Friluftskartan Pro släppt!

På båtmässan i Göteborg idag, Besökte jag Sportmanships monter. Där kunde man testa Friluftskartan Pro på en uppkopplad dator. De berättade att GÖTALANDSDELEN började distribueras i fredags alltså den 4 Februari. Antagligen släpper de Svealand i samband med Båtmässan i Älvsjö (mitt eget antagande)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Skall

de släppa delarna i samband med lokala mässor lär vi väl få vänta på Norrlandsdelen tills NOLIA-mässan vilken brukar vara i början på augusti :)

Kommit

Nu ligger Friluftskartan Pro och väntar på mig hos den lokala Garmin återförsäljaren (Hjertmans). Om allt går bra så installerar jag Friluftskartan Pro i kväll.

Fortsättning följer.

Per Brune

FriPro bygger på terrrängkartans databas medan FriOld bygger på vägkartan. Du får fyra gånger mer information i en karta som utgår från databasen för 1:50 000 istället för 100 000 eftersom du har fyra gånger mer yta att lägga ut informationen på (något förenklat).

För övrigt har Sportmanship bra bildmaterial från både gamla och nya kartan på sin site.

Norrland fanns med på båtmässan

Där fanns i all fall kartonger till alla fyra områden uppställda.

Tittade på området runt Abisko, så den fanns i alla fall i verkligheten!

Biiligare än landet i RIK-format med Kartex men 4*1690kr för något som endast går att installera på två mottagare är för dyrt för min plånbok.

/Andreas

Uppgradering?

Är det någon som vet om det kommer att finnas möjlighet att uppgradera från den gamla Friluftskartan till Pro-versionen?
(Givetvis köpte jag den gamla precis innan jag fick höra att Pro var på gång :-(

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips