Frågeställning: Einride? Annat?

Har nu samlat mig och mina tillgångar för att köpa en ny jacka. Av flera olika skäl (mest estetiska) så har jag fastnat för bomullsjackorna, även om användningssområdet (lättare uteliv, typ svampplock samt dagligt bruk höst och vår) lika gärna skulle kunna täckas av en mjukskaljacka. Kravet är alltså att jackan både ska vara hyfsat funkis och samtidigt socialt acceptabel. Inga attackdykarplagg alltså.

Utifrån tidigare erfarenheter så tittade jag tidigt på Klättermusens nya bomullsjacka, Einride. Jag vet att Tierra tidigare hade en snygg bomullsjacka, men vet ej om denna går att få tag på. I ö tycker jag det verkar stå stilla inom just detta segment av marknaden.

Ni som provat musens Einride, eller andra bomullsjackor av liknande typ, får gärna höra av er och hjälpa mig att inte begå något stort misstag.
 
Strykarräven; sa:
Har nu samlat mig och mina tillgångar för att köpa en ny jacka. Av flera olika skäl (mest estetiska) så har jag fastnat för bomullsjackorna, även om användningssområdet (lättare uteliv, typ svampplock samt dagligt bruk höst och vår) lika gärna skulle kunna täckas av en mjukskaljacka. Kravet är alltså att jackan både ska vara hyfsat funkis och samtidigt socialt acceptabel. Inga attackdykarplagg alltså.

Utifrån tidigare erfarenheter så tittade jag tidigt på Klättermusens nya bomullsjacka, Einride. Jag vet att Tierra tidigare hade en snygg bomullsjacka, men vet ej om denna går att få tag på. I ö tycker jag det verkar stå stilla inom just detta segment av marknaden.

Ni som provat musens Einride, eller andra bomullsjackor av liknande typ, får gärna höra av er och hjälpa mig att inte begå något stort misstag.

Har en Njal, anorakvarianten av Einride. Som du säger: inget attackdykarplagg, förutom möjligen priset då... fast jag köpte en i utgående färg från utförsäljningslistan för halva priset dock :)

Tål inte väta särskilt bra alls, det Klättermusen skryter om på sin hemsida kan du glömma...

Men snygg och sitter grymt skönt på kroppen! Liten och lätt när den packas ihop. Om pengarna glöder i fickan så visst, köp en :)
 
öringen; sa:
Tål inte väta särskilt bra alls, det Klättermusen skryter om på sin hemsida kan du glömma...

Men snygg och sitter grymt skönt på kroppen! Liten och lätt när den packas ihop. Om pengarna glöder i fickan så visst, köp en :)

Jo, jag har kikat på Njal när den var på utförsäljning, men anoraksvarianten gör det svårare att ventilera (viktigt för mig!) och så förstör den ju frisyren (fniss). Nä men allvarligt talat: köpte du äggskalsfärgen? Har du provat att färga om den?

Det där om väta vet jag är rent nys, har inga illusioner kvar längre.

Anledningarna till att pengarna glöder i fickan är att jag alltid varit snål och köpt begagnade eller reaplagg, varför både modeller, färg och passform inte alltid varit den bästa. En schysst jacka som bara kan användas i stan kostar redan en tusenlapp eller mer, så varför inte sikta lite högre och få en jacka som går till en hel del annat också?
 
Strykarräven; sa:
Jo, jag har kikat på Njal när den var på utförsäljning, men anoraksvarianten gör det svårare att ventilera (viktigt för mig!) och så förstör den ju frisyren (fniss). Nä men allvarligt talat: köpte du äggskalsfärgen? Har du provat att färga om den?

Det där om väta vet jag är rent nys, har inga illusioner kvar längre.

Frisyr har jag knappt längre :) Jackan var vit när jag fick den, nu är den ehhh.. grå med älgblod och diverse andra fina fläckar på. Funderar på att färga den svart :)
 
öringen; sa:
Frisyr har jag knappt längre :) Jackan var vit när jag fick den, nu är den ehhh.. grå med älgblod och diverse andra fina fläckar på. Funderar på att färga den svart :)
Nä, inte är det mycket till frisyr på min skalle heller. Funderar själv på att färga brorsans Njal för att maskera fläckarna...

Ingen som har köpt eller klämt på en Einride?
 
Etaproof

Verkar som Tierra slutat med bomullsjackor. Har själv kvar ett par sådana i Ventile som var mycket sköna men som är lite fladdrigare när man cyklar än mjukskal. Blir också väl kalla i blötsnö jämfört med mjukskal. Etaproof har Tierra också sytt jackor i och min fru har en sådan jacka som nu tyvärr är nästan utsliten.

Jag har själv ingen erfarenhet av klättermusens bomullskläder.

I Storbrittanien har det tidigare funnits ett viss utbud av Ventilejackor. Jag hittade nu på google http://www.west-winds.net/ventile_jackets.htm
http://www.howies.co.uk/product2.php?cat=jackets&gen=m

Och "the interactve gear-guy" har naturligtvis en uppfattning http://outside.away.com/outside/gear/gearguy/200309/20030905.html

Thure
 
Norska jackor

Jag har en anorak som såldes av DNT = norska turistföreningen i Ventile. Suveränt skön för vinterbruk. Jag har skrivit om den tidigare. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24632 http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16886

Där finns en länk till deras motsvarande jacka i Ventile men länken är gammal så jackan kanske inte finns längre. http://www.dntfjellmarked.as/show.php?id=26


Enligt hemsidan http://www.dnt-turutstyr.no/Product...gory=21&SubSubCategory=2110&productID=2110007 så säljer de en annan bomullsjacka nu.

Men kan nog bara köpas på plats i Norge.

Thure
 
DNTs jackor ser iofs fina ut, men de är lite för hardcore för de användningsområden jag tänkte mig. Att dra på mig en sån där när jag ska plocka lingon känns som overkill. Däremot tycks den vara utmärkt för vinterfjället.
 
Etaproof

Hej igen strykarräven, har en Njal som jag också köpte i fel(sand)utgående färg till bra pris, som alla sagt vill jag hålla med om vattenmotståndet, men tyst skön, liten pckvolym, ventile kontra etaproof, har för mig att alla gick över till etaproof för att ventilebomullen inte höll jämn kvalite, Enriden kan jag dock tänka mig är ett bra köp, som alltid när det gäller K-musen är den dock riktigt dyr, men du får ju lite pengar för en gammal sovsäck (ha ha ) hurvida man kan färga etaproof bomull lika bra somvanlig bomull vet jag inte däremot, annars tror jag att det kommer mera retro bomull med tiden igen, finns nog snart bomulls-softshell med etaproofstrecht eller något annat hightech, när vi konsumenter blivit tillräckligt lurade, med senaste outdoor snitt, till sist lycka till bomullsdjungeln eller ????
 
Strykarräven; sa:
DNTs jackor ser iofs fina ut, men de är lite för hardcore för de användningsområden jag tänkte mig. Att dra på mig en sån där när jag ska plocka lingon känns som overkill. Däremot tycks den vara utmärkt för vinterfjället.

Är du rädd för att visa dig i klara färger Strykarn?

De brittiska jackorna jag länkade till finns i diskretare kulörer. Dessutom kan man råka ut för tull och moms vid leverens per post från Norge vilket inte är fallet inom EU.

Thure
 
thureb; sa:
Är du rädd för att visa dig i klara färger Strykarn?
Ja, räven tycker inte om att synas när den stryker omkring...

Nä, skämt åsido, även om jag vet att några klagat på mjukskaljackornas tråkiga färgpalett, så tycker jag att ett antal friluftsjackor (inklusive den tröja jag just nu cyklar till plugget i) kunde platsat i "Bästa svängen, Hökarängen" från en av 80-talets pilsnerfilmer.

Flertalet (nästan alla?) mjukskaljackor som inte är "Vi ska dansa i neon", är istället sådär kusligt slimmade och avskalade, i dämpade färger, prasselfria och utan detaljer. Jag är less på att mina tröjor, jackor, mössor och vantar ser ut som hämtade från Tom Clancys "Rainbow Six".

Med dessa liknelser hoppas jag att jag gjorde min punkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.