Frågor om Garmin GPS:er

Hejsan!

Jag har nu en Garmin Etrex Vista HCX men jag funderar lite på att byta upp mig.

Jag är tyvärr inte så bra på engelska, men ni kanske har koll.

Lite hjälp på traven kanske (Teknisk specifikation):

(A1) Garmin Oregon 400T:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=14904#specsTab

(A2) Garmin Oregon 550T: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=26876#specsTab

(B1) Garmin Colorado 300:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=11019#specsTab

(B2)Garmin Colorado 400T: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11022#specsTab

Vad är det för skillnad mellan Colorado och Oregon till att börja med?
Vad skiljer åt mellan (A1) och (A2)?
Vad skiljer åt mellan (B1) och (B2)?

Det står att Europakartor ingår, men hur pass detaljerade är dessa europakartor?

Om jag nu har micro SD-kort med Garmin-kartor som passar till Garmin Etrex Vista HCX, kan man då utan problem sätta in micro SD-kort i min kommande GPS för att få fram dessa kartor utan problem?

--- --- ---
Jag har hört att ett nytt navigationssystem ska ersätta GPS (vet ej när) som skall heta Gallileo eller nå´t i den stilen. Då blir ju GPS-tekniken gammal när det kommande nya navigationssystemet tar vid.

Tycker ni man ska vänta med att byta upp sig till det nya systemet är i bruk, eller så kanske Garmins nya GPS:er lätt blir omställningsbara till det kommande nya navigationssystemet när det väl är i bruk.

Tack på förhand för att ni tog er tid att läsa och för era inkommande svar på mina funderingar.

Med vänliga hälsningar at1981 !!

Garmin...

Skillnaden mellan Colorado och Oregon är främst att Oregon har pekskärm medan Colorado har ett scrollhjul. Oregons skärm skall vara bättre i solljus säger vissa (jag har själv inte jämfört).

Jag har en Colorado 300 och om jag skulle köpa en ny idag så skulle jag köpa en Oregon 550 "idag" (den kommer till sommaren i Sverige).

Vad gäller kartor så är de som följer med inte så mycket att ha om du skall ut i naturen och då rekommenderas istället Friluftskartan Pro.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan!
Jag har hört att ett nytt navigationssystem ska ersätta GPS (vet ej när) som skall heta Gallileo eller nå´t i den stilen. Då blir ju GPS-tekniken gammal när det kommande nya navigationssystemet tar vid.

Tycker ni man ska vänta med att byta upp sig till det nya systemet är i bruk, eller så kanske Garmins nya GPS:er lätt blir omställningsbara till det kommande nya navigationssystemet när det väl är i bruk.

Nja... Gallileo ska inte ersätta GPS. Gallileo är europas motsvarighet eftersom EU inte vill vara beroende av ett annat lands försvarsmakt. I dagsläget har Gallileo bara 2 satteliter uppe och planeras vara i drift 2013 (om det inte blir försenat igen). Gallileo påstås vara kompatibelt och interoperatibelt med GPS, men det kommer förmodligen att krävas en ny mottagare.

/Ulf

Tidigare

kunde man ha två licenser för samma karta och det kanske fortfarande gäller på FriPro? Inte på vägkartorna hursomhelst.

Jag tycker inte att det finns någon stark anledning att byta till Colorado eller Oregon om du har en Vista HCx vad skulle ditt argument vara?

Thure

Vistan HCx (och 60csx) är mer konfigurerbara än colorado/oregon. De senare är dock bättre på papperslös geocaching. Jag köpte ny skogsgps förra året och valde då Vistan pga batteritid och formatet.
Med min iPhone kan jag läsa websidor och logga på geocaching.com (om det kan va din hobby) och med geocaching's app för iPhone så får man fieldnotes och papperslös caching som kan vara en anledning för colorado/oregon.

Om jag nu har micro SD-kort med Garmin-kartor som passar till Garmin Etrex Vista HCX, kan man då utan problem sätta in micro SD-kort i min kommande GPS för att få fram dessa kartor utan problem?

MicroSD med kartor kan du flytta mellan Garmin GPS som tar samma kort. Köper du fripro på DVD kan du installera den på 2 GPS, men får med mapsource för PCn.
Vägkartor på DVD kan du bara ha i en GPS numera.
(vad jag har upptäckt och förstått)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips