Frågor gällande Jämtlandstriangeln

Hej! Jag och min kille ska åka jämtlandstriangeln v. 10, är båda rätt nya på skidor i fjällen och tar gärna emot lite tips och råd! Kan man åka med vanliga längdskidor till exempel, eller bör man hyra turskidor?

Hoppas få lite tips från er mer erfarna åkare!

/Johanna
 
Har bara gått på dagsturer i området och då har vanliga skidor hemifrån dugit. Det är duktigt många som skidar i det området så du slipper spåra och det är oftast spårat med maskin om jag inte missminner mig. Men tror att det finns månca andra här som vet mer.
 
Det är inte spårat med maskin där. Visst kan man ha tur att åka i samma spår som nån annan men är vädret sämre driver/snöar ju spåren igen ganska snabbt.

Det funkar säkert med vanliga skidor allafall om vädret är bra, fast jag skulle ha valt turskidor.
 
Hej! Har gjort två turer med turskidor i området. Om man är väldigt duktig på att åka i branta nedförsbackar med längdskidor går det bra. Har ju sett några sjukt skickliga, sjäv tycker jag det är en nära-dödenupplevelse att åka turskidor ner från sylarnas fjällstation😀 Men det har gått bra o är kul!
 
Kom precis hem från en helg kring Sylarna. (gick förvisso med snöskor och inte med skidor)
Där fanns inga riktiga spår men det såg väldigt lättåkt ut då det var rätt packat efter alla skotrar som har åkt. Kan ju förvisso snöa mycket dagarna innan man far ut och då har man ingen nytta av dom spåren.
Vanliga längdskidor skulle nog fungera rätt okej om man åker med lätt packning, även om man kanske kommer att sakna stighudar till och från :)

Lycka till och hoppas ni slipper vinbyarna på 49m/s som vi lyckades pricka in. Då spelar det ingen roll vad man har under fötterna ;)
 
Hyra i Storulvån.

Hej,

Nu kan det givetvis vara utplockat i sportlovstider, men det går att hyra turutrustning på Storulvåns Fjällstation. Prislista hittar du här: https://www.svenskaturistforeningen.se/uploads/2015/12/Prislista-hyra-av-utrustning-vinter-2016.pdf

Så det går bra att chansa och åka dit med enbart stresspinnarna. Är det bra förhållanden och ok prognos går det jättebra att åka med smala längdskidor och stav med liten truga. Men är det isigt, eller mycket nysnö eller riktigt kallt är turskidor ett klart bättre alternativ.

/ Stefan
 
Smala längdskidor+brant utför+skoterspår=risk för brutna skidor.
Turskidor!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hade också satsat på turskidor. Mest för att slippa spannet under längdskidorna och därmed kunna gå på tur, inte åka. Olika tekniker.
Hade inte velat åka från Blåhammaren ner till Storulvån med längdskidor, har svårt att få till svängarna med de skidorna om det är lite lös snö.
 
Hmm så väldigt mycket skoterspår finns det väl inte där. Man får väl inte köra där, förutom naturbevakarna och möjligen STF. Kanske kan det finnas spår från nån vessla då stf kör såna till Sylarna
 
Hmm så väldigt mycket skoterspår finns det väl inte där. Man får väl inte köra där, förutom naturbevakarna och möjligen STF. Kanske kan det finnas spår från nån vessla då stf kör såna till Sylarna

Precis. Det är förbud för motorfordon året om. Endast fjällräddningen får köra skoter i det området och det är endast vid livräddning. STFs transporter sker med helikopter.

Fjällvett är A och O använd turskidor. Har man inga kan man hyra på flera ställen i Åre -Duved området.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.