Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor

Jag köpte nyligen en Garmin Etrex Vista Cx och nu även en Friluftskarta på minneskort (ja, original och nyinköpt). När jag sätter in den i kortplatsen för jag beskedet "Kan inte låsa upp kartor". Ingen manual följde med kortet så jag får ingen hjälp därifrån. Ser man efter hos Garmin så finns det en instruktion om hur man installerar Friluftskartan, förutsatt att man har den på CD. Om man försöker omtolka instruktionen så kommer man fram till att man ska registrera kartan och skaffa en upplåsningskod. Jag vill hämta upplåsningskod med den 8-siffriga enhets-id som finns angiven i batteriutrymmet, men får besked om att den är ogiltig och att den ska vara 10 siffror. Då ansluter jag enheten via USB till datorn och får därmed reda på att enhets-id är ett helt annat nummer med 10 siffor. Detta nummer godtas men jag ska också mata in en registreringskod, som ska finnas på CD-fodralet. Någon sådan finns dock inte på minnesdiskfodralet. Där står man nu och Garmins support har stängt för helgen. Vad göra?

Numret i batterifacket är serienumret. Det är inte samma som det interna ID-numret. Det interna numret kan du se om du kollar firmwareversionen i din navigator.

För övrigt har du helt rätt för dig om hur man ska göra för att låsa upp en licens på DVD. Jag gjorde det nyligen med samma karta, så jag vet precis.

Men kartor som levereras på kort ska inte låsas upp! Åtminstone inte något kort som jag har sett.
Kolla vilka filer som finns på kortet. Det borde finnas in *.img och en *.unl. (Jag vet inte vilka filnamn de har på de korten). Upplåsningsfilen ska vara kopplad till kortet, inte till en viss GPS.

Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
OK, serienummer och ID-nummer är inte samma sak. Ja, man får inte göra det för lätt för kunderna.

Ja, jag förmodade att det inte är meningen att man ska behöva låsa upp ett sådant kort, men när det inte fungerar direkt får man försöka ta reda på varför. Denna felsituation står det heller inget om i Garmins supportdokumentation.

GMAPSUPP.UNL ser ut så här, mest felkod. Jag kan tänka mig att ett fabrikationsfel har uppstått och ingen har utfört kontroll innan de skickade iväg kortet.

ML><HEAD>
<TITLE>Service Unavailable</TITLE>
</HEAD><BODY>
<H1>Service Unavailable - Zero size object</H1>
The server is temporarily unable to service your request. Please try again
later.<P>
</BODY></HTML>

[Ändrat av Hawklord 2007-07-01 kl 22:21]

Jaså minsann. Jag undrar varför den ser ut så.

De enda förprogrammerade kort jag har är CN NT+ v8 Nordics samt UK+Ireland. Där innehåller unlockfilen helt enkelt en upplåsningskod, exempelvis XB3DCIE7F456DMQSX9IKED76B. Detta som en vanlig text (kan öppnas med WordPad). Jag bara hittade på en kod nu, men du förstår säkert principen.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips