Fråga

Hej!
Jag funderar på om det finns en handhållen gps(alltså inte bil-gps) som kan laddas direkt från vägguttag eller 12v uttag i bilen?

Nån som vet och vill dela med sig av sin kunskap?

MvH

Det finns några handhållna modeller med litium-jon-batterier, t.ex. Garmin Montana och några äldre Magellan Explorist.

Men annars har jag svårt att förstå vitsen med att ladda upp svindyra specialbatterier i just en frilufts-GPS. Det är mycket smidigare i naturen med vanliga AA-batterier istället, anser jag. Detta oavsett om AA-batterierna är laddningsbara eller ej.
/Niklas

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Köp utr. som kör på R6 , samma batterier till allt gps,ficklampa,pannlampa och så

Kör med laddningsbara R6 batterier av andra generationen t.ex GP Recyko.
Du får ett kit med laddare och kanske 12-20 R6 celler för en tusing.

Använd laddare med indiviudlella laddkanaler - det har dom flesta för livslängdens skull.

Dessa accar har 80-85% laddning kvar efter ett år så den massiva själurladdningen man hade innan är borta.

I extrem kyla kör R6 Lithium - ha även detta i reserv.
Sommartid kan du ha vanliga alkaline primärceller som reserv.

Jo det finns det.

Dom svindyra batterierna håller betydligt längre och är mycke lättare.

Inte alls.

Jag har själv en Garmin Montana där det medföljande Li-jon batteriet har ungefär samma kapacitet som de tre AA-batterierna man kan ha i stället.

Jag använder ett knippe laddningsbara huvudsakligen ( kan rekomendera IKEA:s, bra pris) men också rätt skönt att kunna köpa en omgång om man missat att ladda upp dem av någon anledning.

Det gör dom då i min orginal pyttebatteriet höll nästan dubbelt så länge som köpes aa batterier åtminstone om jag har på den hela tiden så skillnaden stor tror det är en Montana jag har får göra ett test någon dag :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips