Fråga

Svar

Intressant rubrik - är det för att du inte vågar skriva "bajsspade", eller för att jävlas med folk som vill söka på forumet? ;)

Hur som helst, kanske en sån här?

Hink_m_spade.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
johankse; sa:
Lättaste spaden, kan någon ge ett tips? Liten för trängande gropar mm.

Hmm, min erfa: oftast är det väldigt svårt att gräva, jorden är tunn och stenig = stålspade med ordentlig hävstångseffekt krävs, små trädgårdsspadar är verkningslösa.

Bättre att hitta en sten i lämplig storlek som ligger halvt begravd och som går att "välta" upp. Sen gör man vad som ska göras och välter tillbaka stenen i hålet.

Hittar man jord som är möjlig att gräva i utan att ta till stora och tunga verktyg, så räcker det med t ex en vintertältpinne i alu att krafsa med.

//J

Re: Re: Re: Svar

Nordesjö; sa:
Tarra; sa:

Ja, ditt svar var antagligen mycket bättre för Johan. ;)

Jag var allvarlig - en sandlådespade lär funka alldeles utmärkt på fjället för den som inte vill använda skorna för att lyfta på mossar och lavar.

Hmm, lägga skiten under mossa är förmodligen inte så bra eftersom de lokala djuren lätt krafsar upp den då...det tar lååååång tid innan skit komposteras i fjällmiljö, så bakterierna lever länge.

Näe, ner med den i hål och täck med tunga stenar.

Skitbra...

(suck ;) )

//J

Re: Re: Re: Re: Svar

joru; sa:
Hmm, lägga skiten under mossa är förmodligen inte så bra eftersom de lokala djuren lätt krafsar upp den då...det tar lååååång tid innan skit komposteras i fjällmiljö, så bakterierna lever länge.

Näe, ner med den i hål och täck med tunga stenar.
Är det ett problem om de lokala djuren livnär sig på mina "biologiska restprodukter"? Tvärtom vore väl ett större problem...

Har tyvätt beskådat resultatet av att mången gör som herrarna resonerar.... Så min rejäla tältpine får följa med ett tag till i moränens land... Bildförslagen har noterats....

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips