Underställ inaturmaterial

Vilken ullunderställ är bäst? Vad är din favorit?
Nu finns många underställ i ylle silke eller naturmaterial blandat med syntetmaterialer. Tyvär butiken åhar oftast bara unisexmodeller svartfärged. Men på hemsidor från olika företaget finns batter alternative. Vad är din erfarenhet? Hur tycker du om erbjudande I butiken?
Här är marknadnadsöverblik:
Ull + synthet
www.woolpower.se (stort sortiment, olika färger. Min favoritställ jätte skönt som helst. Brå att har t-shirt för våren ocåh hösten. Om der komma Boxerkalsonger också är det perfekt.
www.helly-com.no (helly-hansen underställ i ullfrotte (ylle mix) är inte so mjuk och behagligt, men mycket billigare.
www.ulmax.se ingen egen erfarenhet
www.aclima.no - ingen egen erfarenhet
www.craft.se prowool produkter, men jag tycker craft är bäst i superunderställ

ull underställ
www.icebreaker.com jätte skönt sortiment base- och midlayer ganska dyrt men absolute top kvalitet (oftast båra svart färged produkter I butiken)
www.brynje.no spezialist för netunderställ classic serien I ylle är så lagom (blå och grön)
www.ulvang.no relativ nytt på marknaden stort sortiment men snabt växlande – hög kvalitet brå pasform
www.janus.no prisvärd för dagligen bruk - produkter för hela familien stort urva
www.assmus-natur.de - nu med online katalog (gå strax til sidan 143 underställ herrar – stort urval, ekologisk råmaterial (ull,Ullsiden, siden) jätt brå kvalitet, „winterunterwäsche“ är tjockaste maerial i ren ull på marknaden. Produkter för hela familien (stort barnsortiment sidor 174 ff.)
www.sidenselma.se sidenprodukter – ingen egen erfahrenhet
www.ruskovilla.fi föreatgt med ekologist ylle -ingen egen erfarenhet - Vem har testad (kvalität, passformen)??
Vilken butiker och webshoppen är bäst?

Tack för tipsen
 
Grymt bra marknadsöverblick!
Vi kör rätt mycket med ullunderställ, framförallt till barnen, som får vara ute hela dagarna på sitt dagis. Så det här gav några nya uppslag till nästa gång vi köper in.

Annars är mina erfarenheter:

Till barn
Polarn och Pyret, hyggligt pris, bra slitstyrka.
Janus, bara testat lite tjockare kläder (tjockt underställ och mellanlager) helt ok
Houdini, (syntetblandat) grymt bra, slitstarka (funkar som innekläder till dagis!) men jag tror det var rätt dyrt

Till vuxna
Ullmax, kliigt, tjockt, billigt
Ullfrotté, skönt
Ice breaker, bäst, dyrt
Smart wool, riktigt bra, dyrt

/OJ
 
Några till.

Som inlägg nr 2 säger, https://www.smartwool.com/default.cfm, finns definitivt i fler färger än svart, Bra passform en del modeller med dragkedjor, krage etc, samt tillräckligt snygga för att funka i det "civila" (inte bara friluftsklädsel).

Ett tillägg med ytterligare ett norskt märke, http://www.devold.no/, också färgglada.

Patagonia, http://www.patagonia.com har en del ull och väl ett bra grundkoncept vad gäller miljö.

Förutom rena underställ gillar jag även trosor/kortkalsonger i ull, samt BH. Dumt att vara kall allra längst in! Och kläderna blir ju inte heller smutsiga/stinkande som syntet heller.
 
Detta har jag...

aclimabrynja, ull- mycket bra enligt mig, fryser alltid de första fem minutrarna men sen är jag varm hela dagen
tunn icebreaker t-shirt - ovanpå brynjan på vintern, på sommaren bara t-shirten
tunna icebreakerkallsonger- fungerar bra
merinoulllångkallsonger- av okänd märke- mycket bra
Blir det riktigt kallt kan jag även sätta på in en Lundhagspolo i merinoull och ett par fleecebyxor från Houdini, dessa har jag inte provat i kyla än.

Brynja, t-shirt o långkallsonger +skalkläder klarar jag mig påi -30 grader så de anser jag mig vara med! Det har kostat en del, allt ovanför har gått på ca 2700 kr...men så är det oxå favvokläderna, tillsammans med torrdräkten!

/Rasmus
 
isbrytare

Jag har en icebreaker t-shirt i 190 gram och en underställs tröja i 200gram. Båda är mjuka och goa, mina favoriter... fast dyra.

Och sedan har vi ullmax... inte min grej riktigt. Köpte ett merino underställ, men det var sticksigt som fanken. Men sen beror det på hur känslig man är för ull också.
 
Jag använder ett tunt underställ i merinoull/silke från Lindex. Det är väldigt skönt och värmer gott, men är väl inte världens slitstarkaste underställ.

Strumpbyxor i ylleblandning från Åhléns är en annan favorit.
 
Någon som testat att använda sig av ullunderställ sommartid?

Anänder själv bara Ullfrotte och har gjort så i många år och använder det mest på den kalla årstiden. Hade varit kul att prova något annat men än så länge så verkar Ullfrotten outslitbar =)
 
mina erfarenheter

Jag har ullfrotte orginal (woolpower) när det är riktigt kallt eller låg aktivitetsnivå för det är varma grejor. Funkar också under längre bärande (t ex 5 dygn kosntant bärande)

Ullmax är en ny favorit vid hög aktivitet/inte så kallt.

Helly har jag bara provat i nylon och funkar bra vid hög aktivitet men inte så värmande men bra fukttransport.

Är det kallt gillar jag också m/90skjorta med möjlighet till värmereglering via halsdragkedjan - finns i modefärgerna olivgrån och marinblå ;-) Nackdel - inte så snabbtorkande.

Glöm inte att det är dumt att ha vnaliga bomulls-kalsingar/trosor under superunderställ - då försvinner ju poängen delvis.


/Patrik
 
Billigaste

jag hittat med helt OK funktion är ett ullfrotteställ från postorderfirman Engelsons i Falkenberg som jag köpt i deras butik. http://www.engelsons.se/jakt-fritid-...2309&sida_nr=5 Nu kostar det bara 289 kr för hela stället rena rånet jämfört med vad andra tar. Jag använder detta ställ dagligen när det är kallt på cykelvägen till och från jobbet 16,5 km enkel.

Snyggast och skönaste ylleundertröjan av de jag har är en dammodell från Lundhags.

Har också en tröja från icebreaker men den tycker jag inte är prisvärd och hållbarheten sätter jag dessutom ett frågetecken för efter att det blev en reva efter bara några dagars användning.

Samtliga ovan har polokrage med blixtlås vilket tycker jag ger bra variationsmöjlighet angående temperaturregleringen.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har kört med ullkallingar från Icebreaker, och de blev snabbt mina favoriter i kalsonglådan. Men som även andra har påpekat är slitstyrkan inte den bästa hos tunn merinoull. Något som även kompanjonen Jörgen kom fram till på vandring i somras.

Har även kört med Everests merinoställ som jag tyckte var klart prisvärt.

När vårens laddning kommer in till butik kommer jag nog att testa en ljus och tunn underställströja med blixtlås, från Icebreaker eller Smartwool. Såna går att använda året runt.
Vansinnigt dyra är de ju, men vad gör man inte i konsumentupplysningens namn?
 
En intressant fråga är skillnader i slitstyrka mellan Smartwool och Icebreaker. Det skall bli intressant att se om mina Icebreaker-shorts håller längre än motsvarande Smartwool.

Det finns en allmän artikel om underkläder för vinterbruk här.

Det sägs att silke har betydligt sämre egenskaper än ull när det blir vått. Ullfibrerna behåller sin form (och plagget därmed sin förmåga att binda luft) i stor utsträckning, medan silkestrådarna "kollapsar" ungefär på samma sätt som bomull. Att sidenplagg torkar fortare än bomull skulle då huvudsakligen bero på att sidenplagg är tunnare. Jag vet inte hur väl verifierad denna uppfattning är.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.