Friluftskartan eller Friluftskartan Pro?

Är det någon som vet om det är stor skillnad på utseendet (förutom skalan), mellen Friluftskartan och Friluftskartan Pro i GPS:en? Vilken är att föredra vid fjällvandring?

Var? I de södra fjällen finns det terrängkarta på vissa ställen. Annars är det väl hundratusendelen i båda (= fjällkartan). FriPro är bättre för den har färre irriterande labels bl a.

FriPro är över huvud taget en bättre produkt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte helt självklart med svartvit skärm

Ovanför trädgränsen torde informationen vara relativt likvärdig. Sportmanship har lagt in en Mapviewer för Fri Pro på http://www.garmin.se/cartographypage_tab1.aspx?pageid=1191

Jag jämförde med min gamla Friluftskarta över Grövelsjöfjällen. I Mapviewen finns inte de norska gränsfjällen med men de finns i gamla friluftskartan.

Vegetation redovisas i Fri Pro och har man en färgskärm så är säkert Fri Pro vettig men med min gamla Legend med bara 8 MB kartminne och trög processor så torde inte det vara någon idé att uppgradera just för fjällbruk.

Däremot köper man nytt så är det säkert färgskärm och Fri Pro som gäller. Fri Pro ter sig mycket snyggare kartografiskt men man skulle kunna önska sig mera ortnamn.
Någon som vet hur mycket av Norge som finns med i riktiga Fri Pro?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips