Frågor om självlåsande broms.

amerikanerna kor oftast med tva mini-traxion for topprepsolo och det ar en vettig losning dock dyr. En ensam shunt ar det brittiska sattet dock inte lika sakert men det blir acceptabelt om du lagger till en petzl croll pa en brostsele. Shunten har inga tander men det har en croll, det ar i stort en jumar utan handtaget. Oavsett vilken teknik bor man knyta knutar med jamna mellanrum om det skiter sig for att ha nagon chans att stanna innan marken. Du bor aven se till att repet inte foljer med dig upp genom att knyta det spannt till din ryggsack eller annat tungt pa botten. Du kan aven hitta troll rockers pa ebay.co.uk for smapengar. Det ar en slags ascender som inte har tander. Oavsett vilken teknik du anvander maste du se till att din sakringspryl foljer med dig upp, oftast satter man fast den i en brostsele med gummisnodd och pa det viset hinner man inte fa upp mycket fart innan den tar och risken att den ska glida om den inte har tander eller att tugga sonder repet om den har ar liten.

Grigri funkar bast som sakring till ledrepsolo men da ska den helst vara "deathmodded" fast en silent partner blir battre till det. Dubbelt halvslag runt tva karbiner funkar med
 
Om man som säkrings-man bara har säkrat topprep förut, och ska börja att säkra en som klättrar sportleds klättring.
Är det då bra med en Grigri 2?

Jag tänker som så att det blir längre fall i sportleds klättring än toppreps klättring, och där med större ryck.
Om säkringsmanen är ovan så kanske han tappar taget eller snubblar till vid ett fall, och då kan det kanske vara bra med en broms som bromsar även om man tappar repet.

Eller finns det någon annan broms som är bättre lämpad åt det?
 
Om man som säkrings-man bara har säkrat topprep förut, och ska börja att säkra en som klättrar sportleds klättring.
Är det då bra med en Grigri 2?

Jag tänker som så att det blir längre fall i sportleds klättring än toppreps klättring, och där med större ryck.
Om säkringsmanen är ovan så kanske han tappar taget eller snubblar till vid ett fall, och då kan det kanske vara bra med en broms som bromsar även om man tappar repet.

Eller finns det någon annan broms som är bättre lämpad åt det?

Lösningen är inte att hitta en broms som gör hela jobbet vid en sådan händelse. Lösningen är att säkringsmannen ser till att han/hon är van vid den uttrustning som används. Givetvis kan det ske olyckor ändå men utrustningen får aldrig prioriteras före personen.

Ganska säkert så kommer en broms av modell grigri att klara sig helt på egen hand vid en situation som du beskriver men det finns inga garantier. Och vad är insatsen om ren ovana ska vara avgörande för klättrarens hälsa och välbefinnande?
 
Om man som säkrings-man bara har säkrat topprep förut, och ska börja att säkra en som klättrar sportleds klättring.
Är det då bra med en Grigri 2?

Jag tänker som så att det blir längre fall i sportleds klättring än toppreps klättring, och där med större ryck.
Om säkringsmanen är ovan så kanske han tappar taget eller snubblar till vid ett fall, och då kan det kanske vara bra med en broms som bromsar även om man tappar repet.

Eller finns det någon annan broms som är bättre lämpad åt det?

Jag tycker personligen att det alltid är att föredra att lära sig säkra med hink (vanlig broms). GriGri är bra vid red-pointing, hang-dogging och dylikt då klättraren belastar repet mycket. Många firnings- och säkringsolyckor på sistone har varit med just nybörjare och GriGri (taget ur minnet av vad jag läst i Bergssport, bättre källa har jag ej får jag erkänna).
 
Jag föredrar visserligen Trango Cinch men jag kan hålla med om att borde kunna säkra med en vanlig stichtvariant innan man använder andra saker eftersom all god säkringsteknik bygger på den grunden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.