Underställ, temperatur och fukttransport

Har också bra erfarenheter av att ha bomull närmast överkroppen på vinteraktiviteter som t ex långfärdsskridsko i relativt högt tempo. Bomull håller fukten kvar på hudytan där svettningen har sin funktion att kyla blodet.

Ull har egenskaper mitt emellan bomull och syntetfibrer och kan behålla en del luft och därmed isolering i fibern trots att ullen är fuktig.

Har skrivit och föreläst om detta se http://www.iswebben.se/plurrning/

Thure
 
Testutfall del 2

Gjorde idag samma tur i hyfsat likartat väder men med Powerstretch istället för Ullfrotté närmast överkroppen.
Powerstretchen är kraftigare än min Ullfrottétröja men å andra sidan var det något kallare, blåsigare och fuktigare idag.
Så fort jag kom ut kändes temperaturen mycket behaglig därinne. Eftersom vinden hade en annan riktning idag och jag hade god medvind satsade jag på att trycka på ordentligt för att utmana tröjan.

Hela vägen ner till paus/vändplatsen upplevde jag synnerligt god komfort helt utan anmärkningar. Framme vid stoppet klev jag av, tog av softshelljackan och bedömde tröjans fuktighet, som visade sig vara ganska stor särskilt under armarna. Utan att ha känt mig överhettad kändes det ändå behagligt att låta fukten försvinna och den upplevda temperaturen gå ner.

Hemvägen skilde sig från gårdagens "walk in the park" genom den ganska hårda och kyliga motvinden som krävde förnyad ansträngning. Det blev nödvändigt att köra med jackan öppen, och handskarna togs av för att ge lite kylning via handlederna. Kombinationen av ansträngning med påföljande höjd coretemperatur och "fläckig" yttemperatur innebar att komforten var sämre än med Ullfrottétröjan.
Med ett tunnare ställ hade jag antagligen kunnat ha jackan stängd och kapslat in ett luftlager med lägre fuktighet, och haft mindre upplevd skillnad mellan kroppens core- och yttemperatur. Alldeles särskilt ett extra tunt ullunderställ kunde vara värt att testa.

Testet bekräftar min kraftiga värmeutveckling och ger vid handen att kraftigare underställ är problematiska.
Min värmeutveckling överskred tydligen dramatiskt det lite kallare vädrets kylande effekt, då jag fann att bomullsmössan var mycket blötare än dagen innan.

Min avsikt är att även prova den ganska tunna men värmande Mizunotröjan mot en långärmad bomullstischa, och då under en ren vindjacka i mikrofiber. Jag har kört med en skaljacka i tunn Activent (Windstopper) men funnit att dess ventilation är helt otillräcklig vid kraftigare ansträngning. Samma gäller Windstopper N2S (Next To Skin)

Jag skulle inte bli helt förvånad, givet Thures m fl erfarenheter av bomull, att bomullen kan försvara sin plats bland materialen, förutsatt att aktiviteten kan avslutas med klädbyte (läs: i sport- snarare än friluftssammanhang)
 
Halaj!

Jag har för mig att jag läst att militären gillar bomull....

Nja.
Militära kläder har en del andra krav på sig också. Brandresistens t.ex. Gäller inte bara ytterplaggen utan hela vägen in på kroppen.
Sen är det ingen större utmaning att hålla huden fuktig när man har skyddsväst på sig.
Slutligen så finns en faktor till att ta hänsyn till när man jämför civilt uteliv med militärt - det militära är inte frivilligt.
Uniformen är framtagen för att erbjuda en viss mängd skydd också, och kan helt enkelt beordras att bäras.
Om det innebär att soldaterna svettas, ja, då får de helt enkelt göra det så länge befälet tycker att det taktiska läget gör att skyddet som uniformen erbjuder är viktigare än den personliga komforten.
Prioriteringsordningen kan mycket väl vara en annan än vad man skulle göra som privatperson. Om fiberblandning X är mindre bekväm, men mer brandresistent - ja, då kan det mycket väl bli den istället.
Visst finns de dem som blandar och använder lite vadsomhelst under fältuniformen, men det är strikt sett inte tillåtet.
 
Testutfall del 3

Körde återigen ungefär samma tur, nu med den tunna Mizuno Breath Thermo undertröjan (den som värmer extra när den blir fuktig)
Vädret var kyligare, blåsigare och torrare. Under första halvan av cyklingen kände jag att det var passande att ventilera lite genom att inte ha jackans dragkedja uppdragen hela vägen. Den upplevda temperaturen var på den aningen svala sidan men på det hela taget jämn.
Framme vid rast/vändplatsen tog jag av handskarna och bomullsmössan, som hunnit bli fuktig. Jag stannade kvar i ca 30 minuter varunder jag var nästan helt inaktiv. Tröjan hade varit mycket måttligt fuktig men upplevdes inte som kylande. Trots det kyliga och blåsiga vädret var kombinationen med den lätta softshelljackan helt tillräcklig för att inte kräva förstärkning i form av termoväst, handskar eller mössa. När solen gick i moln beslöt jag att avrunda och körde hem, även nu under upplevd skön svalka.

Reflexionen jag gör är att min teori har stärkts.Min värmeutveckling gör att de tunnare undertröjorna, oavsett material, är de som fungerar bäst då överhettning och översvettning inte inträffar.
Då jag inte har någon långärmad bomullsundertröja vet jag inte när sista testomgången kan ske. Dock anar jag att komforten under ensiffriga temperaturer inte kommer att nå upp till den ovannämnda kombinationens nivå med en sådan.
Mössan i slät, tunn bomull/elastan är dock en riktig hit, vilket är lite festligt då den är en simpel reklamluva jag fått som gåva.
 
Ytterplagget

Jackan jag har använt är den bäst presterande hittills och har stor förtjänst i att samtliga undertröjor har fungerat mer eller mindre väl.
Som ren friluftsjacka är den inte klockren då den saknar möjlighet att reglera stussvidd och ärmslutsvidd. Även huvan är fast.
Den heter Asics Melange Training Jacket om någon nu undrar.
 
Idag ute i blåsten och mer eller mindre statisk i fyra timmar fungerade mjuka walkingskor, yllestrumpor, Craft syntetlångisar och tunna 65/35 byxor med regnbyxor utanpå.
På överkroppen hade jag en bomulls t-tröja, syntetskjorta, tunn fleectröja och regnjacka. Sommarmössa var lite för sval.
Frös inte och när vi gick in var det lätt att ta av regnstället så jag slapp svettas.

go tur
 
Hej!

Jag tycker att du ska prova bambu! Det är det enda material som, för mig, fungerar oavsett situation. Det har alltid en sval känsla, vilken blir svalare när det blir fuktigt. Jag har använt det dagligen i runt 10 år oavsett aktivitet. Men det verkar vara ett måttligt opopulärt material här på utsidan?

Min subjektiva lista av för- och nackdelar:
+ Känsla. Känns alltid svalt mot huden.
+ Fukt. Blir inte strävt och känns inte blött på samma sätt som bomull
+ Svett. Nära på eliminerar dålig svettlukt.

- Torktid. Upplever den som långsammast, men det kan bero på dess uppsugningsförmåga.
- Vikt. Väger mer än ull och syntet.
- Passform. Oftast löst, mjukt och stretchigt, vilket avslöjar ens sanna former. :)
- Vana. Känns aldrig riktigt torrt, trots att det är torrt.

ITAB har ett relativt tungt underställ nu i en blandning av ull och bambu. Jag har inte hunnit testat det mer än i hemmet, så kan inte säga om det är en hit eller miss.
 
Tack för tipset! Finns mycket att utforska...
Då kan du lika gärna fortsätta med siden :)

Allra bäst IMHO, om syftet är att hålla sig behagligt sval utan "plåtkänsla", med skönt utjämnande mikroklimat närmast huden.
Torkar snabbare än bambu/viskos, radikalt snabbare än bomull, men något långsammare än syntet av samma tjocklek (men är ju oftast tunnare, så det jämnar ut sig)l
Ingen läskig svettlukt som från syntetplaggen.
 
Hej!

Jag tycker att du ska prova bambu! Det är det enda material som, för mig, fungerar oavsett situation. Det har alltid en sval känsla, vilken blir svalare när det blir fuktigt. Jag har använt det dagligen i runt 10 år oavsett aktivitet. Men det verkar vara ett måttligt opopulärt material här på utsidan?

Min subjektiva lista av för- och nackdelar:
+ Känsla. Känns alltid svalt mot huden.
+ Fukt. Blir inte strävt och känns inte blött på samma sätt som bomull
+ Svett. Nära på eliminerar dålig svettlukt.

- Torktid. Upplever den som långsammast, men det kan bero på dess uppsugningsförmåga.
- Vikt. Väger mer än ull och syntet.
- Passform. Oftast löst, mjukt och stretchigt, vilket avslöjar ens sanna former. :)
- Vana. Känns aldrig riktigt torrt, trots att det är torrt.

ITAB har ett relativt tungt underställ nu i en blandning av ull och bambu. Jag har inte hunnit testat det mer än i hemmet, så kan inte säga om det är en hit eller miss.

Hej, bambu är ingen speciell fiber. Det är en viskos och produceras enligt en fullkomligt miljövidrig process i främst indien och kina. Grattis, du har just dödat den sista floddelfinen. Utöver det så har bambu ingen som helst förmåga att eliminera dålig lukt efter regenereringen utan det handlar om placebo från din sida. Du bör också lägga till absolut sämst slitstyrka på din lista över negativa aspekter. Vi kan också ta bort alla egenskapsbeskrivningar som innefattar ordet känns. Att det är blir löst i mjukt tillstånd är för att det är en kass fiber som inte är formbeständig i vått tillstånd. Testa att droppa vatten på en viskostaft..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.