.yahoo.com/group/mapsource_UG/files/MapUtil082-3.ZIP

Först måste man dock bli medlem i Yahoo Groups.

Namnen kan visas för vissa Mapsource produkter t ex Metroguide 5.0. Det fungerar dock inte med alla. De norska och svenska 50.000 och 100.000 delarna fungerar inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.