Underställ, Ull eller syntet?

Jag sitter i köptankar på underställ till min bror (julklapp) och behöver hjälp!

Jag funderar som rubriken säger, mest om vilket material jag ska välja. Det ska användas i relativt lågintensiv aktivitet och i låg temperatur (matlagning på ishotellet i jokkasjärvi, kanske är svettigt?).

Jag har själv inget ullunderställ men tror att det skulle var att föredra i detta fall?

Hur är det med tvätt av sådana? Hinner ett ullunderställ torka under natten? Behöver det tvättas lika ofta som ett syntetställ?

Borde man satsa på syntetunderställ och isolerlager av typ ullfrotté och ha flera syntetunderställ med tanke på tvätt? Eller ska man köra tvärt om? Eller bara det ena eller det andra?

Många frågor, glad om jag får hjälp med några av dem:)

// Erik
 
Ullställ skulle jag föreslå. Kan tvättas på snö. Behöver inte tvättas dagligen.
Svalare vid värmealstrande arbete än syntet efter min högst subjektiva uppfattning.
Har både erfarenheter och bägge typerna men ullställ är suveränast......om inte uppgiften är 4-6 timmars flås......
 
Jag gillar ull som material i många saker. Men det finns nackdelar också att torktiden är längre är ju en nackdel (men jag upplever inte att den är jättekort på ett syntet underställ heller).

Själv föredrar jag underställ i syntet, trots att ull är välrdens bästa material. Jag känner mig alltid väldigt blöt i ylleunderstället, och blöt människa blir en kall människa. Syntetunderstället har en mycket bättre uppsugningsförmåga, där känns det som att all vatten är inne i fibrerna, medans fukten på ylleunderstället känns som om den ligger på utsidan av yllefibrerna. Däremot om man inte ska röra sig så mkt passar nog ylleunderstället bäst, då slipper man ju den där svettproblematiken.

Det bästa är nog att ha ett mkt tunt syntetunderställ och sen ett ylleunderställ över detta.

Kan tillägga att jag gillar att underställen sitter väldigt tajt, gärna nån storlek för liten. Och det har varit svårt att hitta s små ylleunderställ till rimliga priser. Kanske är det en anledning till att jag inte är lika förtjust i ylle närmast kroppen.
 
Ullunderställ är överlägsna syntetunderställ. I alla fall vid lågintensiv aktivitet. Sedan jag köpte mitt 1:a ullunderställ så kommer jag aldrig att använda något annat.

Ett ullunderställ behöver inte tvättas lika ofta som ett i syntet. Oftast räcker det med att vädra ur det och så är det som nytt.
När man behöver tvätta det så bör man undvika vanligt tvättmedel. Det finns speciella ulltvättmedel men själv tycker jag att det är överkurs. Jag använder en olivtvål som jag river och sedan lägger i tvättmaskinen.

Nackdelen med ull är att det torkar långsamt men hänger man upp det i rumstemperatur så torkar det under natten. Annars är det snabbaste sättet att torka det genom att sätta på sig det så torkar det av kroppsvärmen.

När jag själv kör med underställ i lager på lager så har jag ett ullunderställ underst med ullfrotté utanpå. Utom vid högintensiva aktiviteter. Då har jag syntet underst med ull utanpå.

//Peter
 
Alla dagar ull!

Tidigare använde jag syntetställ men efter att ha provat mitt första ullunderställ så går jag aldrig tillbaka till syntet. Jag har till och med ett bambuställ och det blir kallare att ha det på än att vara utan!

Välj ull!
 
Jag tycker ull är det bästa materialet för underställ, men det finns problem.

Det första är priset: ullunderställ är dyra. Det finns såklart billiga varianter, men ett billigt ullunderställ är fortfarande ett par gånger dyrare än ett billigt syntetunderställ.
Det andra är slitstyrkan. Syntetunderställ håller ju i evigheter, medan ull håller precis för kort tid för att kännas riktigt bra. Särskilt med tanke på priset.
I och för sig håller ullfrotté - tjockare ullplagg med syntetblandning - betydligt längre än till exempel tunna plagg i ren merinoull.

Å andra sidan är det ju en present, och vad passar bättre som present än saker som kanske inte är ett ekonomiskt hundraprocentigt bra val? :)

Som värmelager tycker jag att fleece eller vaddering av syntetvadd eller dun är bättre. Men ull är trevligast och snyggast även där.
 
Ull

Ja det är dyrare men hur mycket bättre som helst. Att det skulle slitas ut så himla fort tycker jag inte, men kan bero på att jag slitit ut syntetunderställ också.

Aclimas wool-net brynjor är sköna och bra att kombinera med mellanlager. Icebrakers är grymt sköna (och skojj med baa-code)... ingen av dem är billiga... tyvärr

BZ/
 
Icebreakers ullgrejer är bra. Håller formen, är mjuka som bomull, är relativt slitstarka. Billiga ställ håller enligt min erfarenhet mycket sämre, så det är tveksamt om de lönar sig i längden. Ullfrotté är skönast och varmast enligt mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
Egel Devold underställ Kläder 3
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.