Frågeställning: Einride? Annat?

Karvonen; sa:
Ok! Ska föröka ta några bilder i helgen
Nu har den där helgen passerat. Ro fram med bilderna!

Nä, skämt åsido, men det skulle vara roligt att se resultatet. Synd att du inte visste märket på färgen du använde, jag måste gå på Åhlens och leta.

Det blev en Njal till slut för min del, enbart p g a att en sådan dök upp begagnad och i rätt storlek. Det får bli en Einride när jag har ett hederligt jobb. När brorsan fick se min "earth"-färgade Njal blev han så avundsjuk att han krävde hjälp att färga sin äggskals-Njal. Så, jag måste pallra mig ned till Åhlens. Kommer också att köra på någon blå variant, gärna gråblå om sådant finnes. Sen på med lite olja och in i stentvätten och Simsalabim! så har man en äkta vintage-Njal med kontrastsömmar...
 
Re: Re: vattentät

öringen; sa:
tobjan; sa:
Ni som äger nått plagg från musen i etaproof, ni säger att de inte är så vattentäta som klättermusen påstår. Hur illa är det, kan ni ge exempel? Jag är grymt sugen på en Einride men har ingen lust att lägga så mycket pengar på en jacka som läcker lika mycket som min femhundrakronors jeansjacka...

Tja, vad ska man säga... en knapp timme i ordentligt regn tål den väl...
Med vad och hur impregnerar ni era bomullsjackor från Kl-musen?
 
Nymålat!

Sådärja, efter moget övervägande har brorsan och u.t. färgat om hans Njal (färga om min egen? Aldrig!) från äggskalsvit till allmogeblå. Färgen inhandlades på Åhléns (Nitor Allmogeblå), och ett paket användes till jackan. Normalt ska ett paket räcka till 500g tyg och Njal är något tyngre, men om man drar av syntetdelarna och visselpipa, kompass och div band, så landar nog tygvikten på kring halvkilot.

Först tvättade vi ur en del av impregneringen, meddelst två handtvättar i tvåltvättmedel. Sedan följde vi anvisningarna på paketet med färg; tvätta med färg och färgsalt, varefter en vanlig tvätt. Ut kom en rätt flammig historia, men när tyget började torka såg vi att resultatet var helt jämnt! Tråden är som tidigare noterats fortfarande vit, vilket är mycket snyggt (ja, skönhet är en objektiv vetenskap). Enda skavanken är en minimal (5mm diam) limfläck som var osynlig på den vita jackan, men som nu syns som en icke infärgad vit fläck. Om brorsan vågar kan han säkert måla över den med vanlig textilfärg. Dessutom har de små förstärkningarna för dragskorna på huvan lossnat från sin tejpning (de är ditsydda så de sitter fast, men är lite fula), får se om vi testar att limma fast dem igen. De röda och svart-grå syntetdetaljerna har inte tagit upp någon färg.

Summa summarum har brorsan nu en allmogeblå Njal med vita sömmar som är bra mycket snyggare och mer oöm än den gamla vita. Tack för alla tips, och jag hoppas att denna tråd skall inspirera till de första batik-Njalarna under våren 2006.

Kan man lägga upp bilder utan att vara klubbmedlem?
 
Jorå, jag har inte glömt dig. Väntade på att jackan skulle komma hem, sedan väntade jag på dagsljus, nu väntar jag på att jackägaren ska vakna. Det är inte alla 17-åringar som har ett hederligt arbete nuförtiden...
 
öringen; sa:
Hörru Strykarräven... jag väntar på bilderna ;)

Öh, ja, bilderna är tagna, men sladden för överföring till komputern är liksom förlagd... så, jag jobbar på det...

[och jag ser det framför mig]
(Scen: en julgran i bakgrunden. Lätt rödfilter på kameran)
Ö: -Jag har genomskådat dina lögner för länge sedan. Tror du ens på det du själv säger?
S: -Jo, öh, men jag menade inte så liksom...
Ö: -Alltihop var en lögn från början. Du är så patetisk!
S: -...
Ö: -Så genomskinlig! Du lever i en lögn och där kan du stanna kvar! För alltid!
(kameran zoomar långsamt in på S's fågelholkaktiga min, medan synth-stråkarna crescenderar. Scen 5887 av Varuhuset har just fullfärdigats).
 
Bilder på min Marinblå

Nu har jag fixat min datorinfrastruktur hemma
med internet kontra kamera så nu kan jag fixa
bilder om ni är intresserad!

/Lars
 
bilder finns

Nu finns bilder på min färgade njal (och min son).
Kolla mitt album
Använde den färgen som beskrivs ovan men tror det
var marinblå (mörkare blå). Ångrar att jag inte tog
bordaux (röd) som nog blivit snyggt men är ändå mycket nöjd över resultatet. Jackan har sedan blivit
impregnerad och sedan har jag använt den.
Jackan får lätt lite dammigt utseende pga
färgen eller nåt.

Lycka till med er färgning

/Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.