Från Utö till Ålö

Nästa helg planerar jag att ta med min hund på en tur ute i Stockholms skärgård, närmare bestämt till Utö och rulla från Gruvbyn och söderut ner till Ålö. Antar att någon av er har cyklat på ön. Var det backigt? Tips på ställen att sätta upp tältet på mottages. Tänkte tälta vid Storsand som ligger på östra sidan av Ålö, men det kanske finns bättre ställen. Alla tips mottages med stor tacksamhet. OBS! Jag sitter i rullstol så jag är hänvisad till grusvägar och hyfsade stigar med tanke på min packning.

Bilagor

• jobb.jpg
    jobb.jpg
    57.9 KB · Visningar: 1,148
Hej

Har tillbringat lite tid på Utö och du gör rätt som tar dig dit - det är en fin ö!

Antar att du har koll på avspärrningar mm http://www.forsvarsmakten.se/Global...-avlysningar/Uto/Tilltradesforbud-Uto-v19.pdf

Att tänka på vi de flesta av sandstränderna (iaf stora sand på Utö) är att det är sanigt underlag en bra bit från stranden vilket gör det svårt att ta sig fram med forson. Vet dock inte hur det är med rullstol. Sen är Stora sand en gammal målstrand för flyget och det kan ligga massa metallskräp i sanden (finns iaf i vattnet, hittat en hel del när vi dök där)... Granatskärvor, projektiler och annat "kulmaterial" finns överallt på skjutfältet.

"Huvudleden" från Gruvbyn och mot Ålö minns jag som relativt flack iaf fram till lägret. Har sprungit den ett par gånger och aldrig tänkt på att det är någon kämpig uppförsbacke. Möjligtvis precis vid lägret men den är kort. En bit efter lägret så har jag för mig att det finns en brantare backe, vi bärgade någon bil som kört i diket där något år.

Hamnudden är fin men lite kullig. Det finns en fin vik nordväst om ön Munken, har för mig att det finns tältplats där men kan inte lova det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Stort tack för ditt svar. Såg på en karta att det var ett militärområde på ön, men tänkte inte på att kolla upp det, men nu har jag gjort det och såg att de hade aktivitet där under den tiden jag ska vara där, så då får det bli Storsand i stället, om det går att ta sig fram med stolen vill säga.

Ålö

Hej!
Kan tänka mig att Storsand blir lite jobbigt med rullstol. I så fall skulle du kunna prova att ta dig ut mot Källviken på Ålösidan. Antingen i den lilla viken halvvägs in i Källviken, där tror jag att det går att hitta tältplatser, eller längst in i Källviken.
Daniel

Tack för ditt svar. Satt och kollade igår kväll på Källviken och kände att det kunde bli ett alternativ. Du har rätt, rullstol och sand är ingen bra kombination, men o andra sidan så har jag stora hjul, men varför göra det svårare för sig än vad man behöver.

När jag gjorde lumpen på 80-talet tillbringades ett antal veckor på Utö. Det finns gott om småvägar och större stigar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips