Fråga om bränsle till trangia

Bränslet du ska ha kan också heta Rödsprit. Det gamla namnet T-sprit tror jag är på utgång, har inte sett det på ett tag. Rödsprit brukar finnas i lite större livsmedelsaffärer, i ett särskilt skåp, tillsammans med andra kemikalier.

Byt, det du haft tidigare var etanol + metanol, nu har du köpt tändvätska

Var rädd för det men var osäker. Tack.

QUOTE=Swift;791887]Bränslet du ska ha kan också heta Rödsprit. Det gamla namnet T-sprit tror jag är på utgång, har inte sett det på ett tag. Rödsprit brukar finnas i lite större livsmedelsaffärer, i ett särskilt skåp, tillsammans med andra kemikalier.[/QUOTE]

Rödsprit sotar väl mer och är väl inte lika effektivt. I alla fall vad jag vet.

Sedan finns ju alltid optionen att byta till gas, dvs köpa trangias GB-74 gasbrännare. Jag gjorde det bytet för 30-år sedan och har aldrig funderat på att återgå till att använda sprtbrännaren igen.

Har också bytt till gas och är supernöjd. Innan dess använde jag T-Röd, som numera kallas Röd Etanol och finns på allehanda inköpsställen, mackar, ICA mm

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

gro

Avslutat
Jag skulle vilja ha oxyacetylenbrännare till mitt trangia. Koka kaffe på 13 sekunder liksom. Sjukt grymt. Det eller laser.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.