Friluftskartan slit å släng..

Jag har sålt ett ex av Friluftskartan för ett delområde.
I min enfald trodde jag att registreringen på Garmin / Sportmanship gick att avregistrera och ny ägare registrerar sig i mitt ställe. Enligt supporten på Sportmanship är detta inte möjligt.
En karta kan alltså bara ha en ägare/en registrering - sedan är den förbrukad !
På frågan hur man gör om jag tappar min GPS eller skaffar en ny, svarar supporten att "för det finns special-lösningar".
Finns någon här som varit med om detta och funnit en lösning ?
Min reaktion är att detta knappast kan vara förenligt med svensk konsumentlag. Har jag köpt något innebär ju äganderätten att jag bl a kan överlåta den utan att säljaren kan spärra detta.
Tyckte jag.
Mats

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
svingen; sa:
Min reaktion är att detta knappast kan vara förenligt med svensk konsumentlag. Har jag köpt något innebär ju äganderätten att jag bl a kan överlåta den utan att säljaren kan spärra detta.

Klassiskt tillvägagångssätt från tillverkarna. Även om det inte finns juridiska hinder (vet inte vad som gäller för licenser) så kan de se till att det finns tekniska.

Undrar om nån har köpt en MP3-fil från nån betalsajt och sen försökt sälja den begagnad på blocket... för att se vad som skulle hända.

Villkoren

Kan tänka mig att man valt licensvillkoren för att undvika att en kund köper kartan kopierar den till dator och GPS och sedan säljer kartan vidare samtidigt som kartan fortsatt används i GPSen som upplåsningskoden brukades på till.

Du har accepterat villkoren när du började använda produkten så nu kan du nog inte göra så mycket åt problemet, men köparen av din karta kan kanske köpa en upplåsningskod.

Thure

Men borde..

inte de fulla restriktionerna i användning framgå av marknadsföringen INNAN man köpt produkten.
Denna spärr är ju att jämställa med ett hyresavtal.
Ägande uppnår man inte som köpare.

FriPro medger upplåsning mot två GPSer. Låstekniken är liknande den Garmin använder för vägkartorna. Skälen till varför de här begränsningarna i rätten att sälja kartprogram vidare finns har redan redovisats ovan.

kan du inte sälja GPSen också så att köparen kan installera Friluftskartan på sin dator? Annars skulle jag som köpare kräva att köpet återgick.

jonasolof; sa:
kan du inte sälja GPSen också så att köparen kan installera Friluftskartan på sin dator? Annars skulle jag som köpare kräva att köpet återgick.

Förutsättningsfel heter det om jag inte missminner mig från när jag läste juridik för fyrtio år sedan. Alltså köparen (och i det här fallet även säljaren) har trott att varan skulle kunna nyttjas på samma sätt efter köpet som innan. Du har ju redan använt produkten så samma kan inte åberopas gentemot Sportmanship.

Den gamle frilufskartan..

gäller för installation på EN gps.
Om jag avstår från min installation på heder och samvete måste jag kunna sälja den.
Annars finns inga lagliga sätt att nyttja den utanför just min GPS.
Tappar jag den i sjön, och köper en ny är mina kartor värdelösa.

Re: Den gamle frilufskartan..

svingen; sa:
Tappar jag den i sjön, och köper en ny är mina kartor värdelösa.

Det var ju för det fallet som det fanns speciallösningar enligt Sportmanship.

Man kan inte bara förutsätta att all licencierad programvara kan säljas vidare. Vid en prövning i domstol huruvida villkoren är skäliga skulle man förmodligen ta hänsyn även till producentens möjligheter att skydda sin upphovsrätt.

Oberoende..

vem som hotar denna upphovsrätt så bör konsekvenserna av skyddsåtgärderna framgå av marknadsföringen.
Mycket riktigt talar man om att licensen avser EN gps.
Vad man inte säger är att man kommer att motsätta sig varje förslag till byte av DEN gps licensen avser.
M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips