Fråga angående gasbehållare!

Hej, är ganska grön på det här med gaskök. Har använt mig av trangia och bensinkök i alla år men har nu så smått börjat gått över till jetboil som enda kök på kortare resor.

Nu till problemet, senaste jag var utomlands fick jag leta som en galning för att hitta gasbehållare med rätt munstycke, överallt sålde dom dessa blåa gasbehållare utan munstycke.

* Finns det nåt sätt att använda gasbehållare utan munstycke till Jetboil(TM). Typ adapter/munstycke att köpa ett dussin av och sen trycka in i gasbehållarna?

* Om inte, vad används dessa gasbehållare utan munstycke till?

* Vad kallas behållare med munstycke och finns det olika standards?

soderkisen; sa:
* Finns det nåt sätt att använda gasbehållare utan munstycke till Jetboil(TM). Typ adapter/munstycke att köpa ett dussin av och sen trycka in i gasbehållarna?
Ja, det finns. T.ex. har Markill/Vaude en adapter för (ogängade) punkteringsbehållare.
* Vad kallas behållare med munstycke och finns det olika standards?
Det finns minst två standarder, dels den gängade (läs på behållaren för att se vilken EN-standard det är) som bl.a. Primus, MSR, Optimus, Markill, Coleman och GoGas håller sig till och dels bajonettvarianten som CampingGaz kör med.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skattletaren, vart tog mitt Primus 2251 vägen?

När jag läste så fanns en bild på mitt Primus 2251, men när jag skrivit klart svaret var bilden borta.
Jag har inte druckit någon alkoholhaltig dryck eller sniffat butan ;)

Per Brune

Brune; sa:
Skattletaren, vart tog mitt Primus 2251 vägen?
primus_2251.jpg

:)

Adaptrar för gäng-kök...

Ja, det finns. T.ex. har Markill/Vaude en adapter för (ogängade) punkteringsbehållare.

Faktum är att Markill/Vaude har två olika adapterstycken för att ansluta 'olämpliga' gasbehållare till våre vanliga [för gängad ventilförsedd behållare avsedda] gasolapparater! Bägge finns med i Utsidans Recensionsbank under Utrustning - Kök [komplett med bild]
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?kategori=14

Det finns minst tre aktuella standarder för engångs gasolbehållare för småkök, lampor osv:
Dels den gängade med ventil som bl.a. Optimus, Primus, Trangia, Markill/Vaude, MSR, Coleman och GoGas håller sig till
och dels bajonettvarianten med ventil som CampingGaz ensam [såvitt jag vet] kör med
samt slutligen den enkla, utan vare sig ventil eller gäng-/bajonett-fäste; Punkteringsbehållaren.

Ska man ut och resa med ett gasolkök så bör man medföra bägge Markills adaptrar - så slipper man bry sig om vilken behållartyp den lokale nasaren lagerhåller...

Man tackar för svaren, blir nog köp av båda adaptrarna. Har lessnat på spendera ovärderliga friluftstimmar på att jaga gängadebehållare i utlandet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips