underställ sommartid?!

Bör man använda sig av tex ett CRAFT underställ för att hålla kroppen torr även vid varmare temperaturer sommartid eller är den enda funktionen för underställ att värma vid kyla? Således bör man då oavkortat bära underställ även sommartid vid längre vandringar eller är detta snarast en nackdel pga "överhettning"?

//novisen
 
Jag förstår inte riktigt hur man skulle bli mera torr av underställ? Möjligtvis pga att de sitter närmare kroppen, men då kan man lika gärna ha ytterkläder i form av tights. Annars fungera understälströja bra som enda plagg sommartid, skyddar bra mot solen.

Någon risk för överhettning finns det nog inte.
 
Av erfarenhet kan jag skriva under på att underställ behövs sommartid, antingen som gå plagg för att inte bli alltför solbränd men framförallt nattetid i sovsäcken eller under täcket. Om du föredrar syntet, som alla luktar efter ett tag, silke som är lätt och fyller lite eller tunn ull som är i mina ögon mest mångsidig, får du själv avgöra. I varje fall behöver du två ställ, ett till dagen och ett till natten. Skulle du ha osis och en kallfront kommer på din väg kommer du att gilla båda på en gång.
Om du tror att funktionen är att hålla dig torr så begriper jag inte din fråga. Men jag ser måhända för gammaldags på saken... Inukernas barnuppmaning låter ännu i mina öron....
Alla underställ mår väl av att sköljas ur, ja t o m tvättas.
//J
 
Understället är bra på sommaren. Det som är bra med tex. ett syntetunderställ eller en kortärmad syntettröja är att den inte kyler på samma sätt som bomull när den blir blöt av svett och att den i viss mån transporterar bort din svett. Jag brukar köra syntet på sommaren men det är väl en smaksak. Extra underställ till sovsäcken brukar jag inte behöva på sommaren.

Värt att tänka på är att gärna köpa ett ljust underställ. När det behövs som skydd mot solen är inte svart någon rolig färg!

/A
 
Syntet vs ull

En annan sak man bör ha i åtanke vid köp av underställ är om man tänker sig ett syntetiskt, eller ett i ull (merino). Som gammal hockeyspelare var jag länge fast i syntetställen, men under sommarens vandring i Norge, där svetten verkligen lackade, tyckte jag att min nya tröja i merinoull var klart bättre än syntet dito. Det är klart man blir svettig, men tröjan förblir nästan helt torr, och kyler därmed inte under pausen när en blöt tröja onekligen kyler av dig blixtsnabbt. När det regnar på sommaren blir det normalt mycket fuktigt, körde denna merinotröja och min skaljacka direkt över, fungerade kanon. Kanske ett syntetställ och ett ullställ är bra att ha med på vandringen?
 
tack för tipsen. kör ni även långkalsonger sommartid?

Jag har en tunn, kortärmad underställs t-shirt, löparmodell som jag går i. Blir det kyligare har jag en tunn långärmad tröja (Millet micro top tror jag den heter). Långkalsonger har jag alltid haft med mig, aldrig använt. Suck, fråga inte varför, ni vet vet nog svaret. :)

Mvh
Peter P.
 
tack för tipsen. kör ni även långkalsonger sommartid?
Jamen, hur menar du? ;)

Flera svar, med tanke på aktivitet/pauser;
  • Ja, under annat när jag fryser.
  • Nä, verkligen inte om jag är varm.
  • Kanske, istället för "skal" - jag alltså bara långkallingar på mig ibland. Se ovan alternativ.

Flera svar, med tanke på sömn i sovsäck:
  • Ja, om jag fryser har jag långkallingar på mig.
  • Nä, verkligen inte om jag är för varm.

Från mig får du alltså inget; Ja, du skall alltid/aldrid ha.... :)
 
Jag brukar ha en tunn Patagonia-capilene tröja som "svettröja", dvs jag har den under aktivitet när det är varmt. Antingen ensam eller under min vindskjorta om det är lite kallare. Väl framme byter jag till en torr merinoullströja och låter patagoniatröjan torka upp till nästa aktivitet.
På min senaste tur på Finnmarksvidda gick jag i Marmot precip-byxor och då hade jag även ett par tunna syntetlångkallingar under för att undvika den kladdiga känsla det kan bli i den typen av byxa annars. Med mina andra brallor (Mammut champpants) går jag oftast utan långkallingar.
Och samma sak med underdelen; jag har ett par tunna ullunderställsbyxor som jag har nattetid.
Är det riktigt kallt så funkar ju alla lager också.
 
Jag kan rekomendera sidenunderställ, gärna lite löst sittande. Samma fördelar vad gäller lukt som ullen men mycket svaare än både syntet och ull när det är varmt. Köper du desutom av bra kvalitet håller de länge.

Jag gillar att gå i bara sidenunderställ på benen när jag vandrar, blåser underbart rakt igenom och en skön svalka åstakoms, behövs det värme tar jag bara vindbyxor utanpå det.

Smaken är som baken och inna man har en egen så får man testa, testa , testa...

En bra ide kan vara att kolla begatmarknaden, underställ är inte det vanligaste där emn helt omöjligt är det inte at hitta, det är ett billigare sätt att testa.

Om pengar inte är ett problem så se till att köpa ett siden av bästa kvalitet (sidenselma tycker jag) och ett Ull av bästa kvalitet (Klättermusen? Ullfrotte/woolpower? Någon som vet?) och testa dessa båda. Syntet är nog generelt att se som antingen latmansalternativ (enklare att tvätta) eller budgetalternativ (billigare vid inköp).
 
www.ullmax.se

Jag har gjort en order där på både syntet och merinounderställ, har inte fått något leveransbesked än (gjorde ordern i lördags 12/8-2007), och inget svar på min förfrågan om hur det går. Jag återkommer så fort jag får något svar, eller leverans. Om det funkar så är ullmax.se helt klart det billigaste jag har hittat.

MVH
/ Richard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.