Fråga om bränsle till trangia

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bränslet du ska ha kan också heta Rödsprit. Det gamla namnet T-sprit tror jag är på utgång, har inte sett det på ett tag. Rödsprit brukar finnas i lite större livsmedelsaffärer, i ett särskilt skåp, tillsammans med andra kemikalier.

Byt, det du haft tidigare var etanol + metanol, nu har du köpt tändvätska

Var rädd för det men var osäker. Tack.

QUOTE=Swift;791887]Bränslet du ska ha kan också heta Rödsprit. Det gamla namnet T-sprit tror jag är på utgång, har inte sett det på ett tag. Rödsprit brukar finnas i lite större livsmedelsaffärer, i ett särskilt skåp, tillsammans med andra kemikalier.[/QUOTE]

Rödsprit sotar väl mer och är väl inte lika effektivt. I alla fall vad jag vet.

Sedan finns ju alltid optionen att byta till gas, dvs köpa trangias GB-74 gasbrännare. Jag gjorde det bytet för 30-år sedan och har aldrig funderat på att återgå till att använda sprtbrännaren igen.

Har också bytt till gas och är supernöjd. Innan dess använde jag T-Röd, som numera kallas Röd Etanol och finns på allehanda inköpsställen, mackar, ICA mm

Jag skulle vilja ha oxyacetylenbrännare till mitt trangia. Koka kaffe på 13 sekunder liksom. Sjukt grymt. Det eller laser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips