Frågeställning: Einride? Annat?

Tack för länkarna Thure, West-winds gör ju uppenbart riktigt fina grejor. Dock landar även de på rätt höga prisnivåer, men klart under Musens.

Detta om färger: Naturligtvis är klassiska bomullsjackor/-anoraker i mörkblått eller -rött fina, inte tu tal om det. Såpass färg får det gärna vara, men inte grällt.
 
Jag har mejlat och fråga KM om att färga min Njal. De hade ingen aning om hur en färgning skulle gå... möjligtvis skulle en del tråd inte ta åt sig färg, men som sagt, de visste inte. De ville att jag skulle höra av mig efter att jag testat. Jojo, isåfall skickar jag med en räkning för R&D också :)
 
Färgning av Ventile/Etaproof

Sannolikt så kommer färgningen att bli ganska fläckig då väven är såpass tät.

Dessutom så måste plagget befrias från impregneringoch gammal färg först därefter färgning och återimpregnering.

Men resutatet kommer sannolikt att bli rätt bra då fläckigheten indikerar ett väl använt plagg.

Thure
 
Ett sätt att avlägsna färg är att köra plagget med klorin i tvättmaskinen, helt enkelt bleka det. Har fått blandat resultat beroende på vilken grundfärgen är. Om du ska färg fundera på vilken färg som är lämplig att färga över tidigare grundfärg med (hur de två färglagren kommer samsas) samt vad som händer när den nya färgen slits och bleks. Rött tar för det mesta en rätt så rosa ton, svart är svårt att få riktigt djupt.

Försökte en gång färga över rött med en grön färg - det blev en synnerligen ovälkommen gr-br-gr variant med stark drag åt brun-svart.

Är plagget "äggskal" eller "mörkvitt" i sin grund brukar det mesta funka och då är det bara att grunna på vad man trivs i.

Har ingen aning om hur klorin påverkar dragkedjor, kantband + övriga detaljer.

MvH
Aina
 
Färga om...

Det svar jag fick från Musen när jag frågade om omfärgning var följande:

Äggskalsjackan är rätt "ofärgad" (när man t ex grundmålar använder man gärna en "naturvit" färg), men impregneringen måste tvättas bort. Detta görs lämpligen mha några maskintvättar på vanligt vis. Sedan tillkommer bekymret att tråden är i syntet medan tyget är bomull. Därför kommer tråden inte att ta åt sig färgen lika bra, och kan lysa vit om du färgar jackan i någon mörk nyans. jag tänkte tvärtom: Hur moderiktigt är det inte med ljusa kontrastsömmar mot ett, t ex mellangrått, plagg? Även insidan av huvan kan vara i syntet och där hade Musen inte någon bra idé om vad resultatet kunde bli...
 
öringen; sa:
Jag ska testa färga min Njal svart. Återkommer med resultat :)

Svart ger ofta ett lite grådaskigt resultat, jag skulle personligen hellre välja blått, grönt eller rött, där lätt flammighet inte stör lika mycket.

Om du väljer svart är det bra att ta tredubbla färgdosen.

Thure
 
vattentät

Ni som äger nått plagg från musen i etaproof, ni säger att de inte är så vattentäta som klättermusen påstår. Hur illa är det, kan ni ge exempel? Jag är grymt sugen på en Einride men har ingen lust att lägga så mycket pengar på en jacka som läcker lika mycket som min femhundrakronors jeansjacka...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.