Underställ av ylle

Har tröttnat på mitt underställ av syntet som börjar lukta gammal gam efter någon dags användande. Tvätta varje dag när man är ute på vandring ser jag inget nöje i så nu har jag börjar fundera på ett underställ av ylle.
Är det någon här osm har något bra tips på underställ av ylle för året runt användning?
 
jag har också funderat på ett underställ i ull, det som verkar mest lockande är ett från IceBreaker i merinoull, så om nån har nåt att säga om det är ni välkomna ;)
 
Lanullva

Hej,
Jag är enormt nöjd med mitt underställ från Lanullva. Norskt, givetvis! Över huvud taget är utbudet av ullunderkläder betydligt större på andra sidan kölen. Min erfarenhet är att varenda liten norsk sportaffär har ett antal olika fabrikat av ullunderställ att välja på. Lanullva är till skillnad från de flesta andra inte "trikåstickat" eller vad det kan heta utan mer som en glest stickad ylletröja. Lite svårt att i ord beskriva dock... Mjukt och skönt är det i alla fall, kliar inte alls, åtminstone inte på mig. Vill du veta mera om Lanullva föreslår jag att du googlar på det och då hittar du en del info. Tyvärr verkar det som om deras hemsida åtminstone just nu ligger nere...

Mvh Anders
 
Icebreaker

Har använt mej av icebreaker de senaste åren, och tycker de fungerar utmärkt. Bra kvalitet! Kalla årstiden är dock ullfrotte bättre med större maskor och luftbindningsförmåga.

hälsar My
 
Blir nog lite knepigt att finna ett underställ som är optimalt året runt.

Under julis vandring använde jag Brynjes ( http://www.brynje.no ) boxerkalsonger i ylle. Suveräna. Upplevde dem aldrig som för varma, de gav ingen blötkänsla alls, började aldrig lukta illa och torkade i princip medan lägret gjordes i ordning. Vid ruggväder kompletterade jag med Crafts " XL-warm" underställströja, hög krage med dragkedja, 40 procent ull och 60 procent polyester. Tar tid innan det stället börjar lukta. Under sen höst & tidig vår har jag hela Craftstället som standard. Vintertid blir det Ullfrottés underställ, vilket jag inte upplever för varmt att vandra i under den kalla årstiden.

Raskesven
 
ullfrotte

sajberjohan; sa:
Har tröttnat på mitt underställ av syntet som börjar lukta gammal gam efter någon dags användande. Tvätta varje dag när man är ute på vandring ser jag inget nöje i så nu har jag börjar fundera på ett underställ av ylle.
Är det någon här osm har något bra tips på underställ av ylle för året runt användning?

Jag är mycket nöjd med ullfrote. möjligen den nackdelen att de kan vara lite varma för sommarbruk men annars är de ylle och håller sig förhållandevis mjuka även efter flera dygns svettande i dem utan tvätt, bra vid vintertältning.
http://www.ullfrotte.com/

/Patrik, med deras långkallsingar
 
Janus

Jag är jättenöjd med mina underställ i merinoull från
http://www.janus.no

Om det är slitstyrka man prioriterar kanske man väljer en annan kvalitet, men komforten i merinoullen är helt oslagbar.

Just underställ i ull är en del av friluftsgarderoben som jag inte vill vara utan.

/Staffan
 
Ni har tur ni som tål ull/ylle. Själv har jag provat Merinoull och många andra sorters och ännu inte hittat något som inte kliar på mig.

Så själv får man gå omkring och lukta gammal brottar-bralla, huvudsaken är väl att man tar en dusch innan man kliver hem till frugan :) och ungarna.

// EmSt som skulle ha ull om han kunde.
 
Har du testat siden?

Siden har samma egenskaper som ull, men det kliar inte!
Bra underställ i kraftigt vintersiden är inte dyrare än superunderställ med fint märke.
Kolla på http://www.sidenselma.se
Har själv ett underställ (t-shirt + mamelucker) som är suveränt. Har dock inte testat slitstyrkan om man går med ryggsäcken direkt mot tyget (utan ytterplagg/fleece) i flera dagar.
 
Kolla på Bauhaus

Hur konstigt det än kan verka, säljer Bauhaus (i alla fall i Malmö) underställ i en blandning av coolmax och ull till klart budgetpris (150 spänn per del). Det är något norskt märke jag inte minns namnet på (verkar vara inriktade på arbetskläder).

Var bara tvungen att köpa en tröja för att testa och så här långt fungerar det utmärkt. Har inte svettats ordentligt i den än, men efter en vecka som rastplagg, kvällsplagg och förstärkning i sovsäcken känns den forfarande ren.
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Under julis vandring använde jag Brynjes ( http://www.brynje.no ) boxerkalsonger i ylle.
Raskesven

Använder Brynjes super-thermo i både kalsonger och en kortärmad tröja. Efter 3 dagars vandring tog jag på mig en craft lager-1 t-shirt för att jämföra. Luktar betydligt mindre svett från Brynje-kläderna än Craften när man svettats några dagar.

En estetiskt nackdel med Brynjes kläder är att man ser ut som en bit kassler när man tar av sig ytterkläderna *L* men vad gör det på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.