friluftskartan pro idag

läste lite syrliga kommentarer om just denna karta i början av 2006. Har de samma problem med stavfel och allt sånt nu eller är det åtgärdat? står näligen i valet å kvalet om man ska beställa

I närheten där jag bor ha man i alla fall rättat till vägarna, men fortfarande heter det Folbollsplan.

http://home.swipnet.se/brune/bilder/FKA_paint.gif
Skärmdump från Friluftskartan Pro + färdspår (gult) och egen ritning (rött). Med tillstånd från Sportmanship.

http://www.garmin.com/cgi-bin/mapge...=24&x=360&y=180&w=480&h=360&d=1&rz=0&k=1&sc=1

om det inte visas någon karta på länken till Garmin ovan så prova med Uppdatera en eller flera gånger (varför det är på detta viset är helt utanför mitt kunskapsområde)

Per B

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret.. Är du nöjd med kartorna i övrigt? Är det värt att köpa en? Tänkte nänligen köpa en csx60

Den duger... finns väl inte så många alternativ.
I alla fall inte om man ska ha Garmin, och det vill man ju.

Detaljer som att vinter och sommarleder är förväxlade mm. kan man leva med. GPSen är ju trots allt bara ett komplement i navigeringen.

/Ulf

Jag hade för mig att Fri Pro inte har uppdaterats sedan v2.01 (står på skivan) 2005?

På min Fri Pro Götaland så står det (c) 2005 LMV GSD-Terrängkartan på fodralet.

FriPro

är rätt bra men troligen är Magellans variant betydligt bättre då man kan zooma ned till info från ekonomiska kartan.

Namninformationen torde också vara bättre på Magellans karta. Detta enligt detta inlägg http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=370503#post370503

Jag har förhoppningen att kartorna kommer att utvecklas mycket kommande år. Jag skulle vara berädd att betala en del för kartor med upplösning liknande orinteringskartor.

Thure

Hade tänkt köpa GPSen från Skövde, men är lite nyfiken.. Maskinerna kan vara några hundringar billigare på kontinenten, kan man ställa in dessa så man får menyer på svenska? Andra problem som kan upstå om man köper frn utlandet?

Hade tänkt köpa GPSen från Skövde, men är lite nyfiken.. Maskinerna kan vara några hundringar billigare på kontinenten, kan man ställa in dessa så man får menyer på svenska? Andra problem som kan upstå om man köper frn utlandet?
I princip så är alla Garmins GPS:er lika oavsett var de säljs. Det som skiljer är programvaran. Problem kan uppstå med förinstallerade kartor, t ex baskarta = nordamerika men mera sällan med vilka språkfiler som finns med. Ofta går det att tanka hem svenska språkfiler från nätet.

Obs att en Garmin köpt i Sverige normalt har 3 års garanti medan en importerad oftast har 2 års garanti. Reparationer är dock inget problem. Bara att skicka till Garmin Europe i England.

Jag håller på att göra en egen anpassning av fripro (mer om detta i annan tråd) och jag förstår inte vad man har pysslat med när man gjort kartmaterialet. Varför låter man texten "hus" visas för varenda hussymbol t ex. Gränslinjer för naturreservat är av samma typ som för industriområden. Industriområden borde defineras av en yta istället för en linje för övrigt. Texter är av blandad stil: "Transformator" på ena stället "TRANSFORMATOR" på ett annat. Mindre viktiga saker att sätta text på, som tex kraftledningar, är skrivna med stort typsnitt istället för litet eller att inte synas alls. Golfbanor, master och namn på vissa saker är alla av den av garmin fördefinerade poi-typen "crater" av någon underlig anledning och gångbroar är "roundabout".

Detta är bara en handfull av de konstigheter jag stött på. Det är i alla fall ofta jag har spärrat upp ögonen och undrat hur man egentligen har tänkt och varför man inte gjort på det uppenbara sättet istället.

Den duger... finns väl inte så många alternativ.
I alla fall inte om man ska ha Garmin, och det vill man ju.

...
/Ulf

Finns det alternativ, tex PDA:er med lämplig kartmjukvara och GPS inbyggd?

Tycker Friluftskartan "Pro" ser rätt illa (och detaljfattig) ut i den skog i Sörmland där jag har mitt torp och brukar plocka svamp. Köpte 2002 en ur-Garmin eTrex (enklaste) och har sen dess markerat lite pålitliga svampställen. Men skulle gärna vilja ha en karta också - allra helst scanna in en orienteringskarta - där även större stenblock är markerade - då kan man verkligen snacka om bra grejjer. Att "Pro"-kartan tycks innehålla så många konstigheter gör det ju knappast roligare att betala 1500:- för bara den...

Nån som vet råd? (och ursäkta lite off-topic här)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips