Underställ för 4700 - nån som är sugen?

Priserna har onekligen gått i taket sen jag köpte mina underställ på Gryningen, det finns fortfarande ullunderställ till rimligare pengar än FRs.

go tur
 
Självfallet är jag inte tvingad att köpa deras underställ (och kommer aldrig göra det heller). Men det är nästan lite provocerande med deras priser.

Jag nöjer mig med att grymta och muttra och undrar dock om det är någon gång är värt att köpa just deras underställ istället för annat merinoull-underställ som bara kostar en fjärdedel av deras.
 
Jag minns när jag för ca 5 år sedan köpte ett ställ i Vilhemina på nåt friluftsbutik. Märket är "Dry and Warm" och kostade 699:- (merinoull) då för båda delarna. Har nog tvättat det 100 gånger och det är som nytt ännu. Hittade det nu på en e-butik, varit svårt att hitta när jag sökt tidigare. Jag rekommenderar det verkligen.

http://www.nicework.nu/varumarken/dry-warm.html


..sent using tapatalk
 
Beskrivningen säger 100% Merinoull, så inget speciellt med detta som motsvarar fantasipriset FJ begär (verkar som om de helt tappat fotfästet?). Själv köpte jag ett nytt ställ i 100% Merinoull av det norska fabrikatet Devold för 250kr per del i lördags vilket känns mer rimligt;)
 
Jag köper inget av de stora märkena, om det inte är något extremt prisnedsatt.. Det är mer modekläder för storstadsbor än praktiska outdoorplagg som passar för mitt uteliv. En underställströja för 2500 eller gortex jacka för 5000 vågar man inte använda när man ute i skogen och härjar. Lite glödsprätt så var det plagget fördärvat..
 
Prissättningen är en medveten strategi från företagets ledning. Den höjer statusen och exklusiviteten på märket.
När Åke Nordin började göra innovativa friluftsprodukter fanns inte den kundgrupp som hade behov att iskruda sig i extremt dyra långkalsonger. Idag finns den kundkategorin och välsignad vare företaget som låter denna grupp få sitt behov av dyra exklusiva långfillingar tillgodosedd.
Risken finns väl däremot att ett löjets skimmer lägger sig över märket Fjällräven och det blir lite väl mycket "knapsu" .
 
Jag tillhör dom som hjälp till att bygga upp Åke Nordins (Fjällrävens grundare) förmögenhet genom att handla saker från Fjällräven, fast inget i så hutlöst dyrt som det trådskaparen ”hittat.
Några år bodde Åke Nordins några 100 meter från där jag bodde, fast han bodde i stans näst lyxigaste villa.

Och redan på 70-talet så hade han en Rolls-Royce, och en Range Rover med 3,5 liters V8, eget flygplan, egen helikopter och en stor snabb One-off segelbåt.

Per
 
Man betalar för ett märke och en livsstil som dom försöker skapa av såpbubblor... Dom har verkligen tappat verklighetsuppfattningen när det gäller prissättningen! Och allt för en liten löjlig symbol...

Se bara på deras Anorakar etc. som ligger runt 4000/4500kr och som är gjorda i deras G-1000 väv (65% polyester, 35% bomull) och som bara klarar av maskintvätt på 40C° grader och Ingen torktumling enligt dom! hmmm...

Polycotton, finns inget speciellt med den väven, billig att producera och en ganska vanlig blandning i diverse kläder idag och som tål minst 60° grader tvätt och torktumling på låg/medium värme utan några som helst problem, så tvättar jag mina polycotton kläder...

Nä FR har jag bojkott sedan 15~20 år sedan då dom började tappade all verklighetsuppfattning... och började vända sig till "Hipsters" och tappade fotfästet för tillverkning av kläder för och till den normala friluftsmänniskan. FR hör hemma på Stureplan idag!

Finns så mycket annat att välja på i dag som håller mycket hög kvalité och är t.o.m bättre än FR och till ett pris som speglar verkligheten och som inte är ett luftslott.

Jag tror FR tänker så här att deras potentiella kunder tänker om deras produkter: Är det svindyrt, ja då måste det ju vara svinbra!", "Varför annars skulle det kosta skjortan!"

FR har "en räv bakom örat" och Vill man ha en liten räv på sina kläder och betala för det, så varsågod... ;)

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.