Friluftskartan eller gröna kartan?

Gillar att röra mig mycket i skog och natur, så nu tänkte jag skaffa mig en ordentlig karta till min Garmin. Men då är frågan om jag skall köpa frilutfskartan eller gröna kartan? Har läst lite här på forumet och har fått uppfattningen att friluftskartan är dålig med detaljrikedomen och att ortsnamn och annan bröte är avstavat på ett väldigt konstigt sätt. Även att kartan kan vara direkt missvisande. Är det bara jag som fått fel uppfattning eller stämmer dessa antaganden? Är i så fall gröna kartan bättre att skaffa sig? Hur mycket skiljer de i pris ungefär?

Tänkte även kunna logga min färd och då kanske ha GPS:en liggande i fickan eller ryggsäcken vissa stunder. Hur blir det då med mottagningen? Det kan ju vara lite problem när man går i tät skog. Resultatet blir ju givetvis att mottagningen blir ännu sämre, så finns det någon extern antenn man kan ansluta? Det är en Legend jag har.

Jag har visserligen inte följt kartutvecklingen för GPS på ett tag men så vitt jag vet så är Gröna kartan inte nedladdningsbar, i alla fall inte i Garmin etrex. Eller?

Leif...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gröna kartan är ej nedladdningsbar i GPS.

Gröna kartan på CD är en rasterkarta och inte nedladdningsbar i någon nu levande GPS men det kan ändra sig framöver.

Med handdator och Fugawi kan man komma runt detta. Sök på gamla inlägg i vänsterspalten. Ozi klarar det med PC men jag vet inte om det går i handdator.

Friluftskartan har en del begränsningar. Dessa torde delvis vara påtvingade av kapaciteten hos processorerna i Garmins handGPSer.

När jag cyklar med Friluftskartan nedladdad i min Garmin Legend har denna svårt att hinna med att uppdatera kartbilden under åkning i ca 30 km/h.

Euroguidekartan har mycket lättare att hinna dateras upp under cykelfärd.

Thure

Det går att använda rasterkartor i iQue, om man kompletterar med ett program som PathAWay.
Men den enheten är ju också en kombination av GPS och handdator.
Fugawi finns också till iQue, förresten. Men det har inte jag provat själv.

Anders

Med Fugawi kan man köpa och ladda ned kartor från lantmäteriet direkt i RIK format. Enkelt men dyrt.
Går med blå, gröna och fastighetskarta åtminstone, trol även fjällkarta. Jag har fastighetskartor i Fugawi på min iQue.

Pathaway tar inte RIK

Då var man lite fel ute från början då, märker jag :)
Jag får tacka för alla tips i alla fall. Får se vad det slutar med för program. Plånboken begränsar ju lite med. Men tack i alla fall än en gång.

Japp, jag skulle ha skrivit det uttryckligen. Gröna kartan till Fugawi på PC vidare till PDA, Pocket PC eller Palm inkl. iQue.

Hög skärmupplösning är ett plus.

Vilka pda

Är i köprfunderingar. Ska jag ha en Garmin Foretrex, eTrex Legend eller nu börjar jag lura på en pda.

Ska ha det för cykling främst, men allmänr för att jag altlid älskat kartor, samlar på dem, läser dom som andra läser böcker.

Så min fråga: vilka pda:r kan man ha som gps:r? har vissa redan inbyggd mottagare och programvara. Priser?

Själv anser jag att Gröna kartan, eller Terrängkartan som den numera heter, är ett mycket bra alternativ. Den fungerar utmärkt i kombinationen Ipaq/Fugawi. En stor fördel med denna lösning, förutom bra skärm mm, är ju att Ipaq:en kan förses med extra minneskort i flera storlekar. Har f.n. ett 512 MB kort vilket rymmer en hel del. När det gäller var man ska placera sin GPSenhet, eller GPS-modul, så kan man prova en sån däringa mobiltelefonväska som är avsedd att placeras på ryggsäckens axelrem. Kan funka med vissa GPS-modeller.

//
P

Tänk på att friluftskartan bara kan användas till den GPS du har idag. Byter du upp dig om ett år eller så kan du inte ta med friluftskartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips