Friluftsbyxor till barn?

Vi har tre barn mellan 2 och 4 år, och jag tycker det saknas något i både klädlådan och på butikshyllan: vanliga friluftsbyxor. Såna som vi vuxna har, och kallar "Itabs Fjällbyxa", "byxa M 90", "Fjällrävenbrallor" etc.
De byxorna man har för hopp och lek utomhus (och inomhus för all del) innan man drar på sig de regn- och lersäkra byxorna, alltså.

Det finns ju massvis med jeans, mysbyxor och annat helt i bomull, och galonbyxor och membranskalbyxor är inga som helst problem att hitta. Men är det någon som kan peka mig till byxor som uppfyller följande kravspec (utan inbördes ordning):

- Sköna direkt mot huden
- Slitstarka
- Inte massa "tuffa" detaljer (tusen fickor, blixtlås, sömmar och dragskor)
- Vindtätt, vatten- och smutsavstötande tyg som inte är helt i bomull
- Ofodrade
- Småbarnstorlekar, såklart

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi har tre barn mellan 2 och 4 år, och jag tycker det saknas något i både klädlådan och på butikshyllan: vanliga friluftsbyxor. Såna som vi vuxna har, och kallar "Itabs Fjällbyxa", "byxa M 90", "Fjällrävenbrallor" etc.
De byxorna man har för hopp och lek utomhus (och inomhus för all del) innan man drar på sig de regn- och lersäkra byxorna, alltså.

Det finns ju massvis med jeans, mysbyxor och annat helt i bomull, och galonbyxor och membranskalbyxor är inga som helst problem att hitta. Men är det någon som kan peka mig till byxor som uppfyller följande kravspec (utan inbördes ordning):

- Sköna direkt mot huden
- Slitstarka
- Inte massa "tuffa" detaljer (tusen fickor, blixtlås, sömmar och dragskor)
- Vindtätt, vatten- och smutsavstötande tyg som inte är helt i bomull
- Ofodrade
- Småbarnstorlekar, såklart

Sy mussebyxor själv i någon civil 65/35-50/50 poplin! Inte svårt och i små storlekar är tygåtgången så låg att du kan göra många av olika stuvar......

Sy mussebyxor själv i någon civil 65/35-50/50 poplin! Inte svårt och i små storlekar är tygåtgången så låg att du kan göra många av olika stuvar......

Ja, det är såklart ingen dum idé.
Tyvärr är jag risig på att sy (eller lyckligtvis, eftersom jag ändå inte skulle ha tid för alla roliga syprojekt) men jag kanske skulle våga mig på en beställning från min moder. Om inte annat är det en kul anledning till att beställa Quickdry från Shelby :)

Hittar dem ibland på outlet

Pinewood-byxan såg rätt bra ut! Lite i dyraste laget, men rätt typ av byxa.

Byxan är jättebra och våra barn använder dem mycket. Minstingen går på utedagis och det är en perfekt byxa för det. Vi har hittat dem på outlet i Skåne för ca 250 kr (har jag för mig). Klart prisvärt men de har ju inte alltid alla storlekar hemma.

http://busbyxan.se/
Bra o slitstarka byxor, med mjukisbrallor elr underställ under.
(Lite OT: Har du någon usa-kontakt så gör ju Carhartt även barnkläder.Deras klassiksa hängselbyxor är klockrena! Grym kvalite och perfekt passform.)

Busbyxan verkar ju vara en användbar bralla! Men det är kanske inget man har på sig inomhus? Det jag letar efter är något som funkar både inom- och utomhus. Men Busbyxan känns definitivt värd att prova.
En busbyxa i syntetpoplin vore ju grejen.

Hmm... arbetskläder verkar finnas något billigare, från till exempel Fristads.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips