Underställ, temperatur och fukttransport

Vi vet ju alla hur viktigt det är med lager-på-lager-principen och de olika lagrens funktion samt hur förkastligt bomull är.
Min diskussion här rör underställströjor, då min upplevelse är att benen inte har samma värmeutveckling och svettning som överkroppen.
Jag har testat ett flertal underställskoncept och är fortfarande lika frågande inför funktionen vid kraftigare ansträngning.

- HH Lifa i polypropylen - tröjan helt oanvändbar då jag med sekundsnabba omväxlingar var ömsom kall, ömsom överhettad vilket ledde till akut illamående.

- Olika polyesterblandningar och -tjocklekar - generellt i varmaste laget. CoolMax (äldre Haglöfstischa) är den svalaste varianten och Powerstretch som den varmaste. I ett fåtal situationer kan de kännas kyliga mot delar av överkroppen.

- Ullfrotté. Bra i kyla, känns ofta väl varm men med lite jämnare värme än syntet.

- Bomull. Vad jag föredrar som enda plagg i temperaturer från ca 15 grader, ev lägre om jag har en lite tjockare sweatshirt. Blir blött och därför svalt, ger skön långvarig svalka då det torkar långsamt.

- Mizuno Breath Thermo, en specialfiber som avger värme när den blir fuktig. Kan intyga att den verkligen fungerar, fuktiga områden på tröjan känns markant varmare än torra.

Min reflektion är att vi svettas för att vi ska bli avsvalkade, vilket sker vid svettens avdunstning. Vid massiv svettning bildas ett för tjockt svettlager så att avdunstningen inte håller jämna steg utan man blir överhettad.
Ställ med blixtsnabb avdunstning (dvs polypropylen) kyler ytligt och snabbt men just snabbheten gör att svettens (fysiologiskt önskvärda) kylande effekt inte hinner verka.
Ställ som leder bort fukten men delvis behåller den i materialet (polyester) ger en något jämnare funktion men då avdunstningen inte sker på hudytan utan från fibrerna så är det tröjan som kyls, inte kroppen.
Mizunotröjan är svalast där man inte har svettats och vice versa. Den värmer därför där avkylningen borde ske, därför att kroppen är konstruerad för att avge värme som driver avdunstningen.
Är den egentligen helt feltänkt?
Och är egentligen bomull det material som samspelar bäst med kroppens funktion att svettas för att bli av med överskottsvärme?

Jag förstår att bomull i outdoorsammanhang är olämpligt pga dess mycket långa torktid där avkylning kan vara en reell riskfaktor.
Men för mig som har väldigt lätt att bli för varm och som gärna är ute och utövar rörelse med ganska hög ansträngningsgrad under dagtid så är bomullen perfekt så länge det inte är för svalt.
Var kan jag hitta en bra tröja som kan användas i svala förhållanden utan att det blåser rakt igenom men samtidigt inte är "clammy" eller för varmt?
Ska tillägga att jag har tunna vindjackor och en vindväst att ta till i händelse av påtvingat stillastående eller väderomslag. Förstärkningsplagg som fleece eller Primaloft finns i min garderob, liksom regnkläder med hög andningsförmåga, men samtliga är uteslutet att använda då jag utvecklar så hög värme.
 
Jag använder bomull även vintertid för att få till nedkylande funktion när jag har extremtunglast eller kör in hårt tempo.Bomull/mixbomull längs in o se underställ på deg

Finns lite mixblandningar som Phoxx camo t shirtar på Xxl som är lite mer som syntet 65/3
En varm sovsäck torkar ur bomullennpä natten
 
Jag använder bomull även vintertid för att få till nedkylande funktion när jag har extremtunglast eller kör in hårt tempo.Bomull/mixbomull längs in o se underställ på deg

Finns lite mixblandningar som Phoxx camo t shirtar på Xxl som är lite mer som syntet 65/3
En varm sovsäck torkar ur bomullennpä natten

Överför du inte bara fukten till sovsäcken då istället?
 
Ja fukten fastnar ju nånstans i sovsäcken , är det minus -20 så hamnar det nära yttertyget som is och är det varmare så är det lite utspritt i fyllningen

Nomalt sett så är dom flesta turererna under några dagar en vecka och då hinner det inte bli ett stort problem innan man kan torka ur säcken , det är inte så stor skillnad mot annars - kroppen avdunstar så mycket fukt ändå.
 
Mycket intressant frågeställning!

Jag tycker att bomullsunderställ/-T-shirt är det klart bästa vid dagsvandringar då den håller fukten och därmed kyler ner kroppen, som svettningen ju är till för att göra. Man måste naturligtvis ha värmeplagg för rasterna.

Vid flerdagsvandringar blir det mer komplicerat. Plaggen bör vara lätta, snabbtorkande och inte lukta allt för mycket efter ett par dagars användning. Jag har provat bambu, siden, merinoull (hel och brynje (nätundertröja)) samt syntetiska specialtyger, och är fortfarande villrådig.

Och så har vi ju komfortfrågan: Hur viktigt är det att inte känna sig svettig? Ett brynje klibbar ju inte så mycket mot kroppen, men hur blir det med temperaturregleringen?

Rimligen borde det finnas en del erfarenheter att hämta från militären, polarexpeditioner o.d.. Der vore väldigt intressant att få Seebra's funderingar bekräftade eller vederlagda!
 
Man kan ju jämföra med idrottare, vilka använder plagg av bomull - golfspelare?

Om jag verkligen hade varit helt nöjd med funktionen hos de olika high tech-tröjorna jag har så hade jag inte startat diskussionen. Den var inte heller initierad för att lovprisa bomullens alla förtjänster.
Däremot har jag redovisat hur jag finner att bomull i en del fall, och då inkluderar jag aktiviteter med hög puls, faktiskt upplevs som mjukt avsvalkande. Eftersom värmeutvecklingen är stor medan själva aktiviteten pågår utgör det fuktiga materialet inte något problem då.
Långa torktider och dramatisk nedkylning efter aktivitet utgör ett problem om det inte finns ombytesmöjlighet, och särskilt flerdagars uteaktivitet är kanske inte idealiskt, men det tar inte bort att det faktiskt har en viss funktion.
Att idrottare inte använder bomull (exakt hur sant det nu är) torde bero på att bomullens funktionalitet är "färdig" och inte i nämnvärd omfattning kan förädlas genom forskning och produktutveckling. Det gör marknadsföringen till en mardröm eftersom det inte går att få ens produkt att sticka ut från mängden med tech-argument.
Marknaden och pengarna försvinner alltså.
(OBS att detta inte är liktydigt med att jag skulle mena att syntetfiber- och tygutvecklare bara håller på med mumbo-jumbo).
 
Halaj!

Jag har för mig att jag läst att militären gillar bomull, just för dess vattenhållande egenskap. Det har tydligen visat sig att man svettas mindre när tyget närmast kroppen är blöt. Mindre svettning betyder mindre vätskeförlust. En strid kan väl hålla på i många timmar, och man har väl annat att bry sig om än att ta pauser för förfriskningar och fika...

//T
 
Vi vet ju alla hur viktigt det är med lager-på-lager-principen och de olika lagrens funktion samt hur förkastligt bomull är.
Min diskussion här rör underställströjor, då min upplevelse är att benen inte har samma värmeutveckling och svettning som överkroppen.
Jag har testat ett flertal underställskoncept och är fortfarande lika frågande inför funktionen vid kraftigare ansträngning.

- HH Lifa i polypropylen - tröjan helt oanvändbar då jag med sekundsnabba omväxlingar var ömsom kall, ömsom överhettad vilket ledde till akut illamående.

- Olika polyesterblandningar och -tjocklekar - generellt i varmaste laget. CoolMax (äldre Haglöfstischa) är den svalaste varianten och Powerstretch som den varmaste. I ett fåtal situationer kan de kännas kyliga mot delar av överkroppen.

- Ullfrotté. Bra i kyla, känns ofta väl varm men med lite jämnare värme än syntet.

- Bomull. Vad jag föredrar som enda plagg i temperaturer från ca 15 grader, ev lägre om jag har en lite tjockare sweatshirt. Blir blött och därför svalt, ger skön långvarig svalka då det torkar långsamt.

- Mizuno Breath Thermo, en specialfiber som avger värme när den blir fuktig. Kan intyga att den verkligen fungerar, fuktiga områden på tröjan känns markant varmare än torra.

Min reflektion är att vi svettas för att vi ska bli avsvalkade, vilket sker vid svettens avdunstning. Vid massiv svettning bildas ett för tjockt svettlager så att avdunstningen inte håller jämna steg utan man blir överhettad.
Ställ med blixtsnabb avdunstning (dvs polypropylen) kyler ytligt och snabbt men just snabbheten gör att svettens (fysiologiskt önskvärda) kylande effekt inte hinner verka.
Ställ som leder bort fukten men delvis behåller den i materialet (polyester) ger en något jämnare funktion men då avdunstningen inte sker på hudytan utan från fibrerna så är det tröjan som kyls, inte kroppen.
Mizunotröjan är svalast där man inte har svettats och vice versa. Den värmer därför där avkylningen borde ske, därför att kroppen är konstruerad för att avge värme som driver avdunstningen.
Är den egentligen helt feltänkt?
Och är egentligen bomull det material som samspelar bäst med kroppens funktion att svettas för att bli av med överskottsvärme?

Jag förstår att bomull i outdoorsammanhang är olämpligt pga dess mycket långa torktid där avkylning kan vara en reell riskfaktor.
Men för mig som har väldigt lätt att bli för varm och som gärna är ute och utövar rörelse med ganska hög ansträngningsgrad under dagtid så är bomullen perfekt så länge det inte är för svalt.
Var kan jag hitta en bra tröja som kan användas i svala förhållanden utan att det blåser rakt igenom men samtidigt inte är "clammy" eller för varmt?
Ska tillägga att jag har tunna vindjackor och en vindväst att ta till i händelse av påtvingat stillastående eller väderomslag. Förstärkningsplagg som fleece eller Primaloft finns i min garderob, liksom regnkläder med hög andningsförmåga, men samtliga är uteslutet att använda då jag utvecklar så hög värme.

Du skriver ullfrotté, är det alltså tjock ull du menar då? Har du provat ullunderställ i trikåtyg? Blir inte lika tjock/varm.

Vid vilket väder upplever du problemen? Är det sommartid eller vintertid? Som du skriver i inledningen är det ju lager-på-lager principen "som gäller" och hur ett underställ känns beror ju på vad fu kombinerar det med.

Jag köpt mitt första ullunderställ i år och jag tycker det är helt överlägset i komfort. Man får som du säger den svalkande effekten av en fuktig bomullströja men utan den kalla känslan från ett hh underställ (i cool serien). Med den som bas reglerar jag sedan med ytterlager i formerna inget mer, tunn fleecetröja om det är väldigt blåsigt eller skaljacka om det regnar. Är det väldigt varmt så kör jag i bar överkropp.

Det jag framförallt tycker är skönt med ullunderställ är den luftiga
känslan när det är blött samt att det inte klibbar mot fet, svettig hud efter ett par dagar utan känns "fräscht" mot huden.

Vinterturer har jag inte så stor erfarenhet av däremot.
 
Ullfrotté är också en trikå. En singlejersey närmare bestämt.

Att försvaret föredrar bomull handlar nog minst lika mycket om pris, slitstyrka och framförallt brandskydd.

Jag gillar lahmannstrikå i bomull (löst stickad ribbad trikå, som gamla farfarströjor), luftiga och funkis även när de är lite svettiga.
 
Den som klär sig för varmt svettas mera och mår sämre än de som klär sig efter aktiviteten. Det kan vara helt rätt att frysa lite i början på turen så slipper man ta av sig övervärmande plagg när kroppen blivit varm av last och arbete.
Värmande plagg skall sparas till rast och lägerverksamhet.

go tur
 
Håller med seobserver... På tur klär man sig så man inte svettas "ordentligt".

Vid högaktivitetsträning med efterföljande dusch och omklädning duger bomull utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.