Från USB till en virtuell com-port

Har en alldeles ny Garmin Legend C som jag skulle testa med Route 66 2005 resp en äldre Fugawi 3. De programmen kan inte koppla upp sig mot Garmins USB då de bara kan kommunicera via com-porten.

Garmins support (inte speciellt serviceintresserade!) säger bara att de kan inte göra något. Det är inte deras problem.
Route 66 säger (mycket serviceintresserade!)efter flera funderingar att det borde Garmin kunnat fixa. De kan det inte visar det sig.

(Innan jag köpte Garmin lånade jag en billig GPS antenn. Då var det inga problem. Den skapade en virtuell com-port som fungerade utmärkt!)

Har någon några tipps???
Mikael
 
Kan du vara mer tydlig vad du menade. Har kollat men förstår inte riktigt vad jag skall leta efter bland deras produkter.

Mikael
 

avslutad210712

Gäst
Gissar att det är en sån här pryl du söker, dvs en pryl som du stoppar in i din USB-port och som du sen kan ansluta mot prylar som kräver en serieport.

http://www.dustin.se och sök sen på artikelnummer 5010031619 eller gå in umder KABLAR/ADAPTRAR / USB / ADAPTRAR

Har använt ett antal såna på jobbet och de fungerar perfekt. Tänk dock på att du kan behöva gå in och konfigurera så du får rätt com-port.
 
Tvärtom...

Problemet med LegendC/VistaC dyker upp med jämna mellanrum. Den har bara en USB-anslutning och de gamla programmen förväntar sig att GPS-informationen kommer på en seriell anslutning. USB-konvertrarna du beskriver löser det omvända problemet. Tyvärr så "glömmer" Garmin att tala om för kunderna att dessa modeller inte är avsedda att användas på det sätt som Mikael Klintrot vill.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Kartex, USB och eTrex Cx ?

Jag fick för några timmar sedan ett telefonsamtal som från en läst mitt inlägg om Kartex och USB på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36829

Han inte fick sin eTrex Cx att funka med Kartex och USB. Jag klarade inte av att lösa hans problem via telefon, men det (USB) funkar med min 60C.
Så är det någon som använt eTrex Legend C, Cx, Vista C, Cx med Kartex och USB ?

Per Brune
 
Re: Kartex, USB och eTrex Cx ?

Brune; sa:
Jag fick för några timmar sedan ett telefonsamtal som från en läst mitt inlägg om Kartex och USB på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36829

Han inte fick sin eTrex Cx att funka med Kartex och USB. Jag klarade inte av att lösa hans problem via telefon, men det (USB) funkar med min 60C.
Så är det någon som använt eTrex Legend C, Cx, Vista C, Cx med Kartex och USB ?

Per Brune
När det gäller Kartex så har de i senaste patcharna lagt på support för USB. http://www.lantmateriverket.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1148
läs vidare på uppdateringar.

/Gunnar
 
Fugawi och Garmin USB

Du kan utan problem koppla din Garmin GPS med USB anslutning till Fugawi Global Navigator eller Fugawi Marine ENC version 4.

Inställningen görs under menyn GPS/Inställningar/Modell/Garmin USB.

Inget övrigt behöver ställas in, programmet sköter resten.
Fördelen med den här inställningen är att positionsrapporteringen sker snabbare än NMEA.

Mvh
Göran
 
Re: Fugawi och Garmin USB

soltek; sa:
Du kan utan problem koppla din Garmin GPS med USB anslutning till Fugawi Global Navigator eller Fugawi Marine ENC version 4.

Inställningen görs under menyn GPS/Inställningar/Modell/Garmin USB.

Inget övrigt behöver ställas in, programmet sköter resten.
Fördelen med den här inställningen är att positionsrapporteringen sker snabbare än NMEA.

Mvh
Göran


Har fått flera tips. Min gamla Fugawi klarade inte USB men jag har förstått att nyare versioner gör detta. (Borde Garmin vetat)Kommer att lämna tillbaka Legenden för att hitta en bättre GPS med USB och com-port. Sen blir det nog en nyare Fugawi också ....

Fått många goda råd TACK! Inte minst från Göran Johansson som vet mycket om Fugawi
 
Fråga innan köpet

klintrot; sa:
Har fått flera tips. Min gamla Fugawi klarade inte USB men jag har förstått att nyare versioner gör detta. (Borde Garmin vetat)
Så kan man ju tycka. Jag förstår att du är besviken när du inte kan anända din nya GPS som du hade tänkt dig. Men att kräva att Garmin Support ska ha detaljkännedom om alla versioner av navigationsprogram från andra tillverkare är nog att kräva för mycket. Det är här på Utsidan som det finns nördar och experter som kan allt sån't.
Kommer att lämna tillbaka Legenden för att hitta en bättre GPS med USB och com-port. Sen blir det nog en nyare Fugawi också ....
Hoppas att du var tydlig med hur du skulle använda din GPS när du köpte den, så att du kan hävda att den är felsåld. Eller att försäljaren är en hygglig prick.
Fått många goda råd TACK! Inte minst från Göran Johansson som vet mycket om Fugawi.
Fattas bara, han är generalagent för Fugawi!
 
Re: Tvärtom...

stigvig; sa:
... Tyvärr så "glömmer" Garmin att tala om för kunderna att dessa modeller inte är avsedda att användas på det sätt som Mikael Klintrot vill.
Har en tillverkare verkligen ansvar för att tala om vad utrustningen INTE kan användas till?

Det är väl därför det finns återförsäljare, som ska kunna agera systemintegratör åt kunden! Och som kan motivera ett högre pris än i en webshop.
 
Tillverkarens ansvar

Du har helt rätt i att det inte kan vara tillverkarens ansvar. Däremot är det inte helt enkelt att få veta om enheten stödjer NMEA0183 som är den mest spridda standarden för seriell positionsangivelse. Om man tar upp produktjämförelsen mellan Legend (som har NMEA) och Legend C så står det endast:

Separate Serial & USB interfaces
Legend :N/A
LegendC: No / USB Only

Jag har en till två kunder varje månad som besvikna försöker ansluta sin eTREX Color till datorer,PDA eller båtens navsystem och som när de köpte GPSen trodde att det skulle gå.

MVH/Christer
http://www.clover.se

(Det finns kunniga webbshoppar och okunniga butiker också...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
Andis Kartprogram till Pc med usb GPS? Navigering 2
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
Perc USB till seriell, NMEA protokoll Navigering 9
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Perc Garmin 12XL till USB-port. Navigering 3
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
Nyman Drivrutin till USB-serial adapter Navigering 2
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
matte_upp USB adapters till Etrex Navigering 7
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
leson USB kabel till GPS eTrex VISTA? Navigering 5
CyberJunkie USB-kabel till eTrex Navigering 5
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
PdL Garmin Micro USB-kabel Navigering 10
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
esse Garmin USB, nya drivrutiner Navigering 0
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
Lappugglan Seriekable vs USB-kabel (Garmin) Navigering 3
Brune OziExplorer med USB stöd för Magellan Navigering 0
SankaBoy Billig USB-GPS? Navigering 12
RedBreather PPC USB & Garmin..... Navigering 5
petho USB för Friluftskartan? Navigering 1
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
misvon Problem USB anslutning. Navigering 1
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17
diamondsutra GPSSendMap + USB Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
Borneo Garmin Etrex och USB Navigering 7
Brune Fugawi nu med USB stöd Navigering 8
Brune USB stöd i GPS Utility Navigering 0
Brune USB stöd Expert GPS och Easy GPS Navigering 0
Bertil Mapsource USB anslutning Navigering 0
olhe G7ToWin kan nu läsa USB för GPSMAP 60C Navigering 4
CyberJunkie OziExplorer och USB Navigering 3
Sarvi Garmin Legend->PC-kabel USB Navigering 13
PR Problem med Targus USB-seriell adapter? Navigering 0
calof1234 GPS/USB Navigering 0
Kajak GPS/USB-port Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.