Frågor om tältkåtor till en scoutkår (Arran vs Tundra)

Vi är en scoutkår som tänkt köpa in några tältkåtor. Men till en början är jag nyfiken på om det ens fungerar... antar att golv är ett måste eller fungerar det lika bra med en press i botten?

Läcker det in i dem? Tyvärr kan ju en del veckoläger regna bort helt, och då bör det ju inte dessutom droppa igenom tältduken.

Hur att sätta upp? Det bästa är ju om till och med miniorer (9-10år) klarar av att få upp sin kåta.

Och så om vi ska köpa in, då finns det två fabrikat som vi tittat på, Moskosel och Bisontelt. Moskosel är bäst, men jag får intrycket av att Bisontelt är så gott som lika bra i det stora hela. Någon med erfarenhet av båda?

Vi har som scoutkår inte obegränsat med pengar, så våra alternativ kan vara 3 Moskosel ELLER 6 Bisontelt (exempel).

De modeller vi tittat på är Moskoselkåtans Arran 7 för 7 400:- och Bisontelts Tundra 8 för 3.450:-
Vi kommer säkert komplettera med ett par kaminer.

Men du kanske har andra förslag?! Eller är inte ens kåta en bra lösning för en scoutkår?

http://www.moskoselkatan.se/default.asp?goto=http://www.moskoselkatan.se/standard.asp?TextNummer=76
http://www.bisontelt.se/TundraEnStangslavvu.htm
 
Just nu ges 15 % rabatt på priset 7400 för Arran 7.

Söker du på "tältkåta", "moskoselkåta", "Venor", "Bison" osv. får du massvis med info om egenskaper mm. Kolla även recensioner för tältkåtor.

Raskesven
 
Vår kår har tre stycken stora kåtor som patrullscouterna brukar få ha på läger (osäker på vad det är för storlek).

Jag vågar påstå att en kåta är enklare att sätta upp än de flesta tält, MEN det kan vara tyngre.

De tält vi har i kåren är gamla Gilwell-tält och kåtorna är i alla fall inte mindre regntäta än dem. Tror faktiskt att kåtorna är lite bättre tack vare brantare vinkel på duken.
 
nermander; sa:
De tält vi har i kåren är gamla Gilwell-tält och kåtorna är i alla fall inte mindre regntäta än dem.
Våra Gilwell har inner- och yttertält, men inte de kåtor vi tittat på, så därför är jag lite orolig över regnet.
Har era kåtor det? Kör ni med ngt golv?
 
Du kan också söka på tältkåta på http://www.blocket.se
Det finns någon där som säljer kåtor, men jag har inte kollat in dem närmare. Står du i begrepp att köpa kåtor kan det säkert vara värt en titt.

Punkarn
 
Golv bra

Jag har erfarenhet av Moskosel Topp 7 BP för familjen. Golv tycker jag man skall ha med hänsyn till mygg och myror. Vid regnväder är det förstås också att rekommendera.

Bison känner jag inte till men har den myggnät i toppen? Eld / eldspis inne i kåtan med scouter skulle jag vara tveksam till i varje fall på natten. Kamin skulle jag föredra.

Thure
 
Vi har inte köpt några riktiga golv till kåtorna utan kör med pressenningar. Vi tänkte köpa biliga såna här "prasselpresseningar" att köra med, men hittills har vi kört med golvpressarna till våra vindskydd.

Eftersom vi inte har använt kåtorna så mycket så vet jag inte riktigt hur de funkar med mycket regn (däremot vet jag att kamelhårstält inte gillar regn, kåren har ett gammalt tält som nån Shejk glömde kvar på jamboree i Norge och som till slut hamnade hos oss:)
 
Bison

Jag har köpt mig ett bison 4 i bomull/polyester. Diametern på 4 m höjd 3 m gör att man kan få in rejält med folk. Moskosel 5 har dia 3,8 och dessutom lägre höjd 2,34 m. Då bör en 7:a väljas. Jag tror att vi kan sova 4 barn och 4 vuxna utan problem.
Om du väljer en 8 blir den klart tyngre. Till min 4 har jag valt alustång. Till 8 måste de ha stål.
Kvaliteten verkar skaplig men alla detaljer är tunga(linor, plastkant, tältspik etc).
Jag tycker att 2450 kr är klart prisvärt.
Jag skulle provat den på scouterna vid sista utfärden men fick en felleverans.
mvh
ht
 
Bison

Jag har köpt mig ett bison 4 i bomull/polyester. Diametern på 4 m höjd 3 m gör att man kan få in rejält med folk. Moskosel 5 har dia 3,8 och dessutom lägre höjd 2,34 m. Då bör en 7:a väljas. Jag tror att vi kan sova 4 barn och 4 vuxna utan problem.
Om du väljer en 8 blir den klart tyngre. Till min 4 har jag valt alustång. Till 8 måste de ha stål.
Kvaliteten verkar skaplig men alla detaljer är tunga(linor, plastkant, tältspik etc).
Jag tycker att 2450 kr är klart prisvärt.
Jag skulle provat den på scouterna vid sista utfärden men fick en felleverans.
mvh
ht
 
Hejsan ulltand!

Självklart så fungerar tältkåtor :)
Annars hade nomadfolk dött ut :)

Jag är ordförande i en förening som pysslar med friluftsliv och vi har i den föreningen ett patrulltällt.

http://www.bisontelt.se/saharabilder.htm

Det övre, 10 mans Sahara.
Det är ett vettigt tält för föreningsliv i alla fall. Vi är inte scouter och har inga ungdomar. Men handhavandet borde ju vara liknande. Det tält värmer vi med en Origo HeatPal som drar ca 1 liter t-röd per natt.

Det har ändå blivit så att vi använder min tältkåta mer och mer på våra föreningsaktiviteter. Den öppna elden har sina tjusning och sina fördelar.
Det blir en helt annan upplevelse av naturen. Senast i söndags var vi 7 vuxna och 4 barn i kåtan och grillade korv samt stekta hambugare på muurika. Så förmodligen kommer det snart en motion om att köpa in en traditionell kåta med trästänger.

Så mitt förslag är att om dina scouter är unga (som i inte riskmedvetna) så titta på Sahara tält med HeatPal. Tejpa fast en morakniv med skrikig färg mitt på mittstången och förklara att dom skär sönder duken om det brinner vid dörren.

Men om ni har mogna tältchefer som kan hantera eld och rök samt beräkna risker, så är tältkåtan alla gånger mera värd.

/Patrik
 
Heatpal hur funkar det egentligen, är de prisvärda ?
Räcker det för en Kåta med diameter 4 m , h 3m ?
Ser ju ut som en låg burk fylld med nåt textil material, borde vara hyfsat lätt att tillverka ?

Nån som har erfarenhet av dem ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graveleur Frågor om B&Bs och vandrarhem Bo och sova 6
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
_DanneW Olika varianter på tältkåtor Bo och sova 26
Trilla storlekar tältkåtor Bo och sova 15
Anette Grinde Leverantörer Tältkåtor? Bo och sova 7
Kalle E Allt om tältkåtor Bo och sova 7
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.