Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta

Jag har spontant bestämt mig för att bege mig ut på denna tur nästa vecka. Jag bor i Abisko men har endast hunnit med dagsturer eller en natt ute. Jag har hyfsat bra kännedom om områdena men har ändå några frågor jag vill få besvarade:

1. Går det att gå denna sträcka på 5 dagar eller är det för snålt tilltaget? Medelmåttig fysik, rör mig hyfsat ofta i fjällen.

2. Hur ser det ut med tältplatser uppe i Mårma respektive Kaskavagge, stenigt?

3. Borde en undvika att tälta uppe i Mårma & Kaskavagge pga. högre höjder, blåsigare? I Tarfaladalen kan det ju bli riktigt rivigt.

4. Finns det rösen att följa uppe i Mårma/Kaskavagge?

5. Det har varit en regnig sommar och nu har även nysnö fallit på högre höjder, kan någon tänka sig att det blir problematiskt när det kommer till vad?

Tack på förhand // En som är lite orolig och mycket spänd inför en långtur i ensamhet!
 
Spontant låter det lite snålt med tid - men det beror ju alltid på hur fort man går, och du kan också gena från Kaskasavagge direkt över Cievralako till Nikka.

Det går att tälta uppe vid Mårmastugan och vid rastskyddet i Kaskasavagge, där är inte speciellt utsatt och dessutom finns där ju hus!

Vad jag minns är vägen upp i Mårma inga problem att hitta (minns inte om den är rösad) men jag har intryck av att vägen ner i Vistas kan ha varit orösad? Frön Vistas till Kaskasavagge finns rösen, men jag minns inte att det fanns vidare till Tarfala... någon annan kan minnas annorlunda.

Regnig sommar? Inte norr om Torneträsk, där var inga jobbiga vad :). Jag kan inte minnas några speciella vad på den sträckan du planerar gå...

Lycka till med en fin tur!
/Lotta
 
Några kommentarer.

1. Det går om du är beredd att ge järnet. Men du har absolut ingen reservtid. Själv räknar jag med 5 dagar plus en halvdag i varje ände, det blir då 6 nätter på fjället. Jag föreslår därför att du avsätter minst 6 dagar.

2. Du bör tälta 1 km före Mårmastugan, sen blir det bara stenrösen. I Kaskasavagge tältar du vid vindskyddet, i övrigt är det stenigt även där.

3. Du har naturligtvis en poäng i resonemanget, men jag tycker inte du behöver ta hänsyn till denna faktor den här årstiden.

4. Som du ser på Fjällkartan https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ så är det rösad led upp till Mårmastugan men inte längre. Likaså är det rösat upp till vindskyddet i Kaskasavagge, men inte längre. Du måste självfallet ha både karta och kompass med dig.

5. Vattenståndet i jokkarna varierar från dag till dag med nederbörden, så det går inte att säga hur det ser ut när du ska gå. Jag tror dock inte att du kommer att stöta på några större svårigheter på den här turen.

6. Några ytterligare synpunkter. Jag själv går själv hellre Ballilnvagge och Siellavagge än Lapporten. Orsaken stavas vide nere i dalen längs Alisätno. Håll mot öster vid nedgången från Mårmapasset, stora stenblock annars. Från sjön Vassaloamijávri kan du gena längs utloppet ner i Vistasdalen. Och vid tidsbrist kan du naturligtvis hoppa över Tarfala och gå direkt mot Nikka över Cievrralahku.

Lycka till önskar Pelle
 
Tack för era svar.

Jag tänker att jag får se över en alternativ rutt ifall tiden inte räcker till.
Jag hade gärna gått ner i Tarfaladalen men då lägger jag Cievrralahku på minnet!

Det stod mellan att starta via Lapporten och Ballinvagge/Siellavagge och nu med den infon kanske jag får tänka om där också. Ballinvagge är ju dessutom en väldigt vacker dalgång. Men jag undrar hur branten ner för Siellavagge ser ut och vilken sida om jokken man ska hålla där? Är det östra sidan som gäller och att följa utloppet från sjö 1062?
 
Gick via Ballinvagge och Siellavagge till Mårma häromveckan. Hörde från andra som gått via Lapporten att det var helvetiskt blött och snårigt hela vägen.

Min väg var istället mycket vacker och jag såg inte en själ från det att jag lämnade Kungsleden tills jag kom till bron på vägen mot Mårma.

Som nämnt så kan nedstigningen mot Aliseatnu vara hemsk, jag tror också på att hålla österut under nedstigningen. Gå gärna rätt långt i östligt riktning - jag tog av söderut efter att korsat jokkarna och hade en mycket jobbig väg ner.

Vägen mot Mårma är mycket bra rösad och enkel att följa, efter stugan mot Mårmapasset är inte heller något vidare svårt.
 
När du kommer ut ur Siellavagge får du en fantastisk utsikt söderut. Här ska du hålla höjden, någotsånär i alla fall, och gå österut. Ta sikte på bäcken som rinner ner till renvaktarstugan och gå ner längs den. Då slipper du en hel del vide.

Hälsn Pelle
 
Då tror jag bestämt att jag ändrar min färdväg och går genom Ballinvagge och Siellavagge, och tack för tipsen, de kommer vara mycket uppskattade där ute!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...