Ventile användare

Har några fråger angående plagg i ventile eller liknande material.

Hur upplevs materialet i förhållande till GTX vad gäller komfort, "andningsförmåga", samt vind-och vattentäthet?

Behver man kompletera med regnplagg på vinterfjälltur?

Hur slitstarkt är materialet?

Finns det något annt företag än Klättermusen som tillverkar/säljer bra anoraker i Ventile?

Nils
 
Ventile

Har flera ventileplagg från Tierra och Peak. De är lite äldre för det var i mitten på 90-talet som det var som populärast, tror jag. Anorak och byxor funkar perfekt på vinterfjället. Tunnare och smidigare än vanliga bomullskläder. Mycket bra vindskyddande funktion. Hur länge det klarar regn vet jag inte för jag har aldrig testat/ blivit utsatt för det. När Tierra slutade med materialet sades det att det kunde gå sönder ganska lätt i veck och sömmar men det är inget jag har upplevt än så länge. Kanske ska kolla med Klättermusen om detta. Annars kan jag bara rekommendera Ventile.
 
Jag har en Vaude skaljacka med SympaTex från 1991.. Jag valde denna jackan för att den inte var så j*vla prasslig som GTX jackorna har en tendens att bli, jag kan inte höra vad jag tänker med ett sånt prassel :) . Jackan har som sagt hängt med året om sedan 91 och den har fungerat för jävla bra, tätheten vid regn är klockren, vindtätheten är också mycket bra men jag vet inte hur det är med andningen i materialet då jag använder de ventiler som finns och då känns det inte som den är för tät.. Jag har aldrig behövt någon annan skaljacka än denna under de senaste 11åren, hoppas att den e med i 10år till!
 
Jag var ganska tidigt ute med att använda gortexplagg. Jag övergav den "strategin" för just Ventileplagg av följande positiva anledningar:
1. tystare, vid jakt och allmänt friluffsande
2. behagligare att bära, dvs mjukare
3. minst lika vindtätt
4. andas bättre, tycker jag iofs subjektivt
5. på vintern behöver man inget annat än Ventile, perfekt på fjälltur!
6. torkar snabbt om regnet skulle vara framme!

Negativt:
1. Ventile är inte vattentätt. Fabrikanterna säger heller inte det. Klättermusen hävdar 3-4 timmar i regn. Enligt min uppfattning stämmer inte det. En rejäl skur klarar man men inte kontinuerligt regn.

Jag har idag Klättermusens Anorak (Nunatak), jacka och byxor (kommer inte ihåg namnen). Jackan och byxorna köptes för snart 9 år sedan. De funkar forfarande bra, dvs inga hål eller revor.
Jag har kompletterat med en tunn regnjacka och byxor från Marmot (väger "inget" och tar "ingen" plats)

Jag tror Ventile har gjort kk. Klättermusen använder ett motsvarande material idag. Jag pratade med Peter tidigareErsare om det. Han hävdar att dagens material är indentiskt.
Go for Ventile, eller vad materilaet heter nu för tiden. Det gjorde jag och har inte ångrat detta en sekund, trots att jag bor i slaskiga Göteborg!

Jag har inte hittat någon annan som använder sig av denna typ av bomull. Om någon känner till det, är jag tacksam för tips om det!

mvh
Per
 
Mer om ventile

Ventile är "sådär" vattentätt. Klarar skurar men inte regn. Ungefär som Gore-Tex med dåligt impregnerat yttertyg. På sena vårturen skulle jag nog ta med en regnjacka.

Tierra använder en annan väv istället för ventile numer, ETA. Jag har en sådan jacka som vardagsplagg. Materialet är det inte fel på men deras modeller är inte riktigt vad jag kallar för vinterplagg. Midjekorta, lite för tighta och för dåliga huvor.

DNT (norska turistföreningen) har sålt en anorak eller dito jacka i ventile tidigare. Kolla upp om de fortfarande gör det.

Ventile är ett mycket skönt material vintertid. Mjukt, tyst, följsamt och betydligt mer ventilerande än syntetalternativen. Alla de här egenskaperna har de flesta bomulls/poplin/G1000.....-plaggen också. Ventile är däremot något bättre mot väta. Men betydligt dyrare. En välimpregnerad anorak är inte ett dumt alternativ till ventile om det gör ont i plånboken. När min ventilejacka tjänat ut kommer jag nog att väga in ekonomin också. Men vad som finns att välja på då är ju svårt att sia om.

/Tommy
 
Ventile=komfort

Jag har anvant klattermusens byxor i ventile vid ett flertal sommar och vinterturer.


Jamfort med GTX har ventile en overlagsen komfort. Det ar mjukare, skonare och andas MYCKET battre.

Materialet ar mycket vindtatt, man marker ingen skillnad mot GTX.

Materialet ar dock inte vattentatt. Det tar ganska lang tid innan regn "gar igenom" byxorna, men byxorna blir blota. De torkar iofs fort.

Pa vintern har jag anvant utan att ha med extra regnbyxor. Fordelen med dem jamfort med GTX (som jag ocksa anvant) ar battre andning och komfort men nackdelen ar att de kan bli blota (endast pa utsidan) nar man exemplevis rakar satta sig i lite sno eller pulsar i djup sno. Denna lilla fukt kan om man har otur sprida sig till hela byxorna nar de ligger i taltet pa natten. Vinterslutsats - bor man i talta sa har ventile vissa fordelar och GTX vissa fordelar. Bor man i stuga sa ar ventile bast.

Mina byxor som jag kopte 1998 har hallit mycket bra. Jag har dock anvant damasker ganska mycket vilket sparar insidan av bensluten.
 
Ventile

Jag har den Ventilejacka till vardags som Tierra sålde i mitten av 90-talet. Köpte då två varav den första är sliten och som jag inte får visa mig offentligt i längre för min fru. Dock OK-funktion fortfarande även om ärmslut och vissa sömmar ser trista ut. Tierras Ventilebyxor blev jag inte förtjust i, väl täta och med dålig passform och slets snabbt.

DNTs anorak i Ventile har jag också vilken jag köpte för två år sedan, mycket bra med syntetförstärkningar i ärmslut etc men tyvärr läggs det på moms och tull vid postimport till Sverige. Även deras jacka verkar mycket bra.

Instämmer med tidigare inlägg angående regntålighet känsla etc.

De Ventilejackor som kan användas som regnplagg har två eller tre tygskikt över axlarna och är hårt impregnerade. Då blir jackorna rätt tunga och bylsiga.

I mina ögon ersätter dessa inte lätta regnplagg. Jag tycker att man kan överväga windstopperplagg också, suveränt lätta inte så prassliga som gtx och en vettig kompromiss i många sammanhang.

Jag tror att ETA-proof är den franska versionen av Ventile till ett billigare pris men påstås vara likvärdigt.

Thure
 
Ventile, slitstarkt och vindtätt men inte vattentätt

Jag har en hemsydd ventileanorak som hängt med sedan 1984 slitstark är den, tyget har inte spruckit i veck, däremot har det nötts hål ryggsäcken.
Anoraken är vindtät men ryktet om ventiles vattentäthet är betydligt överdrivet. Efter en blöt november/december tur i Jämtlandsfjällen i slutet av åttiotalet övergick jag till Gore-tex för fjällfärder och anser att det materialet är bättre för vinterklimat i svenska fjäll där mildluftsinbrott från Atlanten är en realitet som ofta förekommer.
I skogslandet med garanterat minus grader så är ventile komfortablare, ehuru min erfarenhet är att tyget fryser till is av den fukt kroppen avger när temperaturen börjar att sjunka under - 20 grader C.
 
Jag håller med klippen. Jag har haft en jacka i dubbelt ventiletyg. Från början var den vattentät. Efter en tvätt med vanligt tvättmedel (tillverkaren rekommenderade tvåltvättmedel vilket jag inte hittade)så var det mesta av impregneringen borta liksom vattentätheten. Den måste alltså impregneras för att vara tät, som vilket bomullstyg som helst.

Jag tycker inte heller den är bra i snö. Vid snöfall i temperaturer nära noll ser man snart ut som en snögubbe därför att snön fastnar. Det gäller nog alla bomullsplagg. Snön smälter av kroppsvärmen och man blir blöt.

Olle
 
Finnss det nån mer tillv. än Klättermusen som använder mots väv?

Ja finns det det?
Nån som vet
/Joel
 
Tunn anorak

Hej
Jag har en tunn anorak, nästan som en skjorta, i Ventile. Såldes av Tierra för ganska länge sedan. Den är naturligtvis ingen skaljacka men det är nog det enda plagg som ALLTID packas ned. Ett av mina bästa köp alla kategorier. Vindtät, luftig slitstark.

//PW
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
avslutatmedlemskap160620 Ventile bommul Kläder 41
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.